کد خبر ۲۷۷۲۰ انتشار : ۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۱

حوزه‌های علمیه و تبلیغ در فضای مجازی

فضای مجازی ما به شدت آلوده به شبهات و ناهنجاری‌هاست و تنها حضور همه جانبه قشر متدین و تولید محتواهای مناسب می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد.

به گزارش قم نا ، بدون شک یکی از اصلی‌ترین وظایف حوزه‌ها و نهاد روحانیت تبلیغ دین مبین اسلام است و اساسا وظیفه پیامبران در تمامی دوران‌ها ابلاغ پیام الهی به مردم بوده است و این در واقع بزرگترین رسالت تمامی انبیا و اوصیای الهی است. روحانیت و فقها نیز در شرایط فعلی غیبت باید به تبلیغ دین مبین اسلام بپردازند و شبهات مطرح در جامعه را پاسخگو باشند.

در آیات و روایات شرایط تبلیغ و همچنین راهکار‌های یک ابلاغ مبین به کرات مورد تاکید وتوجه قرار گرفته است.

در قرآن کریم نیز به صراحت آمده است: «و لتکن منکم امّة یدعون الى الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر»، «از شما مسلمانان باید گروهى باشند تا مردم را به خیر بخوانند و امر به معروف و نهى از منکر کنند.»

اما به نظر در شرایط فعلی باید از ابزارهای نوین در ابلاغ پیام‌های دینی استفاده بهتری برد. امروز و با گسترش فناوری‌های نو و استفاده عموم مردم از این ابزارها فضا برای تبلیغ‌های گسترده‌تر و موثر باز شده است. اگر چه همین فناوری‌ها به نوعی امروز به جولانگاه شبهات تبدیل شده و تهدیدی بزرگ را در جامعه دینی پدید آورده است.

برای مثال در فضای مجازی و اینترنت به همان میزان که فرصت برای بسط و توسعه ارزش‌های دینی وجود دارد به همان میزان هم تهدید علیه بنیان‌های دینی جامعه اسلامی نمایان شده است.

باید توجه داشت که اکثر رسانه‌های جدید و فضاهای مجازی نوعی وارداتی هستند اما این ابداعات تنها فناوری صرف نبوده و به نوعی حامل فرهنگ‌ها و هنجار‌های خاص خود است. البته شاید برخی این نوع نگاه را قبول نداشته باشند اما واقعیت آن است که امروز حجم گسترده‌ای از فضای مجازی وب مورد تاثیر فرهنگ و ارزش‌های غربی است که مخالف و مغایر صریح ارزش‌های الهی هستند. غرب همانطور که این فناوری را ابداع کرده است به طور گسترده در حال پمپاژ محتوای متناسب با فرهنگ خود در اینگونه فضاهاست. البته بخشی از این تولید کاملا طبیعی است اما در واقع امر غرب بخش عمده‌ای از تولیدات خود در فضای مجازی را صرفا برای مورد تاثیر قرار دادن جامعه ایرانی به ویژه قشر جوان تولید می‌کند و این همان مسئله‌ای است که رهبر انقلاب بارها با عنوان تهاجم فرهنگی از آن یاد کرده‌اند.

متاسفانه باید گفت حجم تولید محتوای بومی در فضاهای مجازی به نسبت طرف غربی به شدت ناچیز و غیرقابل توجه است و این یعنی به صدا در آمدن یک زنگ خطر جدی برای بنیان‌های جامعه دینی.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت تبلیغ در فضای مجازی خطاب به طلاب می‌فرمایند: ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می‌توانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی‌شناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سئوال خواهد کرد.

البته تلاش‌هایی هم در سال‌های اخیر در معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور صورت گرفته است و این معاونت در فضای اینترنتی عملکرد‌هایی داشته است که از آن جمله می‌توان به تدوین طرح تبلیغ اینترنتی و سایت جامع،جذب، آموزش و به کارگیری مبلغان اینترنتی، راه اندازی آزمایشی سایت جامع تبلیغی ذی طوی، اجرای طرح تجمیع مبلغان اینترنتی، شروع به کار بخش فنی و طراحی قالب‌های اختصاصی وبلاگ ویژه مبلغین و تاسیس تالار گفت‌وگوی حلقه معرفت در مسنجر اشاره کرد.

