کد خبر ۳۰۳۱۰ انتشار : ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۳
در پی کاهش آستانه تحمل بین ساکنین شهرهای پرجمعیت:

نگاهی به آمارهای نزاع در استان قم

معضلات اجتماعی این روزها به علت‌های مختلف مانند بیکاری، مشکلات مالی و خانوادگی، اجتماعی، مهاجرت، پایین آمدن آستانه تحمل و موارد متعدد دیگر به‌گونه‌ای شده تا گوشه چشمی به کسی می‌روی باید شاهد درگیری و نزاع با آن شخص باشی.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ، "مردم اعصاب ندارند" واژه‌ای است که این روزها زیاد از زبان مردم می‌شنویم و هر گوشه و کناری هم که نگاه می‌کنیم شاهد درگیری‌های لفظی و فیزیکی مردم سر هر موضوعی حتی پیش‌پاافتاده هستیم و این درگیری‌ها و نزاع‌های اجتماعی این ایام بیشتر هم شده است.

بر اساس آمارهایی که مسئولان سازمان پزشکی قانونی کشور گزارش داده‌اند، هرساله تقریباً 600 هزار نفر به دنبال وقوع نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند و با یک تقسیم ساده به رقم میانگین 1640 مورد درگیری ثبت‌شده روزانه در پزشکی قانونی در کشور می‌رسیم.

سرهنگ هادی مصطفایی معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی نیز در این رابطه بیان داشت: متأسفانه حدود 30 درصد قتل‌ها باانگیزه نزاع صورت می‌گیرد. در 34 درصد قتل‌ها نیز قاتل و مقتول با یکدیگر نسبت فامیلی دارند.

این رقم تنها قسمتی است که در پزشکی قانونی ثبت می‌شود و خیلی از این درگیری‌ها و نزاع‌ها در محل یا کلانتری‌ها رفع اثر شده و نیازی به مراجعه به پزشکی قانونی در آن‌ها احساس نشده است.

طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 92 میزان مراجعین نزاع در استان قم ۹۱۹۹ و در سال 93 این رقم به ۸۳۱۰ نفر رسیده است که با مقایسه این آمار با جمعیت ۱۱۵۱۶۷۲ استان قم شاهد کاهش نزاع بوده‌ایم ولی بازهم این آمار بسیار زیاد است.

در همین رابطه دکتر فرزانه مهدی زاده معاون پزشکی و آزمایشگاهی اداره کل پزشکی قانونی قم می گوید: طی چند سال گذشته روند کاهشی در تعداد مراجعات سرپایی به این اداره اتفاق افتاده اما در هرسال مراجعه‌کنندگان نزاع و درگیری رتبه اول را ازنظر تعداد به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: بررسی آمار مراجعات چهار ماه ابتدای سال جاری با مدت مشابه سال قبل نیز بیانگر افزایش یک‌درصدی پرونده‌های نزاع بررسی‌شده در این اداره است بطوریکه این آمار در مدت یادشده سال جاری 3 هزار و 208 مورد و در مدت مشابه سال قبل 3 هزار و 165 مورد بوده است.

دکتر مهدی زاده افزود: در چهار ماه ابتدای سال جاری تعداد 11 هزار و 933 مورد مراجعه در بخش معاینات این اداره کل صورت گرفته که 3 هزار و 208 مورد مربوط به نزاع و 2 هزار و 572 مورد مربوط به مصدومین حوادث رانندگی بوده است. مابقی مراجعات به علت‌های دیگر نظیر حوادث کار، بررسی وضعیت روان افراد، سلامت جسمانی، تعیین سن، دریافت مجوز سقط‌جنین... بوده است.

از گفته‌های معاون پزشکی قانونی قم به ثبت میانگین بیش از 25 مورد نزاع در این اداره کل می‌رسیم که با احتساب ثبت 1640 مورد در کشور، سهم استان قم از این میزان به بیش از 5/1 درصد می‌رسد.

حال اهمیت موضوع نزاع‌های اجتماعی بیشتر از گذشته ملموس‌تر است چراکه آستانه تحمل بین ساکنین شهرهای پرجمعیت مانند قم هرروز در حال کاهش است و بی‌توجهی به حقوق مردم در حال افزایش پیدا کردن چشم‌گیر بین افراد جامعه است.

استان قم به علت نقش محوری خود و قرار گرفتن در مرکز کشور به‌طوری‌که به‌عنوان شاهراه مواصلاتی 17 استان شناخته می‌شود همه‌روزه از زائران و گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند و طبق آمارهای غیررسمی 210 هزار نفر روزانه از مسیرهای منتهی به قم وارد این شهر می‌شوند که این سطح ورودی می‌تواند نقش پررنگی در بروز ناهنجاری‌ها داشته باشد.

از طرف دیگر طبق آمارهای غیررسمی دیگری در استان قم بیش از 100 هزار مهاجر غیرقانونی سکونت دارند که این مهاجرت‌ها و این سطح ترددها می‌تواند شروع‌کننده یک معضل اجتماعی در شهر باشد.

زود رسیدن به مقصد، نبود فرهنگ عذرخواهی، محرومیت‌های نسبی، نبود کنترل اجتماعی، توسعه شهرها و مقتضیات سن از دیگر عوامل بروز این نزاع ها و درگیری‌ها به‌حساب می‌آید.

در پایان با نگاهی به آمارهای ارائه‌شده، استان قم به نسبت جمعیت خود با حجم زیادی از نزاع‌های اجتماعی روبرو است که نیازمند تغییر نگرش در فرهنگ اجتماعی در بین مردم است و باید دستگاه‌های مربوطه باهمتی مضاعف راه را برای کاهش آمارهای اعلام‌شده هموار سازند.

منبع : قم فردا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com