کد خبر ۳۰۱۶۶ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۲
مسئول موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیر المومنین(ع):

دایرة المعارف بزرگ نهج‌البلاغه منتشر می‌شود

مسئول موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمومنین(ع) از انتشار دایرة المعارف بزرگ نهج البلاغه در آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام محمد مهدی دشتی با اشاره به تاسیس موسسه تحقیقاتی امیر المومنین(ع) از سال 67 اظهار کرد: محور کاری موسسه بر اساس پژوهش نهج‌البلاغه و روایات ائمه اطهار(ع) تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدا هدف بر این بود که بتوانیم فرمایشات اهل بیت(ع) و نهج‌البلاغه را به گونه‌ای به جامعه عرضه کنیم که برای همه اقشار جامعه قابل فهم و استفاده باشد.

مسئول موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیر المومنین(ع) با اشاره به چاپ معجم نهج‌البلاغه در سال 62 گفت: این کتاب دارای کلید واژه‌هایی است که ابتدا این کار توسط استاد دشتی انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: محور اول فعالیت‌های موسسه آشنایی با نهج‌البلاغه بوده که چگونه بتوانیم با نهج‌البلاغه آشنا شویم و قدم بعدی این است که چگونه از نهج‌البلاغه استفاده کنیم.

دشتی با بیان اینکه مجموعه 6 جلدی آشنایی گام به گام با نهج‌البلاغه به عنوان نهج‌البلاغه‌شناسی چاپ شد، گفت: معجم نخستین جلد این مجموعه است و سپس اسناد و مدارک نهج‌البلاغه، ‌فرهنگ معارف نهج‌البلاغه، روایت و محدثان نهج‌البلاغه و معارف نهج‌البلاغه در شعر شاعران فارسی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به دایرة المعارف بزرگ نهج‌البلاغه گفت: 20 سال در زمینه تدوین این دایرة المعارف کار شده و اکنون در مرحله بازبینی است و در چند سال آینده به چاپ می‌رسد، آنچه از نهج‌البلاغه از نظر نکات علمی، فرهنگی، معارفی و اخلاقی نیاز است، در این دایرة المعارف وجود دارد که حدود 20 جلد پیش‌بینی می‌شود.

مسئول موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمومنین(ع) با بیان اینکه محور دوم تحقیقات موسسه پیرامون روایات اهل بیت(ع) است گفت: از این مجموعه تا کنون چند جلد به عنوان نهج الحیات چاپ شده که روش زندگی است و از فرهنگ سخنان پیامبران الهی شروع می‌شود و تا فرهنگ سخنان امام زمان(عج) پیش می‌رود که از این مجموعه تاکنون هفت جلد چاپ شده و باقیمانده آنها در حال آماده‌سازی برای چاپ است.

وی ادامه داد: در این مجموعه روایات اهل بیت(ع) دسته‌بندی شده و فهرست موضوعی برای آنها تعیین شده تا برای اقشار جامعه قابل فهم است و روایات اهل بیت(ع) را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده و در قالب امروزی در اختیار جامعه قرار می‌دهد.

دشتی خاطرنشان کرد: تالیف این کتاب در انتقال معارف اهل بیت(ع) به جامعه و کاربردی کردن آن نقش بسیاری زیادی دارد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com