کد خبر ۲۹۲۲۳ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۴
مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران:

سلسله نشست علمی «نظام اربعین در راه جامعه آرمانی» در قم برگزار می‌شود

مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران از برگزاری سلسله نشست‌های علمی نظام اربعین در حرکت به سوی جامعه آرمانی با هدف تبیین پیوند عمیق مکتب ومعارف حسینی و مهدوی در مسجد مقدس جمکران خبرداد.

به گزارش قم نا ، سیدمجید مطهری‌نژاد از برگزاری نشست علمی نظام اربعین در حرکت به سوی جامعه آرمانی خبرداد و اظهارداشت: این سلسله نشست‌ها به همت مرکز پژوهش‌های جمکران و با هدف تبیین پیوند عمیق مکتب و معارف حسینی و مهدوی برگزار می‌شود.

مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه ماجرای کنگره جهانی شیعیان در اربعین حسینی یک ماجرای عظیم و بزرگ الهی است، افزود: باید ابعاد مختلف آن توسط اندیشمندان مسلمان سنجیده شود؛ در این مسیر باید بتوانیم رفتار مناسب و شایسته‌ای را در بهره‌مندی از این فضای پر از خیر و نعمت الهی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شاید در جامعه ما هنوز، اربعین آن جایگاه اصلی و کلیدی را نداشته باشد، تصریح کرد: برخی نگاه‌ها ممکن است اربعین را یک زیارت گسترده و یک حرکت اجتماعی و خودجوش و یک فضایی قلمداد کنند که در مقابل یک تحولات و پدیده اجتماعی مثل داعش شکل گرفته است که درست نیست.

مطهری‌نژاد با اشاره به اینکه نظام اربعین از دو بعد با برداشت‌های موجودی که ممکن است در جامعه به آن عادت کرده‌ایم تفاوت داشته باشد، عنوان کرد: یکی اینکه از حیث خواستگاه یک ماجرای الهی است یعنی سنت و نقشه الهی به سوی تجلی حق و حقیقت این ماجرا را سامان داده است.

مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران با تاکید براینکه ماجرای پیاده روی اربعین را به یک جریان بزرگ الهی تبدیل کرده است که در آینده نیز بزرگ‌تر و عظیم‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: باید یک نگاه چند بعدی به آن داشته باشیم یعنی یک ماجرای فرهنگی سیاسی اجتماعی در حال شکل‌گیری است.

مطهری‌نژاد با اشاره به اینکه اصل اربعین در ذیل عاشورا یک برنامه بزرگ الهی بود و شیعیان پس از عاشورا را به این سرچشمه وصل می‌کرد گفت: به همین دلیل، باید اول کل نظام را شناخت که این نظام چه شاکله‌ای دارد، اگر همه این جریان را با هم ببینیم دیگر این جریان را صرفا یک راهپیمایی شورانگیز نمی‌بینیم و کلیت بیداری اسلامی بر مدار اهل بیت را مشاهده خواهیم کرد.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com