کد خبر ۲۸۲۷۲ انتشار : ۲۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۵
از سوی رئیس انجمن قرآن پژوهشی؛

آمار برگزاری کرسیهای تفسیر حوزه علمیه اعلام شد

رئیس انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم پیرامون متفاوت‌بودن آمار برگزاری کرسی تفسیر در حوزه توضیحاتی بیان کرد.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام سیدحسین علوی‌مهر با بیان اینکه باید به نوع تفسیری که در حوزه علمیه ارائه می‌شود نگاه کنیم، اظهار کرد: بعضی تفسیرها مثل تفسیر آیت‌الله جوادی آملی جنبه ارائه ملی و بین‌المللی دارد که تعداد آنها در حوزه انگشت‌شمار است.

وی تصریح کرد: یک نوع تفسیر دیگر در حوزه وجود دارد که عمومی‌تر و ممکن است جنبه ملی و ارائه رسانه‌ای نداشته باشد و آماری که از تعداد این تفاسیر داده می‌شود، متفاوت است.

رئیس انجمن قرآن پژوهی حوزه نوع دیگر تفسیر را کرسی‌های درسی در حوزه به صورت رسمی و غیررسمی بیان کرد و افزود: این تفاسیر در برخی مدارس علمیه و یا در درس‌هایی که به صورت آزاد ارائه می‌شود وجود دارد و حتی ممکن است در حجره‌هایی تفسیر ارائه شود ولی در آمارها به آن اشاره نشود.

حجت‌الاسلام علوی مهر ادامه داد: در مراکزی که جنبه حوزوی دارند همچون دارالحدیث، دانشگاه علوم قرآن و معارف اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه تفسیر قرآن ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموع این تفاسیر از ۳۰۰ مورد فراتر نمی‌رود، اظهار کرد: تعداد تفاسیری که از نظر رسانه‌ای قابل ضبط و ارائه به مجامع بین‌المللی و ملی باشد بین ۱۰ تا ۱۵ کرسی تفسیر است.

وی از تدوین کتاب جمعی در رابطه با تفاسیر معاصر از سوی انجمن قرآن پژوهی حوزه خبر داد و تاکید کرد: کار انجمن قرآن پژوهی نظارت و اجرای کلان برنامه‌هاست و این انجمن در مسائل جزئی ورود نمی‌کند.

گفتنی است که چندی پیش یکی از مسئولان مراکز تفسیری، تعداد کلاس‌های تفسیر در حوزه علمیه قم را ۴۱۰ مورد اعلام کرده بود که نسبت به سال تحصیلی گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com