کد خبر ۲۹۷۱۰ انتشار : ۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۷
معاون اداره کل میراث فرهنگی قم:

پروژه مرمت کاروانسرای دیرگچین چهار ساله شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم علت طولانی شدن مرمت کاروانسرانی دیرگچین را اختلاف نظر با سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل محیط زیست دانست.

به گزارش قم نا ، عمار کاووسی در خصوص مراحل اجرای مرمت کاروانسرای دیر گچین گفت: ساخت و مرمت کاروانسرای دیر گچین از سال 90 عملیاتی شده و تا کنون ادامه دارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه از مشکلات مهمی که منجر شده بازسازی این بنای تاریخی بعد از چهار سال هنوز به اتمام نرسد اختلافاتی است که با سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان داریم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: جهاد کشاورزی و محیط زیست معتقد هستند ساخت این بنا و پروژه‌های تفریحی و گردشگری اطراف کاروانسرا، به محیط زیست و مراتع کویر آسیب می‌رساند و به همین علت از واگذاری زمین‌های اطراف به مجموعه کاروانسرا خودداری می‌کنند.

وی افزود: تاکنون جلسات متعدد و زیادی با جهاد کشاورزی و محیط زیست داشته‌ایم تا با رفع موانع موجود کار تصرف و ساخت بناهای مورد نظر انجام شود ولی متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

کاووسی عنوان کرد: کاروانسرای دیر گچین از بناهایی است که پس از بازگشایی می‌تواند برای استان قم درآمدزا باشد و ایجاد تفریح‌گاه‌های مناسب موجب جذب طبیعت گردان خواهد شد.

کاروانسرای دیرگچین مهر ماه سال 1382 با شماره 10408 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و بنای اولیه آن به روزگار ساسانیان مربوط می‌شود.

کاروانسرای دیر گچین به عنوان مادر کاروانسراهای ایران، در 75 کیلومتری قم و در جاده قدیم قم به ری (اتوبان قم به گرمسار) واقع شده است که با توجه به موقعیت جغرافیایی کاروانسرا، این مسیر یکی از راه‌های ارتباطی مهم کشور به شمار می‌رود.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com