کد خبر ۲۷۰۸۸ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰

سایه محاوره نادرست مردم بر نام برخی خیابان‌های شهر

برخی خیابان‌های شهر با عنوان برخی از مشاهیر و ائمه اطهار(ع) نامگذاری شده، ولی برخی مردم بدون غرض در نحوه به کار بردن نام کامل این خیابان‌ها دچار اشتباه می‌شوند که سوء برداشت‌هایی را به وجود می‌آورد.

به گزارش قم نا ، بسیاری از معابر و خیابان‌های شهرها به نام مشاهیر و ائمه اطهار(ع) نامگذاری شده، بنابراین اینگونه نامگذاری‌ها نشانه اعتقادات و اهمیت آن نام، برای مردم آن منطقه است، شهر قم نیز از این قضیه مستثنی نیست، مردم و زائران این شهر بنا بر دلایل مختلف و آدرس‌دهی مجبور به استفاده از این نام‌ها هستند.

استفاده از نام ائمه اطهار(ع) در معابر شهر قم از اعتقادات مردم این شهر نشأت می‌گیرد، زیرا قم شهری زائرپذیر بوده و زائران خارجی در این شهر تردد دارند و زائران با مشاهده چنین نام‌هایی در معابر شهری به میزان اعتقادات مردم پی می‌برند.

اکنون خیابان‌هایی با نام‌هایی مانند 20 متری امام حسین(ع)، 10 متری امام علی(ع)، شهرک امام حسن(ع)، میدان ولیعصر(عج)، جواد الائمه(ع)، بلوار امام رضا(ع)، کمربندی امام علی(ع) و.... در سطح شهر نامگذاری شده است.

گفتار برخی مردم در نام بردن این معابر و آدرس دادن نوعی بی‌حرمتی محسوب می‌شود که ناآگاهانه به دلیل مختصر کردن این اسامی یا حذف عبارت خیابان از ابتدای آن نام دست به چنین اشتباهی می‌زنند و در صورت روشن شدن مطلب برای آنها خودشان نیز تعجب می‌کنند، بنابراین باید فرهنگ استفاده صحیح نام‌ها در بین مردم وجود داشته باشد.

نامگذاری خیابان‌ها شناسنامه شهر

نامگذاری خیابان‌ها و معابر در حکم سند و نامی در شناسنامه برای شهر توصیف می‌شود، بنابراین علاوه بر اینکه کارشناسان باید در نامگذاری‌ها دقت داشته باشند، مردم نیز باید در بیان نام‌ها به درستی عمل کنند تا ناخواسته در لحن خود بی‌حرمتی نداشته باشند.

بسیاری از مردم بدون قصد اینگونه تعابیر را به کار می‌برند و تعابیر ناشایستی را به کار می‌برند. این تعابیر بدون قصد و غرض تنها برای راحتی بر سر زبان‌های مردم جاری شده، بدون آنکه به معنی و مفهوم آنها توجه داشته باشند.

نام‌هایی که بر خیابان‌ها و معابر شهر قم گذاشته می‌شود، باید دقت کافی صورت گیرد، البته مردم نیز در زبان محاوره و گفتاری خود باید نام آنها را به طور کامل بیان کنند تا برداشت‌های نادرست در اذهان به وجود نیاید.

«حاج حسین شیوانی» از پیرمردهای قدیمی قم سال‌ها در این شهر سکونت داشته است، می‌گوید: نامگذاری خیابان‌ها با اسامی ائمه اطهار(ع) از ابتدای امر وجود داشته، ولی مردم نیز باید جایگاه اسامی را حفظ کنند و در به کار بردن آن دقت لازم را داشته باشند.

وی خاطرنشان می‌کند: امکان حذف اسامی این خیابان‌ها وجود ندارد، زیرا نام این خیابان‌ها در بین مردم جایگاه خود را پیدا کرده حتی با اعتقادات مردم ارتباط دارد.

نام‌های ائمه اطهار(ع) بر خیابان‌ها

«عباس ذاکریان»، رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم با اشاره به متراژ‌هایی که مردم برای تمایز خیابان‌ها از یکدیگر به کار می‌برند، گفت: از نظر شورای اسلامی شهر قم نامگذاری خیابان‌ها بر اساس بلوار یا خیابان است، ولی مردم برای آدرس‌دهی با متراژ آنها را از هم متمایز می‌کنند.

به گفته «محمود مسگری»، عضو کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورای اسلامی شهر قم وجود نام‌های ائمه اطهار(ع) برای شهر قم به عنوان پایگاه جهان تشیع لازم است و برداشتن این نام‌ها از خیابان‌ها به مصلحت نیست؛ وی می‌گوید: استفاده از نام‌های ائمه اطهار(ع) و اسامی مذهبی در معابر و خیابان‌های شهر‌های دیگر کشورهای اسلامی نیز مرسوم است.

وی خاطرنشان کرد: متراژهایی که مردم در نام بردن اسامی خیابان‌ها به کار می‌‌گیرند، برای تمایز نام‌های تکراری است که در صورت حل شدن معضل نام‌های تکراری، تا اندازه‌ای این مشکل حل می‌شود.

به گفته مسگری بحث متراژ معنا ندارد زیرا معابر شهری، خیابان، بلوار یا بزرگراه هستند، برخی اوقات به دلیل طولانی بودن مسیر مردم مجبور به استفاده از متراژ در کنار نام آن خیابان هستند که در خیابان عمار یاسر این امر مشاهده می‌شود.

باید در نظر داشت که نام بردن از ائمه اطهار(ع) باید با نهایت ادب و احترام باشد و اینگونه نباشد که با ‌بی‌دقتی در نام بردن این معابر تصویر مناسبی در ذهن‌ها ایجاد شود.

برداشتن اسامی ائمه اطهار(ع) از روی خیابان‌ها چندان شایسته نیست، زیرا این اسامی با اعتقادات مردم مربوط است و برداشتن آنها ممکن است اعتراض مردم را به همراه داشته باشد و حتی برای زائرانی که به این شهر سفر می‌کنند این سئوال و ابهام وجود داشته باشد که چرا هیچ یک از معابر شهر قم به عنوان شهری مذهبی با اسامی ائمه اطهار(ع) نامگذاری نشده است.

علما و بزرگان باید از ظرفیت منبر استفاده کنند و مردم در زمینه استفاده صحیح نام ائمه اطهار(ع) و برخی از بزرگان که بر برخی خیابان‌های شهر گذاشته می‌شود، ارشاد کنند، زیرا بسیاری از مردم از روی ناآگاهی این اسامی را به درستی به کار نمی‌برند و ممکن است بدون غرض خاصی توهین به ائمه تلقی شود.

نام خیابان‌ها برای تمایز از نام‌ها دیگر و آسانی در آدرس‌‌دهی بر آنها گذاشته شده است، بنابراین باید به درستی استفاده شود تا سوء برداشت در این زمینه صورت نگیرد.

**************************

گزارش از ایمن‌السادات موسوی‌نژاد

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com