کد خبر ۳۲۱۰۷ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۸

برگزاری همایش سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در قم

همایش سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر، بایسته ها، آسیب ها و راهکارها روز پنجشنبه با حضور جمعی از طلبه ها، اندیشمندان و صاحبنظران در مجتمع آموزش عالی امام(ره) قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، دبیر علمی این همایش در مراسم افتتاحیه آن با اشاره به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت سبک و فرهنگ زندگی اسلامی برای تحقق اهداف تمدن بزرگ اسلامی، اظهار داشت: در این راستا موسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی که در حیطه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی فعالیت می کند، با همکاری جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه معارف اسلامی و معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به برپایی این همایش نموده است.
سید مهدی طاهری با بیان اینکه سبک زندگی، شیوه زندگی در عرصه مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی را در بر می گیرد، تصریح کرد: همه انسان ها در زندگی خود نیازمند این الگو و سبک هستند.
وی اضافه کرد: به لحاظ تئوری با توجه به جامعیت دین اسلام مسلمانان مشکل خاصی در این زمینه مواجه نیستند، و زندگی پیامبر اسلام(ص)، اهل بیت(ع)، عالمان و اندیشمندان الگوهای خوبی برای زندگی کردن آنها محسوب می شود.
وی با اشاره به استعمار فرهنگی که به دلیل نفوذ فرهنگ غرب بر کشورهای اسلامی تحمیل شده است، تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ و هویت در میان جامعه های اسلامی با تغییر مواجه شده، و برای تحقق سبک و فرهنگ زندگی اسلامی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) الگویی کامل برای احیای مجدد سبک فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر است، که مقاومت اسلامی و بیداری اسلامی از نتیجه های بارز آن محسوب می شود.
طاهری همچنین با بیان اینکه دشمن به هیج وجه دست از تغییر هویت فرهنگی کشورهای اسلامی برای تامین منافع استعماری خود بر نمی دارد، اظهار داشت: دشمن ابزارهای ارتباطی مختلفی را برای تحمیل فرهنگ خود بر دنیای اسلامی به کار گرفته است.
دبیر علمی همایش سبک و فرهنگ زندگی اسلامی با بیان اینکه 150 مقاله از 33 مرکز حوزوی و دانشگاهی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، تصریح کرد: از نظر سطح علمی 14 مقاله از سطح یک و دو مقطع کارشناشی حوزه و 82 مقاله نیز از مقطع ارشد و سطح 3 حوزه و همچنین 50 مقاله دیگر هم در مقطع دکتری و درس خارج ارایه شده است.
وی گفت: 39 مقاله در بخش مفاهیم و کلیات، 40 مقاله در بخش بایسته ها و 71 مقاله نیز در بخش آسیب ها و راهکارها ارایه شده است. 
طاهری با بیان اینکه پس از انجام ارزیابی ها 16 مقاله به عنوان مقاله برتر شناخته شد، تصریح کرد: تمامی مقاله های برتری که امتیاز بالای 60 آوردند، پس از بررسی در کتاب مجموعه مقاله ها و یا مجله های علمی پژوهشی به چاپ می رسند، و در صورت تمایل صاحبان مقاله های برتر، مقاله های آنها با همکاری جهاد دانشگاهی با هدف ترویج سبک فرهنگ زندگی اسلامی در قالب برگزاری نشست های نقد و بررسی در دانشگاه های کشور ارایه داده می شود.
در پایان این همایش از صاحبان مقاله های برتر تجلیل به عمل آمد.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com