کد خبر ۲۷۲۰۴ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۸
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم مطرح کرد؛

اختصاص 11 میلیارد تومان برای آبرسانی در سفر هیئت دولت به قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم به سفر پر برکت رئیس جمهور در آخرین روزهای سال گذشته اشاره و بیان کرد: مبلغ 11 میلیارد تومان برای آبرسانی به قم اختصاص دادند که تاکنون بخشی از این مبلغ دریافت شده است.

محمدرضا طلایی در نشست خبری که بعد از ظهر امروز در سازمان جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد، اظهار کرد: قم دارای اراضی 100 هزار هکتار است که 70 هزار آن اراضی زراعی است و 18 هزار هکتار آن باغ و 52 هزار هکتار آن کشت زارعی با محصولات گوناگون است.

وی با اشاره به اولویت‌های کشت زراعی در استان قم گفت: به دلیل شرایط اقلیمی و کم‌آبی که در استان قم با آن مواجه هستیم، اولویت به کاشت جو داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: محصولات باغی با توجه به برنامه‌هایی که در راستای الگوی کشت و تغییر الگوی کشاورزی انجام شده، به باغ پسته اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه باغ پسته از بهترین ظرفیت برای تغییر الگوی کشت برخوردار است، تصریح کرد: این محصول به خوبی در این استان رشد و پرورش پیدا می‌کند و هم نقش موثری در زمینه صادرات دارد و دارای کیفیت مناسب است.

طلایی با اشاره به کشت پسته در رفسنجان، دامغان و کرمان بیان کرد: این استان‌ها از سرمازدگی محصول خود گله دارند، ولی استان قم به دلیل شرایطی که دارد گل‌های پسته در قم دیرتر از سایر استان‌ها باز می‌شود، به همین دلیل ما مشکل سرمازدگی محصول پسته را در قم نداریم.

وی با اشاره به نوع خاک استان قم و تاثیر آن در کاشت پسته تصریح کرد: خاک قم دارای شوری است و سبب کیفیت محصول پسته می‌شود.

رئیس سازمان جهاد و کشاورزی استان قم ادامه داد: از نظر پرورش دام استان قم رتبه خوبی در کشور دارد، به گونه‌ای که 0.4 تولید گوشت کشور در استان قم است و 7.2 تخم مرغ کشور در قم تولید می‌شود و این موارد ظرفیت‌هایی است که در قم وجود دارد و جایگاه خود را در سطح کشور نشان داده است.

وی با توجه به چالش‌هایی که در زمینه آب در استان قم وجود دارد،‌ بیان کرد: قم استانی است که بحث بحران آب در آن بسیار بالاست، در گذشته سالانه 400 میلیون متر مکعب روان آب به استان قم وارد می‌شد ولی امروز این رقم به صفر رسیده است، باید قدر همین مقدار کم آب را دانست و مصرف آب را در اراضی کشاورزی را مدیریت کنیم.

طلایی با اشاره به تمیهدات مناسب در زمینه مدیریت آب برای اراضی کشاورزی گفت: در شورای آب تصمیمات مناسبی گرفته شده و ساعات برداشت آب و تغییر الگوی کشت و تغییر نوع محصول مدیریت شده است و تا کنون در این زمینه کارهای مناسبی صورت گرفته است.

وی به اقدامات مناسب در سال‌های گذشته برای آبیاری مزارع و باغات اشاره و تصریح کرد: سال گذشته هزار هکتار از زمین‌های زارعی را به صورت نوین آبیاری کردیم و امسال نیز برنامه‌ای اندیشیده شده است که بتوانیم سطح آبیاری نوین را تا 3 هزار هکتار با آبیاری نوین انجام دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم به سفر پر برکت رئیس جمهور در آخرین روزهای سال گذشته اشاره و بیان کرد: مبلغ 11 میلیارد تومان برای آبرسانی به قم اختصاص دادند که تاکنون بخشی از این مبلغ دریافت شده است.

وی ادامه داد: با این رقم مطلوب می‌توانیم کارهای خوبی را انجام دهیم و سال گذشته 2 هزار و 500 هکتار از زمین‌های کم بازده که عملکرد مناسبی هم نداشت، حذف شده ولی همان میزان تولید را امسال خواهیم داشت.

طلایی خاطرنشان کرد: ما قبول داریم که 9 هزار هکتار زمین‌های زارعی عملکرد قابل قبولی را ندارد و این قابل اصلاح است و به دنبال اصلاح و اجرای آن هستیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com