کد خبر ۲۸۶۷۴ انتشار : ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۶
حجت ­الاسلام والمسلمین حسینی ­قمی تشریح کرد؛

عواملی که از توبه شکستن جلوگیری می‌کند

استاد حوزه علمیه قم در توضیح عواملی که موجب پایدار ماندن توبه، می‌شود، گفت: از بین بردن زمینه­ های گناه در زندگی، کوچک جلوه ندادن گناه و کنار گذاشتن رفیق بد از مهم‌ترین این عوامل است.

به گزارش قم نا به نقل از رسا ، حجت ­الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی ­قمی، استاد حوزه علمیه قم در هیأت آل یاسین قم درباره عوامل پایدار ماندن بر توبه خاطرنشان کرد: در آیات و روایات به 10 عامل پایداری بر توبه اشاره شده است؛ شاید مهم­ترین عامل در این باره، از بین بردن زمینه­ های گناه در زندگی باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان روایتی اظهار داشت: به مقدس اردبیلی گفتند اگر زمینه گناه برای شما پیدا شود، چکار می­کنی؟ این عالم در پاسخ گفته بود که به خدا پناه می­ برم؛ برای ادامه توبه ­ها و اشک ­های ماه مبارک رمضان باید زمینه ­های گناه را از سر راه برداشت؛ به کسانی که مصرف مواد مخدر را ترک کرده­اند، می­ گویند حتی از کوچه ­هایی که در زمان اعتیاد می­گذشتید، گذر نکنید؛ در روایت آمده است که ترک اعتیاد و ترک انجام گناهان همیشگی، مثل معجزه است.

 کارشناس رسانه ملی افزود: خدا انسان را به نحوی آفریده است که می ­تواند اراده کند؛ برای از بین بردن زمینه­ های گناه در زندگی باید از هر کاری که انسان را به گناه نزدیک می­کند، دوری کرد؛ فضاهای مجازی نمونه ­ای است که برخی افراد به آن اعتیاد پیدا کرده­اند.

 وی با اشاره به این که خلوت ­ها زمینه انجام گناهان هستند، تصریح کرد: متأسفانه در برخی از شغل­ ها و مؤسسات زن و مرد در یک فضا کار می­کنند؛ امام صادق(ع) فرمودند وقتی زن و مردی در مکانی خلوت کنند، سومین نفر شیطان است.

 حجت­الاسلام والمسلمین حسینی ­قمی درباره دوری کردن از خلوت های یک نفره گفت: خلوت­ های یک نفره منشأ بزرگی برای انجام گناه هستند؛ امام صادق(ع) خطاب به شخصی که در خانه ­ای به تنهایی زندگی می ­کرد، فرمودند تنها نمان، آن چیزی که شیطان در وسوسه انسان جرأت پیدا می­کند، تنها بودن در مکانی است؛ خلوت­های تک نفره و دو نفره منشأ گناهان خانمان سوز است.

 استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دومین عاملی که در پایداری بر توبه مؤثر بوده خاطرنشان کرد: دومین عامل در این باره، کنار گذاشتن رفیق بد است؛ بدترین رفیق آن است که گناه را برای انسان زیبا جلوه دهد؛ یک جلسه بودن با رفیق بد، تمام عبادات در ماه مبارک رمضان را از بین می­برد.

 کارشناس رسانه ملی کوچک جلوه ندادن گناه را عامل دیگری در پایداری بر توبه دانست و اظهار داشت: امام راحل در بخش توبه کتاب چهل حدیث خود بیان کرده که یکی از کارهای شیطان این است که گناه را کوچک جلوه می ­دهد؛ مؤمن گناه خود را مثل کوه در بالای سرش می ­داند و غیر مؤمن گناه را به حدی ساده می­ داند که انگار پشه­ای را از جلوی چشمانش کنار زده است.

 وی با بیان این ­که کوچک جلوه دادن گناه، اولین سقوط است، گفت: امام راحل در ادامه بحث توبه می­فرماید گمان مبر پس از محکم شدن ریشه گناهان بتوان آن را از بین برد، بهار توبه جوانی است که بار گناهان کمتر و ظلمات باطنی ناقص ­تر و شرایط توبه آسان ­تر است، گیرم که بتواند در پیری توبه کند، از کجا معلوم که سن او به پیری برسد؛ مگر مرگ دلیل و بهانه می ­خواهد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com