کد خبر ۲۹۵۹۵ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۳
وزیر بهداشت در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم:

در مورد جامعه پزشکی نباید سیاه نمایی شود/افتتاح ۲بیمارستان در قم

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر پرهیز رسانه‌های گروهی از سیاه‌نمایی در مورد جامعه پزشکی و پرستاری گفت: مجلس و دولت باید با هماهنگی یکدیگر، گام‌هایی بردارند که سرانجام به این نقطه برسیم که بیماران جز رنج بیماری، درد دیگری نداشته باشند.

به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی پیش از ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با بیان اینکه امیدواریم خدمات دولت یازدهم در زمینه بهداشت و درمان موجب رضایت حضرت ولی عصر(عج) و مردم قرار گیرد اظهار کرد: در گذشته شاهد کمبود پزشک متخصص، دارو و خدمات درمانی بودیم ولی امروز تا حدودی این مشکلات برطرف شده‌اند.

وی افزود: بعد از گذشت یک سال و نیم از عمر دولت یازدهم، 10 میلیون نفر از کسانی که فاقد دفترچه بیمه بودند به صورت رایگان بیمه شدند که این امر منجر به کاهش هزینه‌های درمانی مردم شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه خدمات بیمارستانی به گونه‌ای ارتقا یافته که لازم نیست مردم برای تهیه دارو به خارج از مراکز درمانی مراجعه کنند گفت: در بیمارستان‌های بالای 64 تخت، پزشکان متخصص و عمومی به صورت مستقر حضور دارند.

وی ادامه داد: اکنون در شهرهای زیر 20 هزار نفر کمبود پزشک وجود ندارد؛ پزشکان عمومی در همه مناطق ایران مستقر شده‌اند و بیش از 1500 خانه بهداشت طی یک سال و نیم گذشته در شهرها و روستاهای مختلف راه‌اندازی شده است.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به خدماتی که در خانه‌های بهداشت ارائه می‌شود گفت: ارائه مکمل‌های غذایی برای زنان باردار، نوزادان تازه متولد شده و همچنین واکسیناسیون کامل از جمله این خدمات هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: طی سال‌های گذشته آنطور که باید و شاید به بخش درمان و سلامت پرداخته نشد و سرمایه‌گذاری لازم صورت نگرفت و این امر در حالی است که ما معتقدیم انسان‌های سالم هستند که می‌توانند کار کنند و موجب پیشرفت جامعه شوند.

وی با بیان اینکه خدمات بهداشتی در سراسر کشور ارتقا یافته گفت: البته این میزان از خدمات کافی نیست و پاسخگوی نیاز های درمانی نبوده است؛ امیدواریم با حمایت دولت و مجلس شاهد سرمایه‌گذاری بهتر در حوزه بهداشت و درمان باشیم زیرا دولت یازدهم به عنوان دولت سلامت‌محور معرفی شده و مردم با بزرگواری، تاکنون مشکلات را تحمل کرده‌اند و البته می‌بینند که به مشکلات آنها توجه می‌شود و این رضایت‌مندی موجب تقویت نظام می‌شود.

دکترقاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: حدود 370 تخت طی دو سال آینده به بیمارستان شهید بهشتی افزوده می‌شود و احداث بیمارستان 400 تختخوابی ویژه مادران و کودکان هم در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه مجموعه اقدامات بهداشتی و درمانی با کمک خیرین در قم اجرایی می‌شوند گفت: در حوزه بهداشت نیز قم جزو نخستین شهرهایی خواهد بود که شبکه بهداشت در سراسر آن اجرایی می‌شود زیرا قم بعد از مشهد بیشترین حاشیه‌نشین‌ها را دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به زندگی 10 میلیون حاشیه‌نشین در سراسر کشور خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در این دولت خدمات بهداشتی در قالب پایگاه‌های بهداشت به ازای هر 12500 نفر یک پایگاه، به این افراد اختصاص می‌یابد.

وی افزود: به زودی پرونده سلامت برای همه شهروندان قمی تشکیل می‌شود و تهدیداتی که سلامتی آنها را در معرض خطر قرار داده مشخص خواهند شد تا بتوان پیشگیری از آنها را در اولویت قرار داد.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر خود مراقبتی و پیشگیری از درمان عنوان کرد: استفاده از مواد غذایی مناسب و به میزان کافی، یکی از راه‌های این امر محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس ،سایر نیروها و پرسنل بهداشتی و درمانی در قم تلاش گسترده‌ای طی دو سال گذشته و در قالب طرح نظام سلامت داشته‌اند و توانسته‌اند موجب ارتقا وضعیت بهداشتی و درمانی شوند.

وی با اشاره به فرسوده بودن بیمارستان‌ها در قم گفت: تلاش گسترده دانشگاه علوم پزشکی سبب تغییرات گسترده و محسوس در این مراکز درمانی شده است؛ امیدواریم در آینده شاهد اقدامات گسترده‌تری در قم و کشور در حوزه درمان باشیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر وحدت و پرهیز رسانه‌های گروهی از سیاه‌نمایی در مورد جامعه پزشکی و پرستاری خاطرنشان کرد: مجلس و دولت باید با هماهنگی یکدیگر، گام‌هایی بردارند که سرانجام به این نقطه برسیم که بیماران جز رنج بیماری، درد دیگری نداشته باشند البته این مهم با هماهنگی همه دستگاه‌ها تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: تعیین نرخ خدمات بهداشتی و درمانی بر اساس هزینه تمام شده، پرداخت سهم دولت و مردم از هزینه‌های درمانی و پرهیز از رفتارهای پر خطر همچون مصرف مواد دخانی از جمله راهکارهایی هستند که به ارتقاء نظام سلامت عمومی می‌انجامد.

دکترقاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه طرحی با وسعت و عظمت تحول نظام سلامت دارای نقایصی خواهد بود که به تدریج برطرف می‌شوند گفت: مهم آن است که با همدلی و همزبانی مسئولین در این زمینه، بتوانیم مشکلات موجود را برطرف نماییم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com