کد خبر ۲۸۴۷۶ انتشار : ۲۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۲

طلای سفید در معدن بازیافت صحیح / همشهری تفکیک را جدی بگیر!

همگان باید بدانند زباله‌های ما هنوز هم سرمایه‌های ما هستند و در صورت بازیافت صحیح می‌توان به آنها لقبی داد به نام طلای سفید!

به گزارش قم نا ، هر روز خبر معضلی تازه از نوع محیط زیستی از جای جای کشور به گوش می‌رسد و دل هر انسان عاشق طبیعت را به درد می‌آورد. از آتش گرفتن جنگل‌ها گرفته تا ریخته شدن نان‌های خشک در میان زباله‌ها.

تاسف‌بار و درد آور است وقتی نگاهت بر سطل‌های زباله‌ای می‌افتد که تکه نانی در درونش افتاده، حتی دلخراش است وقتی می‌بینی کاغذهای مچاله شده در درون انبوهی از زباله‌های تر، نمناک می‌شود؛ شاخه درخت کمرش خم می‌شود وقتی می‌بیند تنش تنها برای یک بار استفاده تیشه خورده و ...

تفکیک زباله موضوع بسیار قابل اهمیت در دنیای امروز ماست چرا که سلامتی جامعه در گروی این امر است.هرچند همگان بر اهمیت این موضوع واقفند اما گاه عادت‌های نادرست و بی توجهی‌ها سبب می‌شود از دقت به آن سرباز زنند و انواع مختلف زباله‌ها تنها خوراک یک سطل زباله باشد.

باید بدانیم که این روزها تولید بیش از حد زباله و عدم توجه به بازیافت به نقطه بحرانی رسیده است و چاره اندیشی دقیق تنها راه گذر از این معضل و نجات محیط زیست پیرامون محسوب می‌شود.

صنعتی شدن و رسیدن به توسعه و فناوری‌های نوین و ارتقای سطح تولیدات کشاورزی در کنار تمام منافع و دستاوردها معایبی نیز در پی داشته است و در عمل نتوانسته راهی برای مدیریت پسماند پیدا کند و همین مسئله به ظاهر کوچک محیط زیست و به تبع آن سلامت انسان را با تهدید جدی مواجه کرده است. به راستی آینده کره زمین و محیط زیست ما با این همه زباله‌ای که روزانه تولید می‌شود به کدام سوی حرکت می‌کند؟! بدون شک بدون مدیریت پسماند محیط زیست دیگر جایی برای زیستن نخواهد بود و انسان‌ها در میانه دنیایی از زباله‌ها مدفون خواهند شد.

گذر از پیچ وخم‌ها برای رسیدن به کارخانه تفکیک زباله در مقصد

اما در حوزه زیست محیطی استان قم، خوشبختانه مدتی است که تفکیک زباله به یکی از مهمترین مباحث تبدیل شده و تلاش برای اجرای طرح تفکیک پسماند در مبدا و راه اندازی کارخانه تفکیک زباله در مقصد با جدیت پیگیری می‌شود و مسئولان برای رسیدن به هدف چندساله خود کمرهمت بسته‌اند.

در این خصوص سید عبدالله میر ابراهیمی سرپرست سازمان مدیریت پسماند قم بیان کرد: طرح تفکیک پسماند در مبدأ نخستین گام در مسیر اجرای مدیریت بهینه پسماند است.

وی راه‌اندازی کارخانه تمام اتوماتیک تفکیک در مقصد را گام بعدی در مسیر جداسازی و تفکیک پسماندها خواند و گفت: هر روز 650 تن پسماند در شهر قم که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد تولید می‌شود که از این میزان 17 درصد پسماند خشک با ارزش را شامل می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند قم با بیان اینکه شرایط ورود بخش خصوصی در این زمینه توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری مهیا شده است ادامه داد: اگر هزینه‌های مربوط به برق، آب ، زباله و سوله تامین شود اقدامات لازم برای راه‌اندازی کارخانه تفکیک زباله در مقصد صورت می‌گیرد‌.

میرابراهیمی افزود: این کارخانه تمام اتوماتیک و تحت لیسانس یک شرکت آلمانی که سازنده ماشین آلات حرفه‌ای است، قرار دارد.

وی با بیان اینکه 8 میلیارد تومان هزینه راه اندازی، طراحی و ساخت این کارخانه است گفت: این کارخانه ظرفیت تفکیک 600 تا 800 تن پسماند را دارد.

