کد خبر ۲۹۲۹۳ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۶
سخنگوی شورای شهر قم :

پیشرفت پروژه مترو در قم نیازمند تامین منابع مالی مناسب است

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه پروژه مترو قم نیاز به حمایت و در نظر گرفتن تسهیلات مناسب است، گفت: برای پیشرفت این پروژه م با تأمین منابع به‌صورت قطره چکانی به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش قم نا ، عباس ذاکریان با اشاره به اینکه علت احیای قطار درون شهری قم راه‌اندازی قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان است اظهار داشت: وجود ایستگاه در داخل شهر یک مزیت برای استفاده‌کنندگان محسوب می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه ریل راه‌آهن درون شهری قم شهر را به دو بخش تقسیم کرده است، افزود: احداث این خط می‌تواند به صورت زیرزمینی باشد و محل ایستگاه نیز تغییری نکند.

وی با بیان اینکه محدودیتی با این کار برای مردم ایجاد نمی‌شود و قسمت رویی این طرح می‌تواند به‌عنوان فضای سبز مورد استفاده مردم قرار گیرد گفت: بهترین گزینه احداث زیرزمینی این ریل است.

ذاکریان با اشاره به اینکه کسانی که در اطراف این خطوط زندگی می‌کنند، آسیب‌های زیادی مانند آلودگی صوتی و خطرات را متحمل شده‌اند، تصریح کرد: احداث این خطوط در سطح شهر هم هزینه‌های زیادی بابت احداث تقاطع‌های هم سطح به همراه دارد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه در همه دنیا وجود ایستگاه راه آهن درون‌شهر و دسترسی آسان به آن برای مردم یک مزیت محسوب می‌شود، گفت: استفاده از قطار درون‌شهری باید به گونه‌ای باشد که مزاحمتی برای مردم ایجاد نشود.

احداث خط راه‌آهن زیرزمینی مزیتی برای قم محسوب می‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در صورت استفاده از قطار دیزلی احداث آن زیرزمین مشکلات زیادی به همراه دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که قطار سریع‌السیر مورد استفاده باشد، احداث خطوط راه آهن زیرزمینی بهترین و کم هزینه‌ترین راه است.

ذاکریان با اشاره به اینکه هزینه کمتری در این پروژه برای مدیریت شهری قم ایجاد می‌شود، گفت: در بسیاری موارد هزینه‌های پنهانی وجود دارد که مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد و عبور قطار از درون شهر یکی از این موارد است.

سخنگوی شورای شهر قم با اشاره به اینکه احداث خطوط راه آهن در سطح شهر هزینه زیادی برای احداث تقاطع‌های غیر هم سطح به همراه دارد عنوان کرد: با احداث زیر زمینی آن تنها یک هزینه تونل به ما افزوده می‌شود که در دراز مدت به نفع است و می‌توان فضای بالایی آن را به عنوان خیابان‌های محلی و فضای سبز مورد استفاده قرار داد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه شورای شهر باید این موضوع را مطرح و بر آن پافشاری کند بیان کرد: این موضوع را مطرح و پیگیری می‌کنیم و به عنوان نماینده مردم به دنبال منافع آن‌ها هستیم.

ذاکریان خاطر نشان کرد: در برهه‌ای از زمان مقرر شده بود قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان در پایانه ترکیبی شمالی قم جانمایی شود که در صورت اجرای آن تخلیه مسافر در آن انجام می‌شد و از طریق منوریل به درون شهر انتقال مسافران انجام می‌شد که تاکنون این طرح اجرا نشده است.

تامین قطره چکانی منابع مالی در پروژه مترو قم اثری ندارد

سخنگوی شورای شهر قم با اشاره به مشکلاتی که در زمینه احداث مترو در قم وجود دارد بیان کرد: پروژه مترو یک ابر پروژه است که پیشرفت آن با تأمین منابع به صورت قطره چکانی به نتیجه نمی‌رسد.

عضو شورای اسلامی شهر قم بیان اینکه براساس بودجه اعلام شده هزار میلیارد برای مترو قم در نظر گرفته شده بود گفت: این پروژه 5 ساله در نظر گرفته شده بود که برای اتمام آن باید سالانه 200 میلیارد تومان بودجه تأمین می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در بهترین شرایط تنها 90 میلیارد در سال برای این پروژه پرداخت شده که بخشی از آن هم برای پروژه منوریل صرف شده است، تصریح کرد: در صورتی که این مقدار نیز به ما پرداخت شده باشد این پروژه بیش از 10 سال به طول می‌انجامد.

ذاکریان با بیان اینکه برای تأمین مالی این پروژه بحث فروش اوراق مشارکت را پیگیری کرده‌ایم که موفق به فروش 330 میلیارد اوراق مشارکت از طریق بازارگردانی شده‌ایم، خاطر نشان کرد: بحث فاینانس مسئله‌ای است که به دنبال آن هستیم و در صورت تحقق آن می‌توان در مدت زمان کوتاه‌تری به بهره‌برداری از این پروژه رسید.

سخنگوی شورای شهر قم افزود: در بحث اوراق مشارکت به دنبال این هستیم که الویت‌بندی در پروژه داشته باشیم تا در بازده‌ای از زمان بخشی از پروژه به‌بهره برداری برسد.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com