کد خبر ۳۰۱۸۲ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۹
معاون پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس مطرح کرد

شرکت 3 میلیون دانشجو در درس آشنایی با دفاع مقدس

معاون پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: در کشورهای دیگر از کوچک‌ترین و نامربوط‌‌ترین وقایع استفاده‌های حماسی می‌کنند ولی ما با وجود داشتن گنجینه هشت سال دفاع مقدس، آن طور که باید و شاید به آن نپرداخته‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، علی‌اصغر محسن‌شیخی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی روسا، معاونین آموزش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس که در سالن اندیشه دانشگاه قم برگزار شد گفت: مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر انتقال مفاهیم دفاع مقدس به صورت علمی به دانشجویان دارند که شهید سوداگر از پیشتازان در این زمینه بود و در سایه پیگیری‌های وی بود که پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ماموریت یافت تا مفاهیم دفاع مقدس را به صورت علمی گسترش و ترویج دهد.

وی با اشاره به اختیاری بودن درس آشنایی با دفاع مقدس تصریح کرد: از ابتدا بنا بود که این دو واحد اختیاری بوده تا برای دانشجویان جذابیت لازم را داشته باشد.

معاون پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس افزود: اگر می‌خواستیم این درس را اجباری کنیم با مشکل کمبود اساتید مناسب مواجه می‌شدیم بنابراین با وجود تاکید وزارت علوم مبنی بر الزامی کردن درس، ما آن را به صورت اختیاری ارائه دادیم.

شیخی با اشاره به اختلاف نظر پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با وزارت علوم درباره اختیاری یا اجباری بودن این درس اظهار کرد: نظر وزارت علوم این بود که همه دانشجویان موظف به پاس کردن این درس باشند اما گفتیم که اجباری بودن درس باید متوجه دانشگاه‌ها باشد نه دانشجو به این صورت که همه دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیر دولتی ملزم به ارائه این درس باشند.

وی یادآور شد: تا کنون سه میلیون دانشجو درس آشنایی با دفاع مقدس را پاس کرده‌اند و بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده بین اساتید و دانشجویان بازخوردهای بسیار مثبتی از این درس دریافت شده است.

معاون پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با ارائه آمار اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس گفت: تاکنون 3000 نفر در آزمون جذب استاد شرکت کرده‌اند و از بین آن‌ها 2600 نفر موفق به کسب نمره قبولی شده‌اند.

وی افزود: دوره‌های آموزشی مختلفی برای این اساتید برگزار شده تا نحوه تدریس آن‌ها به گونه‌ای متناسب با اهداف شود.

شیخی ادامه ادامه داد: نکته حائز اهمیت در تدریس این درس این است که هرگز نباید نگاه شغلی و ابلاغی به آن داشت بلکه باید تدریس آن را توفیقی الهی دانست و با جان و دل و عشق و علاقه به آن پرداخت چرا که به واسطه همین انگیزه‌ها این درس به چنین رونقی رسیده است.

وی با بیان خاطره‌ای در این زمینه گفت: در سفری که به مجارستان داشتم به میدانی به اسم مقاومت برخورد کردم و وقتی علت نامگذاری آن را جویا شدم گفتند این میدان یادمان زلزله‌ای است که در شهر رخ داده بود.

معاون پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس افزود: در کشورهای دیگر از کوچک‌ترین و نامربوط‌‌ترین وقایع استفاده‌های حماسی می‌کنند ولی ما با وجود داشتن گنجینه هشت سال دفاع مقدس، آن طور که باید و شاید به آن نپرداخته‌ایم.

وی اظهار کرد: براساس هماهنگی‌های انجام شده با آموزش و پروش، مباحث دفاع مقدس با عناوین مختلف در کتاب‌های درسی گنجانده شده و در دانشگاه ادامه همان مباحث مطرح می‌شود تا از تکراری شدن مطالب جلوگیری شود.

شیخی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با حساسیت ویژه‌ای این طرح را رصد می‌کند و به همین دلیل است که ما به طور منظم حکم اساتید را تمدید می‌کنیم.

وی به در پایان به لازمه‌های تدریس این درس اشاره کرد و گفت: ابتکار و خلاقیت، سعه صدر، تعامل با دانشجو و پاسخ به شبهات از لازمه‌های تدریس هستند تا تفهیم مطالب به خوبی صورت گیرد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com