اقتصادی که از دل زباله جان می‌گیرد

لازم است بدانیم که جداسازی و تفکیک زباله ضمن حفاظت محیط زیست و کمک به سلامت جامعه می‌تواند به میزان قابل توجهی به رشد و شکوفایی اقتصادی نیز کمک کند و در واقع امر، زباله‌های ما می‌تواند باز منبعی برای توسعه و بازگشت منابع مالی از دست رفته باشد و این چرخه برای رسیدن به وضعیت مطلوب همچنان ادامه داشته باشد.

در این خصوص محمد میرفتاحی کارشناس پسماند و محیط زیست با بیان اهمیت تفکیک زباله گفت: سلامت مردم و همچنین اقتصاد شهر تا میزان قابل توجهی در گروی تفکیک زباله است.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری مطلوب از پسماندهای شهری توسعه اقتصاد را به دنبال دارد، بیان کرد: نقشی که مردم می‌توانند در این زمینه ایفا کنند، غیر قابل اغماض است.

میرفتاحی با بیان اینکه همیشه مشارکت مردم در تمام عرصه‌ها با موفقیت همراه بوده است گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی و استفاده از رسانه‌های ملی در مسیر فرهنگ‌سازی می‌تواند تاثیری شگرف در تشویق و ترغیب مردم برای تفکیک زباله‌ها داشته باشد.

کارشناس محیط زیست همچنین با اشاره بر اینکه راه‌اندازی کارخانه تفکیک زباله به میزان گسترده ای سبب ایجاد اشتغال می‌شود، گفت: تلاش و کمک مردم و مسئولان برای تامین منابع مالی و هزینه‌های این کارخانه در واقع کمک به فرزندان و جوانان خود برای رسیدن به اشتغال است و در واقع سود آن به جیب خودشان بر می‌گردد.

وقتی‌ تر و خشک با هم می‌سوزد!

فاطمه میراحمدی از دیگر کارشناسان محیط زیست گفت: زندگی و حیات انسان در گروی تامین برخی نیازهایی است که ارضای آنها می‌تواند برای محیط زیست هزینه بر باشد.

وی با بیان اینکه تولید پسماند از جمله هزینه‌های انسانی برای محیط زیست است گفت: متاسفانه امروزه بخش قابل تجزیه پسماندها نسبت به ادوار گذشته کاهش یافته و این مسئله نیازمند ورود دانش انسانی است تا با فناوری روند تجزیه برخی از مواد را تسریع بخشد و یا اینکه مواد قابل بازیافت را به چرخه استفاده بازگرداند.

این کارشناس محیط زیست با اشاره بر اینکه دفن کردن و سوزاندن زباله‌ها از مخرب‌ترین روش‌های کنترل پسماند است، ادامه داد: باید با روش‌های صحیح بازیافت و تفکیک انواع زباله‌ها، زمینه را برای بهره برداری دوباره فراهم کنیم.

وی گفت: باید برای داشتن محیط زیستی سالم از ورود هر گونه مخرب زیست محیطی جلوگیری کرده و فرقی ندارد زباله ما تر باشد یا خشک.

طلای سفید در معدن بازیافت صحیح

بر این اساس و به عنوان جمع بندی باید گفت که آموزش و فرهنگ سازی برای تفکیک زباله‌ها در مبدا توسط خود مردم می‌تواند نقشی بسزایی در بهبود وضعیت محیط زیست داشته باشد. متاسفانه امروزه انباشت زباله‌های مختلف در یک کیسه زباله و وجود مایعات در کیسه‌ها که می‌تواند تولید شیرابه کند موجب آلودگی شدید زیست محیطی می‌شود که انواع و اقسام بیماری‌ها را به دنبال دارد و همچنین فرایند بازیافت را با مشکل روبه‌رو می‌‌سازد.

رهاسازی حجم عظیمی از زباله‌ها در محیط و طبیعت گاه سبب می‌شود که آن زباله سالیان سال در سطح زمین به همان شکل باقی بماند و جز آلوده کردن و برهم زدن سیمای شهر و طبیعت نقشی بازی نکند. ای کاش برخی با خودخواهی و لذت‌جویی‌های چند ساعته در دل جنگل‌ها و طبیعت به تخریب محیط دامن نمی‌زدند.

باید همگان بدانند زباله‌های ما هنوز هم سرمایه‌های ما هستند و در صورت بازیافت صحیح می‌توان به آنها لقبی داد به نام طلای سفید.

=============

گزارش از: سمیه رضایی
منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com