کد خبر ۲۷۶۷۰ انتشار : ۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۸
آیت‌الله استادی مطرح کرد

دیدگاه علامه طباطبایی درباره امتحان‌های الهی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرازهایی از تفسیر المیزان در خصوص امتحان‌های الهی گفت: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در همین باره می‌گوید که اگر انسان‌ها مورد امتحان قرار نگیرند، اساساً هدف الهی محقق نمی‌شود.

به گزارش قم نا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله رضا استادی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان اینکه ما در لحظه لحظه زندگی خود در معرض آزمایش و امتحان قرار داریم، اظهار کرد: باید همواره از خدا بخواهیم که ما را در سر این دو راهی‌ها هدایت و راهنمایی کند تا در دنیا و آخرت سربلند باشیم.
وی با اشاره به چرایی انجام امتحان از سوی پروردگار عالم گفت: یک بخش این مسئله به اثرات تربیتی برمی‌گردد که راجع به آن صحبت شد و عرض کردیم که اگر فردی بداند که خداوند متعال همواره در حال امتحان وی است، هیچگاه از این موضوع غافل نشده و می‌کوشد که در آزمایش‌های الهی سربلند باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرازهایی از تفسیر المیزان گفت: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در همین باره می‌گوید که اگر انسان‌ها مورد امتحان قرار نگیرند، اساساً هدف الهی محقق نمی‌شود.

وی افزود: در مسایل جامعه ما، معمولاً امتحان از کسی واقع می‌شود که نمی‌داند، ولی با امتحان می‌خواهد بداند و او امتحان می‌شود تا آنچه برایش یا برای دیگران مجهول است، هویدا و معلوم شود و حال آن که برای خدای متعال جهل متصور نیست، یعنی خداوند به همه چیز عالم است، اما می خواهد که برای فرد و دیگران هم روشن شود که دارای چه وضع و کارنامه‌ای است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که امتحانات بشری همیشه ملازم با جهل و لزوماً برای رفع جهل نیست، چرا که گاهی امتحان صورت می‌گیرد تا خود فرد بداند در چه وضعی قرار دارد.

وی اضافه کرد: گاهی ما انسان‌ها پیش خود فکر می‌کنیم که با عبادتی که انجام می دهیم آدم‌های بسیار خوب و بندگان خالصی هستیم، اما خدای متعال، امتحان برایمان قرار می‌دهد تا به خودمان بفهماند که فلانی، تو آن چیزی که می‌گویی و ادعایش را داری، نیستی.

آیت الله استادی بیان کرد: گاهی نیز امتحان الهی به خاطر آن است که مشخص شود چرا عده‌ای نزد خداوند دارای جایگاه و مرتبت والایی هستند؛ مثل استادی که در حوزه از شاگردان خود امتحان می‌گیرد تا به بقیه نشان دهد، چرا فلانی از نظر علمی بیشتر مورد عنایت اوست.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com