کد خبر ۲۹۶۴۰
حداد عادل:

تا معنای واقعی فرهنگ اسلامی مشخص نشود رسیدن به تمدن امکان ندارد

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: ما امروز در دنیای اسلام چیزی به عنوان تمدن اسلامی نداریم چراکه اگر داشتیم قدرت های دنیا توان زور گویی به مسلمان ها را نداشتند و برای آنها قدرت تصمیم گیری قرار می دادند.

به گزارش قم نا ، غلامعلی حداد عادل، رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در همایش نخبگان علوم  انسانی که عصر دیروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت، عنوان کرد: برای تحول در علوم انسانی بایستی به چند نکته مهم توجه کرد که همگی آنها نیاز به تفکر و برنامه ریزی جامع دارد.

چرخ کشور به دست دانشگاه می چرخد

وی ادامه داد: در ابتدا باید دانست کشور و دولت به دست فارغ التحصیلان دانشگاهی اداره می شود و در واقع چرخ کشور به دست دانشگاه می چرخد و به خوبی می دانیم دانشگاه در انقلاب اسلامی نبز نقش بسزایی دارد، بنابراین بایستی تحول در علوم انسانی را از دانشگاه شروع کرد.

حداد عادل، در تبیین راه حل های تحول در علوم انسانی، اظهار داشت: این نکته مهم است که برای اداره جامعه و حل مشکلات با شیوه منطقی قبل از نیاز به مهندس و پزشک به کارشناس متخصص در علوم انسانی نیازمندیم چرا که اگر پزشک و مهندس نباشد امکان وارد کردن آنها از خارج کشور امکان دارد ولی نمی توان متخصص علوم انسانی اسلامی غیر آشنا با فرهنگ اسلامی ایران وارد کرد.

علوم انسانی دانشگاه های ما ترجمه شده متون غربی است

وی با ابراز تأسف از اینکه علوم انسانی که در حال حاضر در دانشگاه ها تدریس می شود بیشتر ترجمه شده متون غربی است، افزود: ما خودمان علوم نابی حتی امثال ریاضی و علوم فنی را در حوزه علمیه داشتیم، اما جبهه غرب سعی کرد حوزه علمیه را از دانشگاه جدا کند و موفق شد متون خود را در دانشگاه ها وارد کند، اما ما بایستی سعی کنیم وحدت حوزه و دانشگاه را هرچه بیشتر حفظ کنیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تبیین کرد: می توان گفت غرب با علوم انسانی اسلامی در تعارض دو جانبه است؛ اول آن که جبهه غرب علم را با دین در تعارض می داند و دوم آنکه آنها آزادی را هم با دین در تعارض می دانند که نظر جبهه اسلام در مقابل این نظر است.

حداد عادل در ادامه اظهار داشت: هدف نهایی از انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی است همان قله دوری که رهبر معظم انقلاب آن را به ما نشان دادند و راه رسیدن به آن را هم بیان کردند، اما نه آن تمدنی که غربی ها از ما در ذهنشان دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما امروز در دنیای اسلام چیزی به عنوان تمدن اسلامی نداریم چراکه اگر داشتیم قدرت های دنیا توان زور گویی به مسلمان ها را نداشتند و برای آنها قدرت تصمیم گیری قرار می دادند.

وی با اشاره به این که فرهنگ اسلامی نرم افزار رسیدن به تمدن اسلامی است افزود: تا معنای واقعی فرهنگ اسلامی مشخص نشود رسیدن به تمدن امکان ندارد.

پانزده رشته در اولویت تحول علوم انسانی قرار دارد

رییس شورای تحول علوم انسانی، در تشریح ساختار و فعالیت های این شورا، عنوان کرد: این شورا بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب به ویژه در سال 88 درباره ضرورت تحول در علوم انسانی تشکیل شد و با بررسی های کارشناسانه در علوم انسانی پانزده رشته را در اولویت تحول قرار داده است.

وی ادامه داد: این پانزده رشته عبارت اند از علوم تربیتی، علوم سیاسی، اقتصاد، تاریخ، فلسفه، کلام جدید، زبان های خارجه، هنر، معماری، فرهنگ و ارتباطات، مطالعات زنان، مدیریت و علوم اجتماعی، روانشناسی و حقوق که برای هرکدام از این رشته ها کارگروه های تخصصی تشکیل شده است که این کارگروه ها با شورای مرکزی در ارتباط هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین اهداف شورای تحول ابراز داشت: اسلامی کردن، بومی سازی، کار آمدی و روز آمدی علوم انسانی از اهداف اصلی این شورا است که در چهار بخش تحول در متون، استادان، دانشجویان و پایان نامه ها پیگیری می شود.

وی با اشاره به این که تکیه و تاکید این شورا در چند سال اخیر بر تحول متون درسی علوم انسانی بوده است، افزود: ما برای تالیف کتب علوم انسانی اسلامی راه طولانی در پیش داریم، چرا که با بررسی های انجام  شده حدود 7000 کتاب از مجموع دروس علوم انسانی در کلیه رشته ها نیاز به تحول دارد.

حداد عادل در پایان اظهار داشت: به عنوان یک اقدام فوری در صدد این هستیم تا کتابی با عنوان انسان شناسی اسلامی و نقد مبانی انسان شناسی غربی تالیف کنیم تا متن درسی کلیه رشته های علوم انسانی باشد.

منبع : رسا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com