کد خبر ۲۹۷۱۷ انتشار : ۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۷
همزمان با هفته دولت؛

۲۳ پروژه در بخش کشاورزی قم افتتاح می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: همزمان با هفته دولت ۲۳ پروژه در بخش کشاورزی با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال در استان قم افتتاح می‌شود.

به گزارش قم نا ، محمدرضا طلایی در مصاحبه مطبوعاتی که ظهر دوشنبه به مناسبت هفته دولت در جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: در هفته دولت ۲۳ پروژه با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال در قم افتتاح می‌شود و این پروژه‌ها برای ۱۱۴ نفر اشتغال‌زایی می‌کنند.

وی به برخی پروژه‌ها شاخص اشاره کرد و افزود: یک پروژه آبیاری قطره‌ای در مزرعه حضرت معصومه(س) روز یکشنبه با حضور استاندار قم افتتاح شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم عنوان کرد: ۱۲ پروژه مربوط به آب و خاک، چهار پروژه مربوط به تولیدات دامی،‌ تولیدات گیاهی ۲ پروژه، صنایع کشاورزی چهار پروژه و شیلات یک پروژه را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات به کشاورزان عنوان کرد: محدودیت‌هایی در ارائه تسهیلات به کشاورزان وجود دارد و امید داریم با تخصیص ۲۵ درصدی منابع در بخش کشاورزی بتوانیم به کشاورزان خدماتی ارائه دهیم.

طلایی تصریح کرد: برنامه چهار ساله‌ای را تنظیم کرده‌ایم که در آن اصلاح الگوی مصرف و روش آبیاری درست را داشته باشیم تا بتوانیم در جهت مصرف بهینه آب قدمی برداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم یادآور شد: ما در جهاد کشاورزی وظیفه داریم امنیت غذایی را در استان تأمین کنیم و تولید سالم و ارگانیک داشته باشیم.

وی با بیان این که استان قم در کشاورزی ظرفیت بسیار خوبی دارد، اظهار کرد: استان قم محصولات زراعی شامل جو، پنبه و یونجه و محصولات باغی شامل پسته و انار دارد و در این میان پسته در اولویت قرار دارد و به دلیل گل دهی دیرهنگامش محصولات پسته در قم سرمازده نمی‌شوند یا بسیار کم این اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان کرد: انار از دیرباز در قم بوده و در بسیاری از مناطق این میوه اولویت صادراتی دارد.

بیش از پنج درصد گوشت کشور در قم تولید می‌شود

وی با اشاره به بخش دام و طیور بیان کرد: دام شغلی است که از دیرباز در قم بوده و این استان ظرفیت زیادی در این بخش دارد به طوری که بیش از پنج درصد گوشت کشور در استان قم تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: واحدهای صنعتی و دامداران بسیار خوبی در استان قم وجود دارد و در زمینه تولید مرغ گوشتی و تخم‌گذار شرایط مناسبی داریم به طوری که هفت تا هشت درصد تخم مرغ کشور در استان قم تولید می‌شود.

وی ابراز کرد: امروزه شرایط دنیا به‌گونه‌ای است که برای داشتن تولید مناسب باید هزینه‌های تولید کاهش یابد و زنجیره‌های تولید را باید افزایش دهیم.

طلایی عنوان داشت: تولید، بسته‌بندی و کشتار و صادرات بصورت متمرکز در یک واحد صنعتی موجب می‌شود دست دلالان کوتاه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به چالش آب در کشاورزی عنوان کرد: آب معضل اصلی در تولیدات است و نیاز است مصرف بهینه داشته باشیم و قدر آب را بدانیم.

۱۰ هزار هکتار از اراضی قم باید از گردانه کشت خارج شوند

وی با بیان این که در اصلاح الگوی کشت در استان قم اتفاق خوبی افتاده، ابراز داشت: ۹ تا ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان کشت اقتصادی ندارند و باید از کشت خارج شوند و تدابیر دیگری برای آن اندیشیده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم اظهار کرد: در سال جاری ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی از گردانه تولید خارج کردیم.

وی عنوان کرد: کشت گل محمدی در استان قم ظرفیت بسیار خوبی است و برای کشت هزار هکتار گل محمدی در قم برنامه‌ریزی شده است.

طلایی در این زمینه با اشاره به مزایای کشت گل محمدی ادامه داد: کشت گل محمدی آب کمتری نیاز دارد و برای کشاورزان درآمد بیشتری دارد.

وی با اشاره به لزوم بهینه‌سازی مصرف آب، افزود: کشاورزان برای آبیاری مزارع خود نیاز به کمک دولت دارند. دولت در سال ۹۱، یک میلیارد و نیم، سال ۹۲ حدود ۲ میلیارد تومان و در سال ۹۳ چهار میلیارد تومان به بخش آب در کشاورزی کمک کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: در سال جاری دولت ۲۳ میلیارد تومان اعتبار در بخش آب به استان قم تخصیص داده است.

آبیاری سه هزار هکتار اراضی قم به روش میکرو

طلایی اظهار کرد: نزدیک به سه هزار هکتار از اراضی قم در سال جاری تحت آبیاری میکرو قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در کشت بهاره سال جاری ۴۰۰ هکتار از اراضی ذرت و صیفی به روش میکرو آبیاری شد.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com