کد خبر ۲۶۸۷۰ انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۱

احیای تدریس پلکانی در حوزه/ استادپروری از میان طلاب جوان

مدیر دفتر امور اساتید حوزه‌های علمیه گفت: آئین‌نامه بکارگیری استاد معین به منظور احیای تدریس پلکانی و فراهم کردن زمینه نظام‌مند سنت استادپروری از میان طلاب جوان و مستعد ابلاغ شد.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام والمسلمین روزبهانی به تشریح جزئیات آئین نامه جذب استاد معین در حوزه‌های علمیه پرداخت و اظهار کرد: از آنجایی که کلاس‌های درسی حوزه از نظر کمی و کیفی نسبت به گذشته تفاوت کرده و با استقبال دانشگاهیان برای تحصیل در حوزه مواجه هستیم لازم بود به سنت‌های سابق حوزه‌های علمیه سر و سامان دهیم.

وی ادامه داد: طبق سنت پسندیده حوزه‌های علمیه، طلاب پایه‌های بالاتر نسبت به طلاب پایه‌های پائین‌تر تدریس داشتند و ما با طراحی و اجرای طرح جذب استاد معین می‌خواهیم طلاب مستعد و نخبه را شناسایی کنیم که نسبت به امر تدریس تشویق شوند تا در آینده به عنوان نخبگان حوزوی، کرسی‌های مهم تدریس را در حوزه‌های علمیه به عهده بگیرند.

مدیر دفتر امور اساتید حوزه‌های علمیه یکی از سنت‌های گذشته حوزه‌ها را تدریس پلکانی ذکر کرد و گفت: بزرگان حوزه‌های علمیه با همین روش به موفقیت‌های چشمگیری در تدریس دست یافته‌اند، چون تدریس را از پایه‌های پائین و با تسلط بر کتاب‌های حوزه شروع کرده‌‌اند.

دلیل موفق‌نبودن برخی استادان سطوح بالا

حجت‌الاسلام روزبهانی تاکید کرد: برخی از اساتید با توجه به اینکه کتاب‌های قبلی را تدریس نکرده و در سطوح بالاتر تدریس می‌کنند، ممکن است به موفقیت‌های مورد انتظار در تدریس دست پیدا نکنند.

وی اجرای طرح جذب استادمعین را در راستای احیای سنت تدریس پلکانی در حوزه بیان کرد و افزود: طلابی که در این طرح شرکت می کنند از الان به آینده خود امیدوار می‌شوند و سعی می کنند با برنامه ریزی صحیح، مسیر آینده خود را تعیین کنند.

وی افزود: شورای عالی حوزه‌های علمیه از طرح بکارگیری استاد معین استقبال کرده و مدیر حوزه و معاونت آموزشی حوزه پشتیبانی کرده‌اند تا اینکه آئین نامه جامعی تدوین شده است.

حجت‌الاسلام روزبهانی تعداد دروسی که استاد معین باید تدریس کند را محدود دانست و اظهار کرد: به دلیل اینکه طلاب حوزه‌های علمیه از اساتید مجرب و باسابقه محروم نشوند، تعداد دروس هر پایه برای استاد معین محدود شده و در این آئین نامه، بهره مندی از اساتید مجرب و باسابقه لحاظ شده است.

به گفته وی، فراهم کردن زمینه نظام‌مند سنت استاد‌پروری از میان طلاب جوان و مستعد، با حفظ ضرورت توجه خاص به تقویت پایه تحصیلی و تربیتی طلاب مهمترین هدف تدوین و ابلاغ این آئین نامه است.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com