کد خبر ۲۸۹۳۴ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۲
به بهانه معارفه مدیر کل جدید ارشاد قم ،

جای خالی مدیران بومی در دولت تدبیر و امید

پس از استعفای استاندار قم و قبول استعفای چند باره مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم حداقل انتظار انتصاب یک مدیر بومی در راس یکی از این دو پست بود ، که پست ارشاد قم محتمل ترین انتخاب بود ، اما با کمال تعجب باز هم انتخابی غیر بومی انتقادات را به سمت دولت تدبیر وامید روانه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ، به دنبال استعفای چند باره حجت الاسلام ایزدپناه از پست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ، حجت الاسلام و المسلمین عباس دانشی به عنوان مدیرکل فرهنگ و اسلامی استان قم انتخاب شد.

خبری کوتاه که روز چهارشنبه در خبرگزاری های کشور منتشر شد. بعد از استعفای حجت الاسلام ایزدپناه که اولین بار در بیستم اردیبهشت تقدیم وزیر فرهنگ و ارشاد شد ، بالاخره بعد از گذشت بیش از 2 ماه با جایگزینی حجت الاسلام دانشی به پایان رسید.

http://media.nasimonline.ir/original/1393/08/24/IMG13453770.jpg

از ماجرای استعفا و دلیل ان که صرفا برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که بگذریم بحث انتصاب مدیر جدید موضوع عجیبی است که نظر منتقدان وزارت فرهنگ و ارشاد را به خود جلب کرده است ، از حدود دو ماه و نیم پیش که مدیر قبلی این اداره در شهر قم استعفا داد تا امروز فرصت کافی برای انتصاب مدیر جدید فراهم بود.

اما بعد از گذشت بیش از دو ماه ، انتصاب جدید بیش از هر چیز باعث تعجب مسئولان و کارشناسان فرهنگی استان قم شده است. کارشناسان فرهنگی استان با این سوال مواجه هستند که در شهر قم با وجود مدیران شایسته و با سابقه ، با چه تفکری یک مدیر فرهنگی را از استان سیستان و بلوچستان آوردند. از سوابق مدیر جدید فقط مدیریت فرهنگی در استان سیستان و بلوچستان را مشاهده کردیم. اما سوال اینجاست که مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد چقدر به مشکلات و دغدغه های مردم استان قم اشراف دارند؟

http://media.nasimonline.ir/original/1393/06/19/IMG09214388.jpg

حضور مدیران غیر بومی سرعت پیشبرد اهداف فرهنگی را پائین می آورد؟
در مطلبی تحت عنوان لزوم انتصاب های بومی در شهرداری اشاره شد که مدیران غیر بومی نیاز به فرصت برای هماهنگی با سایر همکاران و اشنایی با فضای جدید کاری خود دارند. اما گویا دولت تدبیر و امید به این گونه نظرات اهمیتی نمی دهد ، در مرتبه قبل به انتصاب های شهرداری و نظارت هرچه بیشتر شورای شهر پرداختیم. هر مدیر جدیدی که در قم مشغول به کار می شود از شهرداری گرفته تا اداره ارشاد ما را بیش از گذشته به یاد همان حرف های همیشگی می اندازد ، حرف هایی که انقدر گفته شده اند انگار اثر خود را از دست داده اند.

وزارت فرهنگ و ارشاد با کدام استدلال و منطقی مدیران بومی استان را نادیده می گیرد؟ اشاره کردیم که این اتفاق برای بار اول در استان قم نمی افتد امیدواریم که آخرین بار باشد.

اهمیت ندادن به مدیران بومی با توجه به عمر کوتاه مدیریت فرهنگی در استان قم (در سالهای اخیر) بیش از هر چیز موجب هدر رفتن هزینه و وقت  در استان قم می شود. با توجه به اینکه دو مدیر قبلی اداره ارشاد قم بعد از دو سال از سمت خود استعفا کردند حال این سوال مطرح می شود که مدیر جدید نیز اگر بخواهد با همین رویه که مدیران فرهنگی قم در دولت تدبیر و امید در پیش گرفته اند ادامه دهد احتمالا باید عمر مدیریت ایشان را نیز کوتاه بدانیم. این کوتاهی وقتی نگران کننده می شود که در می یابیم ایشان شناخت زیادی پیرامون امور فرهنگی شهر قم ندارند و این موضوع موجب می شود که ازمون و خطا در راس مدیریت فرهنگی استان بیش از قبل شود.

مطمئنا مدیریت فرهنگی در استان قم سخت تر و حساس تر از استان سیستان و بلوچستان می باشد همانطور که شرح وظایف و سازمان های زیرمجموعه در این دو استان تعداد متفاوتی هستند.
در حقیقت استان قم به عنوان یکی از قطب های فرهنگی کشور نیازمند توجه ویژه از طرف دولت است. حال انکه دولت بعد از فرصتی دو ماهه و با انتصاب جدید فقط موجب تعجب فعالان فرهنگی شده است.

در پایان برای حجت الاسلام دانشی در اداره ارشاد استان قم ارزوی موفقیت و کامیابی را داریم و امیدواریم که ایشان با مشاوره از مسئولین و متولیان فرهنگی استان قم ، هر چه سریعتر با مختصات فرهنگی استان آشنا شده و در جهت پیشبرد اهداف و برنامه های فرهنگی استان کوشا باشند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com