کد خبر ۲۹۷۵۶ انتشار : ۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۱
رئیس سازمان جهاد‌کشاورزی قم:

۲۳ میلیارد اعتبار در بخش آب به کشاورزی قم اختصاص یافت‌

رئیس سازمان جهاد‌کشاورزی استان قم از تخصیص ۲۳ میلیارد اعتبار در بخش آب در سال ۹۴ به قم خبر داد.

به گزارش قم نا ، محمدرضا طلایی با اشاره به اینکه استان قم در بخش دام و طیور فعالیت مناسبی دارد، اظهارداشت: دامداری از مشاغل عجین با زندگی قمی‌ها است و ظرفیت عظیمی در تولید گوشت در قم داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه 5 درصد از گوشت کشور در قم تولید می‌شود، گفت: طرفیت خوبی در واحدهای دامی قم وجود دارد تا جایی که قیمت گذارای دام 17 استان کشور در قم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی فعال در قم زیاد است، تصریح کرد: تولید مرغ تخم گذار و 8 درصد از تخم مرغ کشور در قم تولید می‌شود که این میزان 65 درصد مازاد نیاز استان است.

طلایی با اشاره به اینکه همه تلاش خود را برای ساماندهی ظرفیت‌ها در قم انجام می‌دهیم، خاطرنشان‌کرد: امروز دنیا قبول کرده ‌ ابتدا باید هزینه‌های تولید را کاهش دهیم و سپس به فکر افزایش تولید باشیم که در استان قم برای این موضوع تلاش می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه افزایش زنجیره‌های تولید موضوع مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است، عنوان کرد: تشکل‌های ما باید به این کار ورود کنند و در این طرح از تولید اولیه تا صادرات در یک واحد انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تمرکز تولید و مصرف در یک زنجیره سبب کوتاه شدن دست دلال‌ها می‌شود، گفت: از مهم‌ترین چالش‌ها در مقابل این اقدام و تولید چالش آب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه باید برای بهینه‌سازی و مصرف صحیح آب اقدامات لازم اجرایی شود، تصریح کرد: حدود 9 استان در کشور به‌لحاظ منابع آبی دارای شرایطی وخیم‌تر از قم هستند و در صورتی که برای پیشگیری از این مشکل اقدامات انجام نشود وضعیت قم از این شهر‌ها وخیم‌تر می‌شود.

طلایی با اشاره به اینکه 9 تا 10 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در قم قابلیت کشت ندارد، خاطر‌نشان کرد: این اراضی باید از کشت خارج شوند و تاکنون 2 هزار و 500 هکتار از این اراضی را از گردونه تولید در قم خارج کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها اینگونه است که محصولات با نیاز کمتر به آب مانند پنبه در قم بیشتر کشت شود، تصریح کرد: سازمان به دنبال بهینه سازی مصرف آب است و برای بالابردن راندمان آبیاری نیاز به سرمایه گذاری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه به کمک دولت در این زمینه نیاز داریم، عنوان کرد: در دولت ابتدا به این موضوع اندیشیده شده است و کمک‌های بلاعوضی داده می‌شود که در سال 92 به میزان 2 میلیارد، 4 میلیارد در سال 93 و 23 میلیارد اعتبار در بخش آب در سال 94 به قم داده شده است.

طلایی با اشاره به اینکه این اعتبار باید با هم‌اندیشی و هم‌دلی هزینه شود، گفت: مشاورزان باید برای مصرف صحیح آب به میدان بیایند و الگوی کشت خود را تغییر دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش کشاورزی در خطر است، خاطرنشان‌کرد: برنامه‌های لازم برای ایجاد 3 هزار هکتار آبیاری تحت فشار تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از فناوری آبیاری میکرو در مزارع قم به صورت نمایشی عنوان کرد: 400 هکتار از اراضی کشت ذرت با این سیستم آبیاری شدند.

طلایی با اشاره به اینکه کارگروهی در سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شده است تا افرادی که قادر به استفاده از این سیستم آبیاری هستند شناسایی شوند، افزود: باید تلاش شود تا مصرف آب را در کشاورزی به حداقل برسانیم و از طرف دیگر درآمد‌ها را افزایش دهیم.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com