کد خبر ۳۲۳۶۰ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۱
معصومه ظهیری :

گزارشی از نشست مشاوران امور بانوان درقم/اختصاص 5 کتابخانه به بانوان

جلسه نشست مشاوران امور بانوان در دستگاه های استان قم به ریاست سید مهدی صادقی استاندار قم روز چهارشنبه در سالن امام جواد(ع) استانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، نمایندگان دستگاه ها در امور بانوان در این جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد خود در زمینه های مختلف پرداختند.
مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری در ابتدای این جلسه گفت: یکی از بهترین دستاوردهای انقلاب اسلامی این بود که روش، منش و متدلوژی فکری نظام حاکمتی ما برگرفته از آموزه های دینی است.
«معصومه ظهیری» افزود: به لحاظ آموزه های دینی در تمام امور زندگی و کار می تواند اثرهای مطلوب و مثبتی در پی داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به آموزش مهارت های امدادی به بانوان، گفت: دستگاه هایی از جمله هلال احمر، اورژانس و مدیریت بحران با برگزاری کلاس های آموزشی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند.
وی افزود: دستگاه هایی از جمله اداره کل تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد نیز به فراخور وظایف خود آموزش هایی در زمینه های قرآنی و دینی به جامعه هدف ارائه داده اند.
ظهیری به عضویت 200 نفر از بانوان استان در سازمان نظام مهندسی اشاره و بیان کرد: بانوان عضو در نظام مهندسی و نظام مهندسی کشاورزی بر اساس فعالیت های خود، با برگزاری کارگاه های آموزشی دانش و تجربه خود را به بانوان علاقه مند منتقل می کنند.
ظهیری ادامه داد: طبق تفاهم نامه ای با اداره کل اوقاف در تلاش هستیم کلاس های آموزشی نیز در مکان هایی مانند مسجد و حسینیه که جنبه تبرکی و مقدسی دارند، برگزار کنیم.
وی گفت: سازمان هایی از جمله میراث فرهنگی، شهرداری، معاونت امور پیشگیری دادگستری و آموزش و پرورش نیز در ارائه آموزش های مهارتی و فرهنگی به بانوان سطح استان فعال هستند.

* فعالیت 11 پایگاه خدمات اجتماعی در سطح شهر قم
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قم نیز در این جلسه گفت: این اداره در سه حوزه پیشگیری، مداخله و کاهش تبعات آسیب های اجتماعی در امور بانوان فعالیت می کند.
«مریم علی شیری» به فعالیت 11 پایگاه خدمات اجتماعی در سطح شهر قم اشاره کرد و گفت: این پایگاه ها در مناطق حاشیه ای و آسیب خیز خدمات مشاوره ای و مددکاری ارائه می دهند.
وی افزود: بر اساس پرسشنامه و نیازهای جامعه هدف، کارگاه های آموزش مهارت های زندگی، همسرداری، تربیت دینی، اعتیاد و افزایش و بهبود وضعیت فرهنگی برگزار می شود.
وی با اشاره به فعالیت 86 مهدکودک در استان، گفت: مباحث تحکیم بنیان خانواده که ضرورت اساسی دارد برای والدین کودکان در مهدها با هدف آموزش محتوا و مفاهیم دینی را با همکاری بسیج و بهزیستی به خانواده ها آموزش دهیم تا خانواده محور باشند.
علی شیری ابراز امیدواری کرد: با همکاری سازمان های اجرایی استان با استفاده از ظرفیت مکان هایی از جمله حسینیه ها، مسجدها ، پایگاه های بسیج و مدارس کلاس های آموزش مهارت های زندگی و مسائل دینی را توسعه بخشید.
وی گفت: همچنین درحال حاضر مرکزهایی از جمله نگهداری دختران در معرض آسیب و زنان فاقد مکان مناسب ، ساماندهی و خدمات پس از ترخیص دختران و بانوان در معرض آسیب در استان فعالیت می کنند.

* اختصاص پنج کتابخانه در قم به بانوان
در ادامه مشاور امور بانوان در اداره کل کتابخانه های عمومی قم گفت: پنج کتابخانه از جمله کتابخانه بوستان نرجس، فرهنگسرای مریم، ریحانه النبی و موسسه امام صادق(ع) مختص بانوان استان فعالیت می کنند.
رقیه حیدری افزود: متاسفانه نبود کتابخانه مرکزی در استان مشکل بزرگی است که باید برای ایجاد چنین مکانی برنامه ریزی شود.

* ارائه خدمات رایگان سلامت به مادران باردار
نماینده امور بانوان در مرکز بهداشت نیز گفت: زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و حفظ و ارتقاء سلامت آن ها با توجه به نقش آن ها در خانواده، ضرورت اساسی برای حفظ سلامت جمعیت جامعه دارد.
رقیه وجدانی با اشاره به اقدامات این مرکز در راستای سلامت بانوان به صورت رایگان، افزود: خدمات سلامت باروری و مادران باردار، راه اندازی مرکز مشاور زوج های جوان و انجام رایگان آزمایش های بارداری برای 20 درصد از زنان بی بضاعت از جمله این فعالیت ها است.
به گفته وی، آموزش رایگان مادران باردار جهت حفظ سلامت خود و کودکانشان، اطلاع رسانی و آموزش سیاست های افزایش جمعیت، تدوین برنامه عملیاتی سلامت مادران بر اساس این سیاست ها، برگزاری نشست ها و نمایشگاه های مختلف در راستای سیاست های جدید جمعیتی، شناسایی مادران باردار سوء تغذیه ای و معرفی آن ها به کمیته امداد از دیگر این خدمات است.
وی افزود: اجرای طرح آهن یاری و آموزش تغذیه برای دختران متوسطه اول و دوم، مرکز مشاوره بیماری های رفتاری بانوان و ارائه مشاوره های رایگان برای دختران جوان دارای رفتارهای مخاطره آمیز نیز از خدمات ارائه شده توسط مرکز بهداشت به جامعه دختران و زنان سطح جامعه است.
وجدانی ابراز امیدواری کرد: همه دختران و زنان استان تحت پوشش طرح ها و خدمات سلامت بهداشت و روان قرار گیرند.

منبع : ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com