کد خبر ۲۹۶۲۰ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۱
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم:

احیای صفت کرامت یکی از عوامل مبارزه با فقر است

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: بزرگداشت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) نه به معنای تنها بزرگداشت آنها است بلکه به معنای ترویج سیره کرامت در جامعه است که سبب برطرف شدن مشکلات اجتماعی خواهد شد.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام صادق یوسفی‌مقدم با اشاره به دهه کرامت اظهار کرد: یکی از صفات حضرت معصومه(س)‌ کریمه اهل بیت(س) است، این صفت برگرفته از فرمایشات بزرگان و کراماتی است که حضرت معصومه(س) نسبت به زائران و علاقمندان به اهل بیت(ع) و کسانی که حاجات و نیازهایی نسبت به ایشان مطرح کرده‌اند، به حضرت معصومه(س) داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: وجود ارزشمند امام رضا(ع) در ایران و مراجعات مکرر مردم خدمت امام هشتم(ع) و کرامات و معجزات ایشان سبب شده که مردم این خواهر و برادر را اهل کرامت بدانند به همین دلیل فاصله بین ولادت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را دهه کرامت نامیده‌اند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم درباره ارزش‌های دهه کرامت گفت: این دهه سبب می‌شود تا مردم به پیشگاه امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) بیشتر مراجعه داشته باشند و فرصتی است تا ویژگی‌های این بزرگواران را شناسایی کرده و سعی کنند خودشان را به کرامت متصل کنند که یکی از خصوصیات کرامت دستگیری از فقرا و نیازمندان است.

وی ادامه داد: این ویژگی کرامت با تاسی به امام هشتم و حضرت معصومه(س) در مردم احیا می‌شود و احیا شدن صفت کرامت در جامعه سبب مبارزه با فقر خواهد شد و به این وسیله کسانی که توانایی مالی دارند، مشکل نیازمندان را برطرف می‌کنند.

یوسفی‌مقدم بیان کرد: بزرگداشت این دو بزرگوار به معنای ترویج سیره کرامت در جامعه است که سبب برطرف شدن مشکلات اجتماعی خواهد شد.

وی یادآور شد: یکی از مطالبات جدی که نظام و مردم از مسئولان دارند، این است که سعی کنند تا نیازها و مشکلات جامعه را برطرف کنند، یعنی ویژگی کرامت که در امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) وجود داشته و دارد را در جامعه ترویج کنند تا مشکلات جامعه کاهش پیدا کند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم ادامه داد: به این ترتیب همه افراد دارای قدرت برای برطرف کردن مشکلات و نیازهای جامعه قدم بر می‌دارند که این اثر مستقیم دهه کرامت است.

وی درباره خصوصیات حضرت معصومه(س) گفت: این بانوی بزرگوار در دامان پدر بزرگوارشان حضرت موسی بن جعفر(ع) پرورش پیدا کردند و حداقل 17 سال در کنار برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) بودند و این آثار تربیتی این دو امام بزرگوار است که روی حضرت معصومه(س) متبلور شده و ایشان را به عنوان انسان فرهیخته، عابد و معصوم به جامعه معرفی می‌کند.

وی یادآور شد: معصوم بودن ایشان به این علت است که به دوراز گناهان بوده‌اند و واجبات الهی را انجام می‌دادند و به فرایض الهی عمل می‌کردند و البته ایشان معصوم به اندازه و رتبه ائمه(ع) نیستند، بلکه در مرتبه‌ای از عصمت هستند که به سبب تقوا و انجام واجبات الهی به وی داده شده است.

یوسفی مقدم خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س) مورد مراجعه بسیاری از مردم درباره مسائل شرعی بودند و احکام را از ایشان سوال می‌کردند و حضرت معصومه(س) به درستی پاسخ تمام سوالات را می‌دادند که این جایگاه اجتماعی ایشان در نزد مردم آن زمان بوده است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com