کد خبر ۲۶۹۹۸ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۱
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم خبر داد

کسب رتبه نخست کشوری توسط اورژانس هوایی قم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، اورژانس ‏هوایی قم در میان همه استان‌های کشور رتبه نخست را کسب کرده است.‏

به گزارش قم نا ، محمدرضا مظفری با اشاره به اجرای همزمان نظام جامع سلامت در سراسر کشور از جمله اظهار کرد: در این قالب 9 برنامه به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد که یکی از آنها بسته اورژانس هوایی بود.

وی افزود: همزمان با 14 استان دیگر، قم نیز از 18 مرداد سال گذشته شاهد افتتاح اورژانس هوایی بود؛ از آن روز تا 31 اردیبهشت ماه، 101 پرواز در قم صورت گرفته که به وسیله آنها، 224 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه این رقم، بالاترین آمار اورژانس هوایی در سطح کشور محسوب می‌شود گفت: بر همین اساس، قم به عنوان استان برتر در زمینه اورژانس هوایی از سوی وزارت بهداشت انتخاب و معرفی شده است.

وی ادامه داد: قم شاهراه ارتباطی 17 استان کشور بوده و به نوعی استانی ملی محسوب می‌شود، طبق آمار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بالاترین میزان تصادفات نیز طی سال 93 در قم رخ داده به همین دلیل تقویت اورژانس هوایی در قم ضروری است.

مظفری با اشاره به تعاملی که دانشگاه علوم پزشکی با کادر پروازی خود داشته گفت: آموزش‌های تخصصی که کادر اورژانس 115 گذراندند، سبب شد اورژانس هوایی قم در کمترین زمان ممکن برای انتقال مصدومان اقدام کند، در برخی موارد به علت شدت جراحات، اگر اورژانس هوایی وجود نداشت به یقین آسیب‌های جدی به مصدومان وارد می‌شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم میانگین زمان انتقال مصدومان توسط اورژانس هوایی را هفت تا 10 دقیقه دانست و تصریح کرد: البته این زمان به پهنه جغرافیایی هر استان بستگی دارد.

وی با بیان اینکه از نگاه پلیس، اورژانس زمینی قم نیز رتبه نخست کشوری را در دو زمینه کسب کرده است گفت: زمان رسیدن به صحنه تصادف و انتقال مصدومان به مراکز درمانی، این دو شاخصه برای ارزیابی توسط پلیس بوده‌اند.

مظفری عنوان کرد: به طور میانگین با هر پرواز توسط اورژانس قم، 2.2 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که شاخص کشوری تا پیش از نوروز امسال، 1.7 نفر بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه 30 نفر از پرسنل اورژانس قم در اورژانس هوایی مشغول به‌کار هستند گفت: برای ارتقاء وضعیت موجود، پایگاه اورژانس هوایی قم نیز در زمینی به وسعت 7300 متر مربع توسط یکی از خیرین در حال ساخت است.

وی ادامه داد: پیمانکار مربوطه قرار است طی 18 ماه این پایگاه را به دانشگاه علوم پزشکی تحویل دهد که با تحقق این امر، نخستین استانی خواهیم بود که پایگاه اورژانس هوایی خواهیم داشت.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com