کد خبر ۳۵۲۱۰ انتشار : ۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۴

آیت ­الله مصباح ­یزدی: به کسانی رأی دهیم که برای اسلام و مسلمین نافع ­تر هستند

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به انتخابات هفتم اسفندماه گفت: روز سرنوشت سازی در پیش داریم که وظیفه شرعی همه است تا در انتخابات شرکت کنیم و به کسانی که برای اسلام و مسلمین نافع­تر هستند، رأی دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، آیت ­الله محمدتقی مصباح ­یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ديشب در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در حسینیه امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به انتخابات هفتم اسفندماه خاطرنشان کرد: روز سرنوشت سازی در پیش داریم که وظیفه شرعی همه است تا در انتخابات شرکت کنیم و به کسانی که برای اسلام و مسلمین نافع­تر هستند، رأی دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سومین سالگرد درگذشت آیت­ الله خوشوقت(ره) اظهار داشت: این عالم ربانی یکی از علمای نادری بود که از لحاظ علم، تقوا، بصیرت اجتماعی و تربیت شاگردان کمتر نظیر ایشان را داریم.

وی در ادامه مباحث اخلاقی هفته های گذشته به بحث حب دنیا پرداخت و تصریح کرد: دومین عامل بعد از هوای نفس که نقش مهمی در رفتار انسان ها و تنزل و سقوطشان دارد، حب دنیا است؛ آنچه در قرآن و روایات و سخنان بزرگان نسبت به مذمت شده، حب دنیا بوده و به خاطر تزاهمی است که با سعادت های برتر دارد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره مذمت دنیا گفت: وجود دنیا خود به خود مذمتی ندارد، بلکه می تواند وسیله تکامل انسان باشد؛ اینکه چطور تزاحم پیدا می­کند، در مقابل دنیایی است که از لحاظ مدت استفاده از نعمت های دنیا و آخرت، از لحاظ کیفیت و شدت لذت و کمال آنها، خالص بودن لذت آخرت و دیگری اینکه زندگی ما در دنیا اقامت نیست.

آیت­الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: استفاده از نعمت های انسان با توجه به عمر، نهایتا 100 سال است، اما نعمت­های آخرت پایانی ندارد؛ کسی که فریب نعمت های زودتر و کوتاه دنیا را بخورد، او را از لذت های طولانی ابدی باز می ­دارد و سبب مذمت آن می­ شود؛ حب دنیا ما را از رسیدن به ثواب های بی شمار اخروی باز می دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اکثر نعمت های دنیا(خوردن، خوابیدن، لذت جنسی و غیره) با حیوانات مشترک است و در مقایسه با هم برخی بیشتر جلب توجه می کند و همه اینها در مقابل لذت اخروی بسیار ناچیز و کم ارزش است.

وی با اشاره به سختی­های دنیا گفت: نعمت­هایی که در دنیا داریم، با رنج و سختی ها مخلوط است؛ در دنیا نعمت­های خالص نداریم؛ نعمت های خالص در قیامت برای مؤمنان است؛ برای به دست آوردن مقامات و مسائل دنیایی باید مشکلات زیادی را تحمل کرد، اما در کارهای اخروی، گاهی یک کار کوچکی مثل نشاندن لبخند بر لب مؤمنی از هفتاد سال عبادت برتر است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این­که دنیا محل عبور است، یادآور شد: لذت اینکه لذت طولانی اخروی را فدای لذت کوتاه دنیا کردن، فریب است؛ این مقایسه یک پیش فرض غلطی دارد که زندگی ما دو بخش است که دنیا می گذرد و بخش طولانی تر آخرت بوده و هر دو بخش از زندگی ما است؛ زندگی ما در دنیا سفر است، نه اقامت؛ برای دنیا خلق نشده ایم، بلکه دنیا راهی است که باید بگذرانیم تا به زندگی ابدی برسیم.

آیت­الله مصباح یزدی در پایان خاطرنشان کرد: با اینکه می­دانیم زندگی ابدی، دنیا نیست، اما رفتارمان با دنیا بسیار خنده­ دار است؛ کسانی هستند که دنیا را می­ نگرند تا از آن بهره بگیرند و به سعادت برسند؛ اگر کسی بصیر بود، به دنیا نگاهی ابزاری می­کند و در غیر این صورت دلبسته دنیا خواهد شد.

 

منبع: رسانيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com