کد خبر ۲۸۳۰۰ انتشار : ۲۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۵

ثواب مخفیانه دعاکردن برای دیگران

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که «در دعاها و درخواست‌ها از خداوند متعال فقط نباید به فکر خود و نیازهای شخصی باشیم» گفت: انسان باید نسبت به همه به جز دشمنان خداوند متعال خیرخواه باشد.

به گزارش قم نا به نقل از ایسنا،آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در ادامه سلسله دروس اخلاق ماه مبارک رمضان با موضوع شرح دعای ۴۵ صحیفه سجادیه در بیت رهبری در قم گفت: امام در این دعا عرضه می‌دارند خدایا همانند کسی که حق و حرمت ماه رمضان را رعایت و از همه گناهان پرهیز کرده و موجبات رضایت تو را فراهم آورده از سرمایه بی کران خود به ما نیز عطا کن.

وی افزود: حضرت در ادامه فرمودند نه تنها همانند این افراد بلکه چند برابر آن به ما عطا بفرما که فضل و کرم تو تمام شدنی نیست، خدایا معدن‌های احسان تو فناپذیر نیست؛ خداوندا هرکس تا روز قیامت این ماه را با روزه و عبادت می‌گذراند همانند آن را به ما بده.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که آیا کسی که این دعا را می‌خواند چنین خواسته‌هایی در آن پدید می‌آید و اگر بخواهد آیا مستجاب می‌شود؟ اظهار کرد: اگر این دعاها شدنی باشد لازمه‌اش این است که انسان در مقام با انبیا و اولیا برابر باشد.

وی ادامه داد: اگر استجابت این دعاها شدنی نیست باید گفت به چه دلیل به انسان آموزش داده‌اند که باید همانند ائمه طاهرین(ع) دعا کنند، این گونه سؤالات در بسیاری از دعاها مطرح می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با بیان این‌که «این دعاها چند حیثیت دارند» گفت: یکی از این حیثیت‌ها توجه به وسعت رحمت الهی است، اگر خداوند بخواهد به هرکسی می‌تواند نعمت فراوان دهد و از خزانه او کم نمی‌شود.

وی عنوان کرد: اگر خداوند به هرکس هر چه بخواهد بدهد کسی نمی‌تواند بگوید که چرا این گونه شده است، هیچ حد و حصری در بخشش خداوند متعال وجود ندارد؛ رحمت الهی به اندازه‌ای وسیع است که مرزی ندارد، بسیاری از موارد انسان‌ها از این مسأله غفلت داشته و تصور می‌کنند که کارها و رحمت‌های خداوند محصور است.

مصباح‌یزدی اضافه کرد: صفت وسعت نظر و مهربانی نسبت به دیگران باید در انسان وجود داشته باشد، انسان باید نسبت به همه به جز دشمنان خداوند متعال خیرخواه باشد؛ خوی جود باید در انسان‌ها تقویت شود، در روایات متعددی آمده است که اگر کسی غایبانه برای برادر ایمانی خود دعا کند خداوند ۷۰ یا صدهزار برابر به او می‌دهد؛ بنابراین انسان نباید تنگ‌نظر باشد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که «دعای حقیقی ۲ رکن دارد» گفت: خواست حقیقی و درخواست از خداوند متعال از ارکان دعای حقیقی است، از همین رو درخواست باید جدی و از خداوند باشد؛ از خدا خواستن نیز نیازمند شناخت خداوند متعال است.

وی افزود: اگر انسان بداند که خداوند سنت‌هایی در دعا دارد و بر خلاف آن درخواستی داشته باشد، خداوند متعال آن را اجابت نمی‌کند همانند این که انسان بداند خداوند شمر را نمی‌آمرزد اما برای او درخواست آمرزش کند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که «خداوند فرموده انسان را آفریدیم تا نتیجه رفتار اختیاری او را به وی بدهیم» اظهار کرد: کیفر و پاداش الهی براساس رفتار است، از همین رو کار خداوند عبث نیست؛ نمی‌شود انسان تمام عمر خود را با گناه بگذراند و در اواخر زندگی دعا کند که در بهشت باشد و دعایش مستجاب شود.

وی ادامه داد: خداوند کار لغو و عبث انجام نمی‌دهد، کار خداوند متعال بر اساس حساب و کتاب است؛ اگر بنا بود فقط بخشش باشد خداوند همه را باید در بهشت قرار می‌داد، این کار نسبت به ملائکه انجام شده اما انسان خلق شده تا از ملائکه بالاتر باشد اما زمانی که خودش بخواهد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان با بیان این‌که «خداوند رحمت بی پایان می‌دهد اما رحمتی که توأم با حکمت باشد» گفت: رحمت خداوند نسبت به فاعل محدودیت ندارد اما این محدودیت نسبت به قابل دیده می‌شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com