کد خبر ۳۰۰۹۱ انتشار : ۱۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۷
با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان؛

نخستین کارخانه تفکیک زباله کشور در قم به بهره‌برداری می‌رسد

سید عبدالله میرابراهیمی در پنجمین دوره جشن همیاران بازیافت که در فرهنگسرای جوان استان قم برگزار شد اظهار داشت: هفته آینده نخستین کارخانه تفکیک زباله کشور در قم با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شهر نیوز ، سید عبدالله میرابراهیمی در پنجمین دوره جشن همیاران بازیافت که در فرهنگسرای جوان استان قم برگزار شد، با تأکید بر اینکه حمایت مسئولان استانی در راستای تحقق اهداف سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم موثر بوده است، تصریح کرد: اکنون پنجمین دوره جشن همیاران بازیافت به منظور تقدیر از افرادی که در تفکیک زباله‌های شهری مشارکت داشته‌اند برگزار شده است.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه‌های مدون می‌تواند در کاهش میزان زباله‌های شهری تأثیرگذار باشد، یادآور شد: طرح تفکیک از مبداء برکات بسیاری برای شهر قم داشته است و امیدواریم در این راستا بتوانیم از مشارکت‌های مردمی به صورت گسترده‌تری استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: تاکنون ۱۰۰ هزار کارت طلایی تفکیک از شهروندان قمی دریافت شده است که علاوه بر مراحل قبلی تقدیر از همیاران بازیافت در این جشنواره نیز به قید قرعه از این خانواده‌ها تقدیر می‌شود.

سال گذشته هزار و ۵۰۰ تن زباله خشک در شهر قم بازیافت شد

وی از ایجاد باشگاه همیاران بازیافت خبر داد و گفت: هفته آینده نخستین کارخانه تفکیک زباله کشور در قم با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

میرابراهیمی با اشاره به اینکه سال گذشته هزار و ۵۰۰ تن زباله خشک در شهر قم بازیافت شده است، مطرح کرد: زباله‌های خشک نزدیک به ۲۰ درصد از زباله‌های شهری قم را به خود اختصاص می‌دهد که با مشارکت شهروندان و تفکیک آن‌ها از مبداء می‌توانیم دستاوردهای بیشتری در شهر قم داشته باشیم.

وی از فعالیت ۱۱ غرفه تفکیک زباله شهری در قم یاد کرد و ادامه داد: ترویج فرهنگ تفکیک زباله‌های شهری باید توسط همیاران بازیافت در نقاط مختلف شهر قم انجام شود تا همه شهروندان قمی به این امر اهتمام ویژه داشته باشند.
    
قم باید به سمت الگویی برای جوامع اسلامی حرکت کند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم نیز در این مراسم، با بیان اینکه نخستین کارخانه تفکیک زباله کشور هفته آینده در قم آغاز به کار می‌کند، گفت: اینکه حضرت محمد(ص) پاکیزگی را نیمی از ایمان می‌دانند نشان می‌دهد دین مبین اسلام به پاکیزگی توجه بسیاری دارد.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر با بیان اینکه هیچ دینی همانند اسلام زندگی همراه با پاکیزگی را مورد تأکید قرار نداده است، تأکید کرد: سبک زندگی اسلامی دستورات مشخصی را برای زندگی پاکیزه انسان‌ها در نظر گرفته است و مسلمانان باید در رعایت این دستورات اهتمام جدی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه اکنون رسالت نظافت شهری فقط بر دوش سازمان‌های مدیریت پسماند شهرداری‌هاست، عنوان کرد: مسئولان باید برای این مشکل برنامه‌ریزی کاربردی داشته باشند همانطور که با اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء و گسترش آن تاکنون به دستاوردهای مناسبی رسیده‌ایم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم از نقش مردم در توسعه ظرفیت‌های شهری یاد کرد و افزود: شهر قم از شهرهای تمیز جامعه اسلامی است اما باید به سمت تبدیل الگویی برای جوامع مختلف اسلامی حرکت کند و شهروندان باید آموزش‌های لازم را سپری کرده تا بتوانند در تحقق این هدف مشارکت داشته باشند.

وی رفتار نیکو مردم را یکی از معیارهای شهر اسلامی خواند و ابراز کرد: اکنون برخی از کشورهای غیر اسلامی توانستند در تنظیف محیط شهری نسبت به برخی از شهرهای جامعه اسلامی موفق‌تر باشند زیرا آن‌ها از ظرفیت مشارکت مردمی به خوبی استفاده کرده‌اند.

ایجاد نخستین شبکه خبری پسماند در قم

در پایان این مراسم، مشاور سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم اظهار داشت: نخستین شبکه خبری پسماند به منظور اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و نخستین پارک مجازی پسماند به منظور ثبت ایده‌های مردمی و حمایت از آن‌ها در قم ایجاد می‌شود.

محمدحسین داوودی با اشاره به اینکه اجرای برنامه‌های جامع و استفاده از ظرفیت مشارکت شهروندان راهبرد اساسی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم است، عنوان کرد: امیدواریم با اجرای برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتوانیم در آینده دستاوردهای گسترده‌ای برسیم.

اهداء جوایز ارزشمند از جمله ربع سکه بهار آزادی به۳۰ نفر، نیم سکه بهار آزادی به ۲۰ نفر و تمام سکه بهار آزادی به ۱۰ نفر، اجرای نمایش تئا‌تر، اجرای یکی از خوانندگان کشوری و اجرای گروه هنری سامان، بخش‌های دیگر این مراسم بود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com