کد خبر ۳۲۳۴۵ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۳
آیت الله حسینی بوشهری:

حوزه‌های علمیه باید رنگ و بوی اندیشه علامه طباطبایی به خود بگیرند

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با تجلیل از مقام علمی و اخلاقی علامه طباطبایی تأکید کرد: امروز حوزه‌های علمیه باید رنگ و بوی این عالم وارسته را به خود بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، شامگاه سه‌شنبه در دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی نوری همدانی در دارالقران این مفسر قرآن کریم در قم برگزار شد، اظهار داشت: علامه طباطبایی برای نگارش تفسیر المیزان سختی‌های بسیاری را متحمل شد.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی مدت ۱۷ سال عمر خود را صرف تحقیق و انجام مطالعات برای نگارش تفسیر المیزان کرد، ابراز داشت: علامه طباطبایی تلاش‌های شبانه روزی برای این امر داشت و بسیاری از مواقع شبه‌ها تا صبح بیدار بود و توانست در طی مدت ۲۰ سال تفسیر المیزان را به نگارش در آورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه تأکید کرد: برخی از عناصر همانند ایمان، علم، تقوا و استقامت می‌تواند انسان را به مقام و جایگاه افرادی همانند علامه طباطبایی و شهید مطهری برساند.

وی ادامه داد: طلاب و حوزه‌های علمیه امروز از شخصیت علامه طباطبایی با عظمت یاد می‌کنند و یکی از کتاب‌های مهمی که امروز در حوزه‌های علمیه مورد بهره برداری طلاب و فضلا قرار می‌گیرد همین کتاب تفسیر المیزان علامه طباطبایی است.

علامه طباطبایی در عین ساده زیستی در عرصه علم و دانش در اوج بود

آیت الله حسینی بوشهری افزود: علامه طباطبایی فردی بود که در عرصه علم و دانش در اوج قرار داشت اما در عین حال ساده زیست بود و همواره از مراجع عظام تقلید پیروی می‌کرد و امروز نیز حوزه‌های علمیه باید رنگ و بوی این عالم وارسته را به خود بگیرد.

وی بیان داشت: امروز با گذشت سال‌ها از رحلت این عالم وارسته حوزه‌های علمیه همچنان از برکات و تلاش‌های علمی علامه طباطبایی در عرصه‌های مختلف تفسیری، اصولی و فلسفی بهره‌مند می‌شوند.

امام جمعه قم با اشاره به خصوصیات شخصیتی علامه طباطبایی با بیان اینکه ایشان از غرور و منیت پرهیز می‌کرد، افزود: تواضع و فروتنی ایشان بسیار بالا بود و همواره سفارش می‌کرد که از تفسیر المیزان تعریف و تمجید نشود.

وی بیان داشت: امروز بیش از ۴۰۰ کلاس تفسیر در حوزه‌های علمیه برپا شده است که این‌ از برکات‌‌‌‌ همان شجره طیبه علامه طباطبایی است.

آیت الله حسینی بوشهری، ابراز داشت: متأسفانه برخی از شخصیت‌های برجسته همانند علامه طباطبایی وقتی که در بین ما هستند قدردان آن‌ها نیستیم و همین‌که از میان ما می‌روند افسوس می‌خوریم.

وی ادامه داد: شهید مطهری در خصوص تفسیر المیزان می‌گوید که تفسیری با این قوت نمی‌تواند تراوش اندیشه‌های یک انسان باشد بلکه سر در الهامات غیبی دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه یکی از توصیه‌های همیشگی علامه طباطبایی به مردم عدم دلبستگی به دنیا بود، افزود: علامه طباطبایی ساده زیستی را رعایت می‌کرد و در دو سال آخر عمرش نیز به یکی از روستاهای تبریز رفت و در آنجا به کشاورزی مشغول شد.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com