کد خبر ۲۶۵۷۹ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۰
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران:‏

جشنواره علامه حلی نقطه شروع جنبش تولید علم در حوزه‌هاست

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: جشنواره علامه حلی راهکاری برای تقویت امر پژوهش ‏در میان طلاب و نقطه شروع جنبش تولید علم در حوزه‌هاست.‏

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی که در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد اظهار کرد: مقایسه حجم نگارش موسوعه‌ها و آثار علمی که در دهه‌های اخیر در حوزه‌های علمیه توسط افراد و مراکز پژوهشی صورت گرفته با آنچه در تاریخ اسلام بوده، در می‌یابیم که در تراز مثبتی قرار گرفته‌ایم و اینطور نیست که حوزه‌های علمیه ما نسبت به نیازهای زمانه پاسخگو نبوده‌اند.

وی افزود: امروز حرکت علمی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه کمتر از گذشته نیست و این امر قابل تأمل جدی است زیرا تلاش و کوشش دست‌اندرکاران، مسئولان و طلاب را نشان می‌دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های حوزوی متناسب با شرایط روز را شاهد هستیم گفت: این امر ساز و کارهای خود را می‌طلبد و البته نیازمندی حوزه به تحول را نیز نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: نباید ظرفیت‌ها و تلاش‌های موجود را نادیده گرفت زیرا این امور نقطه اتکای ما در پژوهش به شمار می‌روند.

جمشیدی با بیان اینکه امروز تولید علم و پیشتازی در دانش، اختصاص به حوزه‌های بزرگ ندارد، گفت: این امر هشداری برای حوزه علمیه بزرگی مانند قم است که همواره در پیشانی و اوج حرکت‌های علمی بوده چه اینکه در المپیادهای علمی، افراد حائز رتبه بیشتر از شهرستان‌ها به ویژه نقاط دوردست و محروم هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: افتخار می‌کنیم که تولید علم منحصر در قم نیست؛ این توجه باید برای همه حوزه‌های علمیه وجود داشته باشد که حرکت‌های علمی و رشد آنها شاخصه‌های مربوط به خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه تلاش مدیران حوزوی سبب پیشرفت طلاب در سراسر کشور شده است گفت: علم باید فقط برای ساحت مقدس الهی آموخته و ترویج شود و این امر جزو ویژگی‌های حوزه‌های علمیه محسوب می‌شود.

جمشیدی به جایگاه پژوهش در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: اساتید جایگاه ویژه‌ای در حوزه‌ها و در امر پژوهش دارند؛ در عرصه تحقیق و پژوهش، استوانه‌‌های علمی بودند که با استفاده از حلقه شاگردان خود، کارهای بزرگی را در تاریخ حوزه‌ها انجام دادند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: یکی از جدی‌ترین اقداماتی که باید در حوزه‌های علمیه و در زمینه پژوهش صورت بگیرد، اهمیت قائل شدن برای نقش و سهم اساتید است و آنها باید با اهمیت و تاثیر پژوهش آشنا شوند تا بتوانیم از ظرفیت اساتید حداکثر استفاده را در توسعه امر پژوهش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پژوهش و تحقیق نوعی مسابقه در کسب علم و البته کسب مغفرت الهی محسوب می‌شود تصریح کرد: امیدواریم جشنواره علامه حلی راهکاری برای تقویت این امر و نقطه شروع جنبش تولید علم در حوزه‌های علمیه باشد.

منبع : فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com