کد خبر ۲۶۳۴۲ انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۳
در همایش «هزاره سید مرتضی» صورت گرفت

بازخوانی روشی آرای سید مرتضی و شیخ طوسی در قم

همایش «هزاره سید مرتضی» با هدف بازخوانی روشی آرای سید مرتضی و شیخ طوسی در ‏قم برگزار شد.‏

به گزارش قم نا ، همایش «هزار سید مرتضی» با هدف بازخوانی روشی آرای سید مرتضی و شیخ طوسی در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد.

در این همایش جمعی از طلاب و فضلا و اساتید حوزوی حضور داشتند و حجج‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و احمد عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به سخنرانی پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در این همایش مطالبی را در مورد روش اجتهادی سید مرتضی و حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی در مورد تفاوت‌های روشی سید مرتضی و شیخ طوسی بیان کردند.

*سید مرتضی، اصولی عقل‌گرا

علی بن حسین بن موسی بن محمد بن موسی بن ابراهیم بن امام موسی کاظم(ع)، معروف به سید مرتضی و شریف مرتضی و علم الهدی، فقیه و متکلم امامی و برادر بزرگ‌تر سید رضی گردآورنده نهج البلاغه است.

برخی از شاگردان وی همچون شیخ طوسی، سلار دیلمی، ابن براج و محمد بن علی کراجکی دارای شهرت تاریخی هستند؛ سید مرتضی متخصص در علم کلام و مناظره در هر مذهبی به شمار می‌رود و گستره دانش وی، فقه و اصول، ادب، لغت، تفسیر، تاریخ و تراجم را شامل می‌شد.

روش این فقیه بزرگ در اصول، پیروی از دلیل عقل بود و از این رو نه تنها با اشاعره بلکه حتی با ظاهریان از امامیه نیز مخالفت می‌کرد.

*شیخ طوسی، شیخ الطائفه امامیه

محمد‌ بن حسن‌ بن علی، ملقب به شیخ الطائفه، کنیه‌اش ابوجعفر، فقیه، محدث و متکلم امامی قرن پنجم بود؛ او با ورود به بغداد، در حلقه درس شیخ مفید حاضر شد و پس از شیخ، جزء شاگردان سید مرتضی شد؛ وی همچنین نزد برخی دیگر از اساتید که سنی مذهب نیز بودند همچون «ابن شاذان» و «ابوحازم» نیز به تحصیل پرداخت.

استفاده از احادیث اهل سنت و استنتاج مسائل کلامی از آنها ویژگی بارز آثار و تالیفات شیخ طوسی است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com