در همین زمینه مهدی زین‌العابدین مدیر تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی از ساماندهی 75 گروه تبلیغی فعال در فضای مجازی خبر داد و گفت: طلاب به شدت از طرح‌های مربوط به تبلیغ در فضای مجازی استقبال کرده‌اند.

وی همچنین خرید دامین و هاست، پرداخت کمک هزینه اینترنت، آپلود سنتر، تامین بخشی از هزینه‌های گروه، اعطای گواهینامه‌ها و مجوزها، اعطای وام و تسهیلات را از جمله موارد حمایتی دفتر تبلیغات اسلامی از طرح‌های تبلیغی در فضای مجازی عنوان کرده است.

حجت الاسلام محمدرضا احمدیان نیز یکی از طلابی است که در سال‌های اخیر در فضای مجازی به امر تبلیغ می‌پردازد.

احمدیان  با اشاره به اینکه تبلیغ در فضای مجازی یک ابتکار نو و البته نیازمند دقت نظر است افزود: این یک واقعیت است که امروز بخش عمده‌ای از فضای مجازی در اختیار دشمنان دین است اما وقتی در این فضا به تبلیغ برای دین می‌پردازید با سیل از مشتاقان مواجه می‌شوید.

وی با تاکید بر اینکه یکی از خطرات فضای مجازی امکان سوءاستفاده از ظاهر دینی برای القای شبهه در جامعه است ادامه داد: از این رو گروه‌هایی که به صورت رسمی به تبلیغ دین در فضای مجازی می‌پردازند باید توجه داشته باشند که در این فضا باید با صدق و اتقان کلام وارد شد چون این مطالب تا مدت‌های مدیدی در فضای مجازی باقی می‌ماند و به یک نوع از بین نمی‌رود و لذا اگر اشتباهی در تبلیغ صورت گیرد این اشتباه می تواند افراد زیادی را مورد تاثیر قرار دهد.

پس امروز تبلیغ بایسته‌های ویژه‌ای دارد و نیازمند دقت نظر و درک ظرافت‌های هنری است. فضای مجازی ما به شدت آلوده به شبهات و ناهنجاری‌هاست و تنها حضور همه جانبه قشر متدین و تولید محتواها مناسب می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد. البته باید به این نکته هم توجه داشت که در دنیای امروز صرفا تبلیغ را نباید به صورت یک فرایند مستقیم مدنظر قرار داد بلکه هنر آن است که این بلاغ به صورت غیرمستقیم به جامعه منتقل شود. متاسفانه گاهی ادبیات تبلیغی ما دچار کلیشه‌ها می‌شود و این خود در انتقال پیام به جوانان تاثیر منفی می‌گذارد اما هزاران راه دیگر وجود دارد که می‌توان از طریق آنها این پیام‌ها را انتقال داد. به عنوان مثال همین بازی‌ها رایانه‌ای تحت وب یک فرصت محسوب می‌شود. چرا نباید بازی‌ها و سرگرمی‌های برای کودکان و نوجوانان خود آماده کنیم که در آنها ضمن سرگرمی توجه به ارزش‌های انسانی نیز نهفته است؟ پس به نظر می‌رسد ما باید هدف تبلیغ را امروزه از طرق دیگری پیگیری کرده تا بتوانیم در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمنانمان ایستادگی کنیم. باید یک رویکرد جدی در موضوع تبلیغ در فضای مجازی داشته باشیم و از ظرفیت‌های دیگر ارگان‌ها و نهادهای نیز در این عرصه استفاده کنیم تا بتوانیم آنچنان که شایسته و بایسته است از ارزش‌ها و آرمان‌های دینی در این فضای جدید دفاع کنیم.

*****************

گزارش از زهرا اسدی

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com