کد خبر ۲۷۲۹۴ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۶
آیت الله حسینی بوشهری:

متهم کردن حوزه به افت علمی جفا در حق آن است

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه جفا به حوزه های علمیه است که حوزه های ما را متهم به افت شدید علمی کنند، گفت: تعداد نویسندگان این حوزه در پیش از پیروزی انقلاب از عدد انگشتان یک دست تجاوز نمی کرد.

به گزارش قم نا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری شامگاه چهارشنبه در ششمین گردهمایی مدیران مسوول و سردبیران نشریات علمی حوزوی در سالن همایش های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، با بیان اینکه از گذشته تا امروز چقدر تفاوت جدی و اساسی وجود دارد، تصریح کرد: امروز در مجلات فقهی و اصولی که دغدغه حوزویان سنتی ما است شاهد هستیم طلاب فاضل ما درمسائل نوپیدایی قلم می زنند که مسبوق به سابقه نیست.

وی با بیان اینکه به خوبی شاهد قلم زدن فاضلان برجسته در این عرصه هستیم، ابراز داشت: بنده نیز به سهم خود که سردبیر مجله حکومت اسلامی هستم و مقالات را مشاهده می کنم، انصافا قلم زدن حوزویانی که سبقه حوزوی دارند و حوزویانی که در دانشگاه نیز تحصیل کرده هستند، در مباحث فقهی بسیار خوب است.

* خودزنی برخی حوزویان جفایی به حق حوزه ها است

وی در ادامه با صراحت تاکید کرد: ناروا و جفا در حق این حوزه با عزت و عظمت می دانم که امروز عزیزانی در مسائل علوم انسانی و زمینه های دیگر قلم می زنند در حالی که برخی افراد غیرمهربانانه با حوزه برخورد می کنند.

عضو خبرگان رهبری افزود: برخوردهای غیرمهربانانه سبب می شود دیگرانی که در بیرون حوزه هستند این تصور را داشته باشند حوزه ای که قرار بود بعد از انقلاب رشد و بالندگی داشته باشد امروز از زبان خود حوزویان خودزنی می شود و می گویند دچار افت علمی شده است.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خوشبختانه سند تحول نشریات علمی مطرح شده است، گفت: یک سال از رونمایی این سند گذشته است و امروز در معرض نظرات عالمانه شما می باشد و بعد از گذراندن مراحل، در شورای اعطای مجوزها به تصویب خواهد رسید.

وی با تقدیر از گزارشهای ارائه شده از سوی معاون پژوهش و مدیرکل امور پژوهشی حوزه، اظهار داشت: خوشحالی و خرسندی خود را پنهان نمی کنم از اینکه شاهد هستیم امروز حوزه ما به برکت تلاش های مجاهدانه اهل قلم در یک وضعیت نسبتا قابل قبولی قرار دارد.

وی با اشاره به فعالیت 265 نشریه علمی حوزه دین، ابراز داشت: هنگامی که وجود این نشریات را با پیش از انقلاب مقایسه می کنیم میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است؛ حتی نسبت به دهه های ابتدایی بعد از پیروزی انقلاب نیز رشد قابل قبولی پیدا کرده است.

عضو جامعه مدرسین در ادامه با بیان اینکه مجلات و نشریات حوزوی با گذشته قابل قیاس نیست، ابراز داشت: بشر و انسان هایی که آرمان گرا هستند هیچگاه به وضع موجود بسنده نمی کنند و انتظار در مکتب شیعه، این درس را به ما می دهد که به امید بهتر شدن زندگی کرده و به همین دلیل باید همچنان در تمام عرصه ها تلاش کنیم.

* لزوم فرهنگسازی و ایجاد مطالبه در جامعه

آیت الله حسینی بوشهری همچنین بر ضرورت فرهنگسازی مجلات حوزوی در جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: اعتقاد دارم مجلات باید علاوه بر فرهنگ سازی، به ایجاد مطالبات در جامعه بپردازند و پاسخگوی آن ها نیز باشند.

وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه افزایش تولید علم، ابراز داشت: مجلات علمی پژوهشی ما باید صاحب ابداع و نوآوری باشند و سهمی از تولید علم را می توانند عهده دار باشند.

 * افزایش عرضه تولیدات علمی نشریات حوزه

معاون پژوهش حوزه های علمیه نیز در این دیدار گفت: نشریات دینی روز به روز تنومندتر، بارورتر و مسنجم تر می شوند و برکات نتایج ارزشمند خود را به جامعه علمی ما در سطح حوزه های علمیه، کشور و جامعه اسلامی عرضه می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد گفت: نقشه جامع علمی حوزه با تاکیدات شورای عالی حوزه در حال تدوین است و از مجموعه نشریات علمی به عنوان صاحب نظران در این جهت استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به حجم انبوهی از نشریات دینی، نویسندگان و سطح بالای کیفی نشریات علمی، گفت: ظرفیت نیازسنجی حوزه با کمک فعالان و دست اندرکاران بخش های مختلف روز به روز تولیدات تازه تری را عرضه می کند.

وی تصریح کرد: در تعامل با نهادهای علمی کشوری بدون ذوب شدن در فضای آنها توانسته ایم در تعاملی استقلالی، به ایفای نقش در چرخه تولید دانش در کشور بپردازیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com