کد خبر ۲۷۱۷۱ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۵
قم در محاصره ریز گردها ؛

ریزگردها ارمغان از بین رفتن 11 هزار هکتار باغ در طی 30 سال گذشته

ریزگردها و تغییرات آب و هوایی شهر قم فاجعه زیست محیطی در شرایط خشکسالی است که می توان گفت بخش بزرگی از آن به از بین رفتن 11 هزار هکتار باغ طی 30 سال اخیر در شهر قم برمی گردد .

به گزارش قم نا به نقل از قم فردا ، از بین رفتن 11 هزار هکتار باغ طی 30 سال اخیر در شهر قم و خشک سالی پانزده ساله کشورمان تنها گوشه ای از فاجعه زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی است که این روزها صحبت از آن در محافل رسمی و غیر رسمی می شود اما به نظر می رسد کسی این فاجعه را باور ندارد و نسبت به این مسئله هیچگونه احساس خطری نمی کند.

بیابان زدایی راه حلی برای مقابله با ریزگردها

مطرح شدن این موضوع بهانه ای است تا به عمق فاجعه ای پی ببریم که مستقیما با این مسئله و به صورت کاملا مشخص ارتباط دارد و طی سال های اخیر اغلب شهرهای ایران از جمله شهرهای کویری با آن درگیر بوده اند.

مشکل ریزگردها که گاهی اوقات غلظت آن از مرز فاجعه هم عبور می کند مهمان ناخوانده ای برای شهرهای ایران نیست اما در سال های اخیر شدت آن به شدت افزایش داشته و بسیاری از شهروندان ایرانی مخصوصا استان خوزستان نسبت به این موضوع و همچنین کم کاری سازمان محیط زیست و خانم ابتکار انتقاد های سختی را  وارد کرده اند.

به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیست، گرد و غبار در کشور ریشه چندین ساله دارد و این پدیده مدت ها مهمان کشور ما خواهد بود و حتی این مسئله را نیز به موضوعاتی چون توسعه های نابه هنجار در تامین آب و ذخیره سازی و سد سازی های غیر ضرور،عدم انضباط با توجه به حجم کم سرمایه های آبی کشاورزی،از بین رفتن باغ ها و درختان موجود در شهرها مربوط می دانند و یکی از مشکلات غرب کشوررا همین موضوع عنوان می کنند و اعتقاد دارند به جای بیابان زدایی در حال بیابان زایی هستیم.

ریزگردها تحت تاثیر کاهش 45درصدی کشاورزی کشورهای همسایه

البته بسیاری نیز کشورهای همسایه را مقصر می دانند و اعتقاد دارند اقدامات کشورهایی چون عراق مشکلات آلودگی ناشی از گرد و غبار را دو چندان کرده است زیرا این کشورها با جنگ های داخلی روبرو هستند و سطح کشاورزی پایینی دارند به طوری که  بر اساس اعلام منابع بین المللی از جمله بانک جهانی و سازمان فائو 45 درصد تولیدات کشاورزی عراق و سوریه در سال 2014 کاهش پیدا کرده است که همین موضوع می تواند بر این نظرات صحه بگذارد.

شهر قم در محاصره ریزگردها

علاوه بر این، شهر قم نیز یکی از همین شهرها ست که هر سال با این معضل سخت دست و پنجه نرم می کند و هنوز هم چاره مناسبی برای این موضوع اندیشیده نشده است و تنها با وزش بادی ملایم ریز گردها تمام شهر را فرا می گیرند و خاک تمامی مکان ها از جمله فضای خانه ها را می گیرد و سلامتی مردم مخصوصا کودکان و سالمندان را به خطر می اندازد.

محیط زیست در قم مغفول مانده است

مسئولان شهری و استانی قم نیز در طی سال های گذشته  بر حل این مسئله اتفاق نظر دارند ،حجت الاسلام صالحی منش استاندار قم استاندار قم، با بيان اين كه پديده بروز گرد و غبار در سال هاي اخير مشكلات زيادي را براي استان قم ايجاد كرده است می گوید: حل این معضل بزرگ نیازمند عزم جدی و همکاری مناسب دستگاه های ملی و استانی است تا به صورت کامل  از بین برود.

این در حالی است که حسن بختیاری نائب رئیس شورای شهر قم نیز مشکل آلودگی ریزگردها در قم را جدی می داند و در این خصوص می گوید: بحث محیط زیست در قم مغفول مانده و توجه جدی به این امر صورت نمی‌گیرد و آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی و ریزگردها از جمله مشکلاتی هستند که باید مورد توجه جدی قرار گیرند.

شنیدن صدای واحد از میان مسئولان باز هم جای امیدواری دارد اما این که چه وقت در این راه اقدامی عملی صورت خواهد گرفت مشخص نیست.

 اما یکی از سازمان هایی که می تواند با ایجاد و حفظ فضاهای سبز و گسترش آنها مانع از آلودگی های بیشتر و ایجاد ریزگردهای بیشتر شود شهرداری قم است.

کمربند سبز طرح مغفول مانده شهر یک میلیون نفری

این سازمان می تواند در این راستا با کمک دستگاه های مسئول دیگر قدم های مناسبی بردارد،البته طی سال های اخیر طرحی در خصوص ایجاد کمربند سبز  قم مطرح شده است و حتی مورد تاکید مدیران سابق شهری قم نیز بوده و مسئولان استانی نیز برای ایجاد آن تاکید کرده اند.

اما به نظر می رسد این طرح از زمان مطرح شدن به صورت کاملا مغفول باقی مانده است و تا به امروز عملیاتی نشده است، به هر حال یکی از متولیان اصلی ایجاد کمربند سبز در قم شهرداری است که باید در این خصوص تصمیمات جدی اتخاذ کند.

توجه شهردار جدید قم به ایجاد کمربند سبز

مسئله ای که با سلامت شهروندان به صورت مستقیم در ارتباط است به قدری مهم است که توجه شهردار جدید قم مرتضی سقایئان نژاد را نیز به خود جلب کند،وی در اولین حضور خود در جلسه شورای اسلامی شهر قم نسبت به ایجاد کمربند سبز در قم واکنش نشان داد و اجرای این طرح رانیازمند منابع آبی مناسب و همکاری دستگاه ها عنوان کرد.

 البته استاندار قم نیز طی همین جلسه ایجاد این کمربند را یکی از بالاترین اولویت های مسئولان شهری عنوان کرده و  وعده داد تا پسآب در اختیار شهرداری برای ایجاد فضای سبز و کمربند سبز قرار گیرد تا مشکلی در آبیاری وجود نداشته باشد.

به هر حال آنچه که با وجود ریزدگردها درکشور مهم است عزم دولت در اجرای برنامه ها و تصمیمات اساسی برای ریشه کن کردن این معضل است،در حال حاضر موضوعی مهم تر از سلامت مردم وجود ندارد و سازمان محیط زیست وظیفه دارد از هوای کشور حفاظت کند و در این خصوص نیز تصمیمات منطقی و حساب شده اتخاذ کند تا کشور ایران در شرایط خشکسالی به سوی تشدید گردو غبار در شهر ها پیش نرود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com