کد خبر ۲۸۳۸۶ انتشار : ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۶
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:

عامل انسانی علت آتش سوزی منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با اشاره به اینکه علت حریق عامل انسانی بوده است، گفت: وسعت این منطقه ۳۲ هزار هکتار است که دارای ۱۰ درصد گونه‌های گیاهی و ۳۰ درصد گونه‌های جانوری است.

به گزارش قم نا ، سید رحمان دانیالی در جلسه‌ هماهنگی مدیریت بحران که ظهر امروز در سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد با اشاره به اینکه برای آن‌که بخواهیم جلوی ایجاد بحران را بگیریم باید از اکنون اقدام عملی را آغاز کنیم، اظهار داشت: برای آن‌که مشکلات زیست‌محیطی همچون گردوخاک و بحران خشکسالی بیش از این دامان ما و البته استان‌های دیگر را نگیرد باید اقدامات عملی را بیندیشم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با اشاره به اینکه در استان ما حتی ذرات آلوده گاهی تا 8 برابر مقدار مجاز می‌رسد، افزود: قطعاً این مشکلات زیست‌محیطی مشکلاتی را درزمینهٔ سلامت مردم و ابتلا به بیماری‌های مختلف در بردارد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های حفاظت محیط‌زیست در سطح استان وجود دارد که غیرفعال هستند، خاطرنشان کرد: فعال‌سازی این ایستگاه و نگه‌داری آن‌ها سالانه 100 الی 150 میلیون تومان هزینه در بردارد اما بسیار حیاتی است.

دانیالی با اشاره به اینکه در اثر قطع حق آبه های استان قم توسط استان‌های بالادستی فعالیت ریزگردها و گردوغبار این‌چنین چشم‌گیر شده است، تصریح کرد: همین ریز گردها به استان‌های دیگر من‌جمله استان‌های بالادستی وارد می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با اشاره به اینکه تنها منطقه حفاظت‌شده در استان قم منطقه پلنگ دره است، تأکید کرد: وسعت این منطقه 32 هزار هکتار است که دارای 10 درصد گونه‌های گیاهی و 30 درصد گونه‌های جانوری است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در هنگام آتش‌سوزی نیروهای سرشماری ما در محل حضور داشتند، افزود: خوشبختانه توانستند اطفا حریق را در این منطقه که به‌عنوان ذخیره‌گاه جانوران مدنظر گرفته می‌شود و به نسبت مناطق دیگر استان قم بسیار پربار است انجام دهند.

دانیالی با اشاره به اینکه وزش باد نیز می‌توانست به آسیب وارده و خسارات کمک کند، افزود: این منطقه مستعد آتش‌سوزی و با توجه به نوع ساختار منطقه در کسری از ثانیه و با توجه به وزش باد حریق صورت می‌گیرد و کنترل آن بسیار سخت است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با اشاره به اینکه علت حریق عامل انسانی بوده است، خاطرنشان کرد: دو نفر از همکاران محیط‌زیست آسیب جدی دیده اند و به بیمارستان شهید بهشتی منتقل شدند.

وی با اشاره به اینکه آتش با بیل و بیلچه و امکانات بسیار محدود مهار شد، افزود: مناطق حفاظت‌شده کشور 10 الی 11 درصد و تقریباً برابر فرانسه اما امکانات فرانسه 600 برابر ما است.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com