کد خبر ۲۹۳۵۱ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۵
مدیر حوزه علمیه استان قم در دیدار با آیت‌الله صافی:

گام‌های بلندی برای تربیت طلاب در عرصه بین الملل برداشته‌ایم

مدیر حوزه علمیه استان قم از فراگیری آموزش زبان عربی و اضافه شدن دروس کلام و مباحث اعتقادات به درس‌های اصلی حوزه خبر داد.

به گزارش قم نا به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال با اشاره به دیدار روز گذشته خود با آیت الله صافی گلپایگانی، در جوار بارگاه ملکوتی رضوی و ارائه گزارشی از فعالیت‌های تابستانی مدیریت و مدارس حوزه علمیه استان قم اظهار کرد: امسال اردوهای تابستانی در سه گروه برگزار شده که نخستین گروه مربوط به طلاب سطح یک است که به مشهد مشرف شده‌اند و نسبت به تقویت علوم پایه، دروس ارتقایی و مباحث اعتقادی و اخلاقی اهتمام داشته و همانند سال‌های قبل، اردوی موفقی بود.
مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه دومین گروه فعالیت‌های تابستانی شامل مدیران مدارس با جمعیت اساتید و فارغ التحصیلان سطح یک بود گفت: این افراد به برخی شهرها مهاجرت کرده‌اند که ضمن توجه به تقویت علوم پایه مانند ادبیات، منطق، مباحث اصولی و فقه، فعالیت‌هایی همچون امامت جماعت، تبلیغ و فعالیت‌های فرهنگی در مجامع عمومی را به عهده داشتند.

وی به برپایی اردوی طلاب مدرسه علمیه علوی در مهدیشهر استان سمنان اشاره کرد و ادامه داد: مدرسه علمیه علوی با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین اقبالی اردویی را با شرکت طلاب، اساتید و فارغ التحصیلان مدرسه، در مهدیشهر برگزار کرده و فعالیت‌های خوبی را در این شهر انجام داده‌اند که به اذعان مسئول فرماندار و مسئول اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان، تحولی فرهنگی، علمی و تبلیغی در آن جا صورت گرفته است.

فرخ‌فال سومین فعالیت را مربوط به اردوهای آموزشی مکالمه عربی اعلام کرد و با اشاره به اینکه از مطالبات جدی مقام معظم رهبری، مراجع و علما این بوده که حوزه‌های علمیه در این زمینه کار جدی آغاز کنند گفت: با عنایت و حمایت آیت‌الله حسینی بوشهری، برخی مدیریت‌های استانی آموزش مکالمه عربی را شروع کرده‌اند و از امسال مدیریت قم این کار را انجام داده است.

مدیر حوزه علمیه استان قم با تاکید بر اینکه طلاب فارغ التحصیل پایه اول، در قالب یک دوره آموزشی، زبان عربی را فرا می‌گیرند، اضافه کرد: این کار در سال تحصیلی آینده ادامه و به طور فراگیر در تمام مدارس زیرپوشش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه آغاز خواهد شد.

وی افزود: در سال تحصیلی آینده علم کلام و مباحث اعتقادات جزو دروس اصلی حوزه قرار می‌گیرد و همان طور که دروس اصلی به صورتی منظم و با حضور و غیاب برگزار می‌شود، درس‌های علم کلام و اعتقادات برای پاسخگویی عموم طلاب زیرپوشش حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.

فرخ‌فال با بیان اینکه مقدمات این کار در ماه‌های اخیر انجام و روز گذشته خبر تحقق رسمی برگزاری کلاس‌های مذکور برای سطوح عالی اعلام شد گفت: این دروس به شکل منظم در سطح یک بوده، اما در سطوح عالی فقط فقه، اصول و تفسیر به شکلی متقن با حضور و غیاب برگزار می‌شد و در سال آینده تحصیلی، علم کلام با تشکیل کلاس‌های منظم مانند دروس اصلی برگزار و اطلاع رسانی خواهد شد و در این راستا با اساتید مربوطه نیز رایزنی شده است.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله صافی گلپایگانی در ضمن ارائه این گزارش، از این برنامه ابراز خرسندی کرد، زیرا ایشان قبلا نیز خواسته بودند که گامی برای پاسخگویی به اعتقادات برداشته شود یادآور شد: این مرجع تقلید از برنامه آموزش زبان نیز استقبال کردند و فرمودند که با توجه به وضعی که تکفیری‌ها ایجاد کرده‌اند باید طلاب بتوانند در دنیای اسلام مباحث خود را بیان کنند.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه از سال‌ها پیش، مدارس قم به کلاس‌های زبان مجهز هستند و طلابی نیز در زمینه زبان‌های اسپانیولی، انگلیسی، آلمانی و عربی فارغ التحصیلان شده‌اند، اضافه کرد: این امر موجب شده که اعزام‌های خوبی برای نشر معارف اهل بیت(ع) انجام شود، البته برنامه آتی در خصوص زبان عربی فراگیر خواهد بود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com