کد خبر ۲۶۸۷۸ انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۸
به بهانه سد معبر کسبه و و انت بارها؛

تضييع آشكار حقوق شهروندی در قم/ پياده رو متری چند؟!

برخي از كاسبان قمی ، گويا بخشي از خيابان يا پياده رو كه جهت آسايش و امنيت مردم ساخته شده است را جزئی از ارثيه پدری خود دانسته و به راحتي آن را تصاحب می كنند!

به گزارش قم نا به نقل از شهر نیوز ، بعضی صدا ها برای ما ایرانی ها یادآور خاطرات نوستالوژیکی است مانند صدای که از وانت بارها به گوش می رسد ؛ از پشت بلندگويي با صداي بلند فرياد مي‌زند: هندوانه، هندوانه شيرين، هندوانه به شرط چاقو! بساطش را كه شامل يك وانت، تعداد زيادي هندوانه، يك ترازو و چاقويي صرفا براي بازار گرمي به روش هندوانه هاي شرطي! مي شود، هر روز در گوشه اي از اين شهر پهن مي كند.

او كاري ندارد كه اول صبح است، سر ظهر است يا نيمه شب، مشغول كار خود و كسب روزي حلال و در آوردن يك لقمه نان براي عيال و فرزندانش است، او كه انقدر مهربان و فداكار است، اي كاش مي دانست كه نبايد حقوق اطرافيان و همشهريان خود را حتي براي كسب روزي حلال هم زير پا بگذارد.
 

http://www.qom.ir/dorsapax/userfiles/image/news/sad-4.jpg
چرا كه از سويي فرياد زدن پشت بلندگو در زمان هايي كه مردم در حال استراحت مي باشند موجب زابرا شدن آن ها مي شود كه اين اصلا كار شايسته و درستي نيست، از سويي ديگر نيز گاهي اوقات با پهن كردن بساطش در گوشه اي از خيابان يا پياده رو، سد معبري براي مردم دست و پا مي كند كه موجب آزار آنها مي گردد!

علاوه بر هندوانه فروش، كاسبان ديگر نيز گويا بخشي از خيابان يا پياده رو كه جهت آسايش و امنيت مردم ساخته شده است را جزئي از ارثيه پدري خود دانسته و به راحتي آن را تصاحب مي كنند!

به عنوان مثال، كاسبي كه مغازه مبلمان فروشي دارد، فكر مي كند كه خدايي نكرده مردم چشم ندارند كه اجناس او را درون مغازه ببينند از اين رو مبل هاي زيبا و نازنينش را در پياده رو مقابل مغازه اش مي چيند تا به مردم بفهماند كه اينجا مغازه مبل فروشي است، نه مثلا مرغ فروشي!!

گفتني است كه اينها نمونه هايي از بين صدها كاسبي هستند كه به اين شكل موجب تضييع حقوق شهروندي مي شوند، از بقال بگيريد تا بزاز و سبزي فروش و پلاستيك فروش و نانوا و...

به هر حال اين مشكلي است كه در اغلب شهرها كماكان به چشم مي خورد، حتي در شهر مقدس قم نيز بعضا مي بينيم كه تصاحب كردن معابر بالاخص در هسته مركزي شهر و برخي از خيابان‌هاي پر رفت و آمد موجب نارضايتي و گله‌مندي شهروندان شده است.

راضيه آقاجاني يكي از شهروندان محترم قمي مي باشد كه از سد معبرها توسط كاسبان به شدت ابراز نارضايتي كرد و گفت: من هر روز ظهر براي بازگرداندن پسرم از مدرسه، مسيري را پياده طي مي كنم، اما با وجود اجناس و ميوه هايي كه در پياده روها چيده اند گذر كردن از آن جا بسيار سخت است، بالاخص زماني كه كاسبي شان حسابي گرفته باشد و مشتريان زيادي دوربر مغازه يا بساطش جمع شده باشند!
 
http://www.qom.ir/dorsapax/userfiles/image/news/1694194.jpg
سعيد اسكندري نيز يكي ديگر از همشهريان قمي مي باشد كه در اين خصوص مي گويد: گاهي اوقات براي عبور از جاهايي كه در پياده رو يا خيابان هايش بساط كرده باشند، به خاطر ترافيكي كه ايجاد مي كنند، ديرتر به مقصد مي رسم كه اين واقعا اعصابم را به هم مي ريزد.

حالا بگذريم از اين كه اين شهر يك شهر توريستي و زائر پذير است و بايد از لحاظ ظاهري زيبا و تميز باشد و همه ي امكانات براي رفاه حال شهروندان و زائران عزيز فراهم گردد كه متاسفانه گاهي اوقات مسئولان در اين زمينه كوتاهي مي كنند!

عضو شوراي اسلامي شهر قم گفت: اگرچه بحث سد معبر معضل بسياري از شهرهاي ايران ازجمله قم است، ولي بنده قصد دارم از يك زاويه خاصي به اين موضوع نگاه كنم. قم امروزه به عنوان پايتخت فرهنگي و مذهبي ايران مطرح است، لذا بايد هر شخصي كه وارد اين شهر مي شود، يك تصوير زيبايي از اين شهر فرهنگي در ذهن او نقش ببندد.

عواطف رستمي افزود: گاهي اوقات چهره شهر مخدوش مي شود و نازيبايي در آن ايجاد مي شود كه اين موضوع عوامل متعددي دارد كه يكي از آن عوامل سد معبر است.

وي ادامه داد: معابر شهري براي رواني ترافيك ايجاد شده است تا شهروندان بتوانند در آنها به راحتي رفت وآمد نمايند، اما آن چيزي كه امروزه در شهر قم رخ داده اين است كه رفت وآمد در معابر شهر به كندي صورت مي گيرد، آن هم به دليل اين است كه موانعي در اين معابر ايجاد شده است.

خلاصه اينكه سدمعبر يكي از مشكلاتي است كه اغلب شهرها با آن مواجه اند، لذا براي رفع آن بايد از اقدامات زودگذر به صورت جدي پرهيز كرد، چراكه اقدامات زودگذر و كوتاه مدت قطعا نتيجه اي نخواهند داشت و دوباره همان آش است و همان كاسه.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com