کد خبر ۲۷۹۹۲ انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰
با حضور مختارپور؛

اولین نشست کتاب‌خوان در قم برگزار شد

اولین نشست کتاب‌خوان با حضور جمعی از کتابداران، اعضای کتابخانه‌های استان قم، اهالی کتاب و دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قم برگزار شد.

 به گزارش قم نا ، قطار سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده‌شده با عنوان «کتاب‌خوان» از تهران حرکت خود را شروع کرده و اکنون به ایستگاه قم رسیده است.

مسافران این قطار، کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها هستند، این قطار با عنوان کتاب‌خوان روی ریل‌های دانستن در حال حرکت است و مسافران دست روی کتابی می‌گذارند که زندگی‌شان را متحول کرده و به معرفی این کتاب‌ها می‌پردازند.

«جانستان کابلستان» نوشته رضا امیرخانی با موضوع سفرنامه افغانستان و معرفی فرهنگ افغانی توسط مریم رمضانی، کارشناس امور کتابخانه‌های قم در این نشست که قبل از ظهر چهارشنبه در کتابخانه آیت الله العظمی خامنه‌ای برگزار شد، معرفی شد.

«سه‌شنبه‌ها با موری» نوشته میچ آلبوم با ترجمه مهدی قراچه داغی، توسط محبوبه آقا نوری یکی از اصحاب رسانه معرفی شد. این کتاب روایت بین یک استاد و دانشجو است و موری هم چنان بعد از تحصیل در عرصه‌های مختلف زندگی‌اش می‌درخشد و پس از سال‌ها از جدا شدن این استاد و دانشجو، میچ آلبوم یه صورت تصادفی از طریق رسانه‌ها متوجه می‌شود که موری روزهای پایانی عمرش را سپری می‌کند‌ پس به دیدار استاد می‌رود و استاد یک درسی از زندگی را سه‌شنبه هر هفته در اختیار دانشجو قرار می‌دهد.

«فرار از مدرسه» نوشته عبدالحسین زرکوب است که محمدحسین حیدری فرد یکی از اعضای کتابخانه به معرفی آن پرداخت که این کتاب درباره اندیشه و زندگی امام محمد غزالی در ۱۰ فصل نوشته‌شده که بهترین زندگینامه فکری و روحی امام غزالی است و زرین کوب سیر و سلوک دشوار امام غزالی و بحران‌های روحی او را به تصویر کشیده است.

«بهم میاد» نوشته رنده عبدالفتاح با ترجمه محسن بدره از دیگر کتاب‌هایی بود که مسعوده السادات قوانینی یکی از کتابداران قمی این کتاب را معرفی کرد.

بهم میاد، داستان زندگی دختری ۱۶ ساله است که می‌خواهد حجاب را به صورت تمام وقت انتخاب کند و از سختی‌های انتخاب حجاب در یک کشوری که خبر چندانی از حجاب نیست صحبت می‌کند.

این دختر از طرفی هم با توجه به سنش به دنبال این است که نوجوانی‌اش را نیز داشته باشد و گاهی اوقات به مشکل برمی‌خورد، زیرا گروه اقلیتی در استرالیا مسلمان هستند.

«یک روش برای خلق هزاران ایده» نام دیگر کتابی است که مریم افشاری از کتابداران کتابخانه‌های قم به آن پرداخت. این کتاب نوشته جیمز یانگ با ترجمه علیرضا قائدیان است که با موضوع تفکر و اندیشه و نقش آن در خلاقیت نگارش شده است.

یانگ معتقد است ایده و طرح نو یک روند طولانی دارد و مؤلفه‌هایی را برای ایده ماندگار بیان می‌کند.

در بخش دیگر این نشست یک نابینای روشن‌دل، فاطمه کاظمی به معرفی کتاب «شب‌های پیشاور» نوشته سلطان الواعظین شیرازی پرداخت.

این کتاب با موضوع شیعه و دفاع از تشیع در قالب مناظره است و بسیار شیرین و پرجاذبه است و این جوابیه‌ها معمولاً از مستندات اهل سنت است که با عبارات ساده در مناظره به سئوالات حاضرین جواب می‌دهد.

«مدیر یک‌ دقیقه‌ای» دیگر کتابی بود که توسط تراب بشکار رئیس امور اداری مالی کتابخانه‌های عمومی استان قم معرفی شد. این کتاب نوشته کنت بلانچارد و اسپنسر جانسون با ترجمه شهرزاد حکیم مختار است.

این کتاب مؤلفه‌ها و مصداق‌های مدیر یک‌دقیقه‌ای بیان می‌کند که ۹ میلیون نسخه‌اش در جهان به فروش رسیده است که مدیر یک‌دقیقه‌ای به‌صورت داستان آمده و بلانچارد پیام‌های خود را از همین قالب به مخاطب ارائه می‌دهد.

زینب موحدی محب از دیگر اعضای کتابخانه امام خامنه‌ای است که به معرفی کتاب «آفتاب در حجاب» نوشته سید مهدی شجاعی پرداخت که این کتاب به دوره کودکی تا وفات حضرت زینب(س) اختصاص دارد که آفتاب در حجاب در عین روایت داستانی‌اش به مستندات تاریخی وفادار است.

«راز فال ورق» نوشته یاستین گوردر با ترجمه مهرداد بازیاری است که زهرا اعماء بصیر سرپرست امور فرهنگی کتابخانه امام خامنه‌ای قم این کتاب را معرفی کرد.

این کتاب داستان پسر بچه ۱۲ ساله‌ای است که همراه پدرش به دنبال مادر گمشده خود می‌گردد که باید کتاب را خواند تا نتیجه آن را درک کرد.

رقیه حیدری، کارشناس منابع کتابخانه‌های استان قم نیز به معرفی کتاب «عباس دست طلا» نوشته محبوبه معراجی پور پرداخت که این کتاب در رابطه با خاطرات جنگ عراق و ایران است.

رضا بابایی نویسنده «نیایش نامه، سخن دل با خدا» نیز در ادامه این جلسه به معرفی کتاب خودش پرداخت. این نویسنده معتقد است که در ذات اجتماع، غایب بزرگ خداست و ما هدف و مقصودمان را گم کرده‌ایم.

سرانه مطالعه در ایران پایین است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در پایان نشست کتاب‌خوان استان قم با بیان اینکه این نشست بسیار قابل توجه بود و حتی از اولین نشست کتاب‌خوان تهران هم بهتر و قابل قبول‌تر بود، اظهار کرد: از افضل اعمال شب قدر مطالعه است و باید سعی کنیم که مطالعه در این شب فراموش نشود.

علیرضا مختارپور، با اشاره به سرانه پایین مطالعه در ایران، ادامه داد: فعلاً هیچ رقم مشخصی از سرانه مطالعه در ایران، مبتنی بر یک تحقیق علمی در دست نیست و آمار کتاب‌خوانی در ایران پایین است و باید تلاش کنیم تا سرانه مطالعه بالا برود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این جلسات به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده با محوریت معرفی و ترویج مطالعه است، تصریح کرد: ارزش و فضیلت کتابداری پایین آمده و رسانه‌ها و دستگاه‌های مختلف ارزش کتاب‌خوانی را مورد تأکید قرار نداده‌اند، اما با همت مضاعف جبران می‌شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب خواندن را بهترین لذت دانست و بیان کرد با خواندن کتاب انسان با دنیایی از معارف و اندیشه‌ها آشنا می‌شود و به تعداد کتاب‌هایی که می‌خواند یک زندگی جدیدی را تجربه می‌کند.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com