کد خبر ۳۰۲۵۴ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۵
در همایش تجلیل از تعاونی‌های بر‌تر قم مطرح شد

آیت‌الله اعرافی: سند راهبردی جامع تعاونی‌ها تدوین شود

رئیس جامعه المصطفی با تاکید بر تعامل میان تعاونی‌ها، گفت: در یک سند راهبردی جامع می‌توان تعاونی‌ها را به عنوان مجموعه‌ای مکمل در نظر گرفت که می‌تواند در پیشرفت آن‌ها موثر باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،  آیت‌الله علیرضا اعرافی در دهمین همایش تجلیل از تعاونی‌های بر‌تر که ظهر امروز در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی استان قم برگزار شد، با بیان اینکه مقایسه جایگاه ایران و جهان اسلام به نسبت داشته‌ها و منابع با جهان مقایسه‌ای رنج آور است، اظهارداشت: بیش از 1.5 میلیارد جمعیت و نیز وجود قریب به 70 درصد منابع انرژی جهان در این کشور‌ها سرمایه‌ای عظیم است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه جهان اسلام سابقه تمدنی بسیار طولانی دارد، خاطرنشان کرد: بازار مصرف عظیم این کشور‌ها و همچنین استعداد و ضریب هوشی بالای مردم این کشور‌ها می‌تواند در پیشرفت اثرگذار باشد.

وی با انتقاد از وضع نامتناسب اقتصادی کشورهای اسلامی، تاکیدکرد: وضعیت اقتصادی و سیاسی کشورهای مسلمان به‌هیچ وجه با منابع سرشار آن‌ها تناسب و هماهنگی ندارد.

امام جمعه قم با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در ایران به‌رغم وجود تحریم‌های ظالمانه غرب، خاطرنشان‌کرد: با وجود این پیشرفت‌ها، ما هنوز به جایگاه اصلی خود متناسب با ظرفیت‌ها نرسیده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید روحیه تعاون را از دبستان به کودکان بیاموزیم، تصریح کرد: کودکان باید از ظرفیت‌های جامعه و موقعیت‌ها آگاه شوند تا بتواند در آینده این ظرفیت‌ها را به ثمر برسانند.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه بدون ایجاد اقتصاد قوی خود بنیان می‌توانیم به توسعه دست یابیم، تاکید کرد: معادله اکنون کشور در واردات و خام فروشی باید تغییر یابد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر لزوم پیوند دانشگاه و حوزه و بخش تعاون، افزود: در بسیاری از کشور‌ها دانشگاه را بخش خصوصی اداره می‌کنند چون به اهمیت دانشگاه ها و بنیاد‌های علمی رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه در حوزه تعاون بحث توسعه و عدالت در کنارهم مطرح است، خاطرنشان کرد: کشوری می‌تواند موفق باشد که پارادوکس توسعه و عدالت را در تعاون مدیریت کند.

آیت الله اعرافی با اشاره به ایجاد دو نظام سوسیالیسم و کاپیتالیسم به جهت تقابل توسعه و عدالت، افزود: برای مدیریت این پارادوکس در نظام اسلامی اهرم‌هایی پیش بینی‌شده که مالیات و تعاونی‌ها از جمله آن است.

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به اینکه توسعه در جامعه اسلامی باید همراه با عدالت باشد، افزود: تعاونی‌ها هم پشتوانه توسعه و عدالت هستند که اگر تنها بر یکی از آن ها تمرکزکنند موفق نمی‌شوند.

امام جمعه قم با انتقاد از نقص قوانین تعاونی‌ها در حوزه فقه و اخلاق، خاطرنشان کرد: در تولید بینش و مقوله‌هایی تعاون در حوزه فقه باید گام‌های بلندی برداشته شود.

وی با بیان اینکه آسیب‌هایی که تعاونی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد باید بررسی شود، تصریح‌کرد: تعاونی‌ها به عنوان رکن اقتصاد باید بتوانند خودشان اداره و مدیریت خود را در دست بگیرند.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر تعامل میان تعاونی‌ها، تصریح کرد: در یک سند راهبردی جامع می‌توان تعاونی‌ها را به عنوان مجموعه‌ای مکمل در نظر گرفت که می‌تواند در پیشرفت آن‌ها موثر باشد.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com