کد خبر ۳۰۵۷۳ انتشار : ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۸
روستایی که حدا قل امکانات زندگی را ندارد؛

مردمانی فراموش شده در شش کیلومتری قم

در فاصله چند صد متری مسجد مقدس جمکران روستایی قرار دارد که به دلیل وجود زیارتگاه پنج تن از امام زادگان به روستای پنج امام زداه مشهور است ، روستایی که هیچگونه امکانات بهداشتی به غیر از یک مرکز درمانی در آن وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، در شش کیلومتری شهر مقدس قم و در فاصله چند صد متری مسجد مقدس جمکران روستایی قرار دارد که به دلیل وجود زیارتگاه پنج تن از امام زادگان به روستای پنج امام زداه مشهور است.

امام زادگان سید ناصر الدین محمّد، هادی، مهدی، جعفر، سکینه نام 5 امام زاده بزرگوار است که در روستای جمکران آرمیده اند.

با وجو اینکه سا ل گذشته  با همت شهرداری منطقه 5 قم بخشی از پروژه‌های عمرانی این امام زاده به ثمر نشسته است و زیرساختهای لازم در جاده برای راهنمایی مسافران و زائران فراهم شده اما این روستا هنوز با مشکلات فراوانی روبرو است.

روستای پنج امامزاد دارای بیش از 10هزار نفر جمعیت می باشد که بیش از نیمی از آن را اتباع  تشکیل می دهندطبق اطلاعات مرکز آمار استانداری قم در سال 85در منطقه جمکران تعداد خانوار ساکن در این روستا 1747نفر می باشد، ، اهالی روستای جمکران از عدم وجود امکانات اولیه در این روستا اظهار نارضایتی می کنند.

 

متاسفانه به دلیل بافت قدیمی جمکران اکثر سکونت گاهها در حال تخریب می باشد و هیچگونه امکانات  بهداشتی به غیر از یک مرکز درمانی وجود ندارد، عدم وجود فاضلاب، وجود زمینهای بایر و مخروبه، نبود اسفالت مناسب، نداشتن محل بازی برای کودکان، نبود وسیله نقلیه در داخل منطقه، نبود دبیرستان پسرانه، کمبود نانوایی، نبود دستگاه اب شیرین در منطقه از جمله مشکلاتی است که مردم منطقه در گفتگو با خبرنگار ثامن اظهار داشتند.

 

یکی از مشکلات عدیده مردم نبود اتوبوس داخل منطقه است یکی از اهالی  منطقه جمکران اظهار داشت: سالهاست برای اینکه فقط یک مینی بوس در اختیار اهالی محل قرار دهند تقاضا داده ایم اما گویا مسئولین استانی قم، ما را جز مردم قم به حساب نمی آورند ما باید برای انجام همه امور به قم برویم و برای رفتن به قم یا باید وسیله شخصی داشته باشیم و یا باید باید از زمین های خاکی  تا جمکران پیاده برویم تا از وسایل نقلیه که در انجا است استفاده کنیم،مشکلا نبود داروخانه و بانک یکی از بزگترین مشکلات در این منطفقه است.

با وجود جمعیت بالای این منطقه نبود دفتر خدمات دولتی و بانک از جمله مشکلات این منطقه است اهالی جمکران حتی برای تهیه یک روزنامه و استفاده از کافی نت باید به قم مراجعه کنند.

متاسفانه به دلیل مهاجرت های بی رویه به این منطقه برخی از خانه ها مجوز ساخت از شهرداری را  ندارند و به همین دلیل گویا خدمات شهری به آنها تعلق نمی گیرد ساکنان قدیمی منطقه جمکران از این مسئه ابراز نارضایتی می کنند.

علاوه بر وجود پنج امامزداه مدفون در این روستا که مورد اقبال زائران داخلی و خارجی که به جمکران مشرف می شوند ، این روستا دارای سابقه تاریخی نیز می باشد قلعه گبری از جمله این اثار است.

قلعه گبری (جمکران(مربوط به دوره ساسانی است و در شهرستان قم، بخش مرکزی، روستای جمکران واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۷۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تابلوي معرفي اين بنا در سال‌هاي گذشته همراه در ورودي اين چهارديواري توسط معتادان از جا كنده شد و حالا ديگر نشاني براي معرفي اين بناي خشت و گلي باقي نماينده است؛ اما اگر بتوان به حافظه‌ي قديمي‌هاي كوچه‌پس‌كوچه‌هاي روستاي جمكران اعتماد كرد، نام اين چهارديواري «قلعه گبري» است، قلعه‌اي كه اهالي محل آن را به نام قلعه‌ي «گِلي» مي‌شناسند و ساخت آن را به زمان جمشيدشاه از شاه‌هاي پيشدادي نسبت مي‌دهند، که می توانست به تنهایی منطقه گردشگی باشد اما متاسفانه به دلیل بی تدبری مسئولین میراث فرهنگی به زباله دای تبدیل شده است.

 

با توجه به اینکه مسجد مقدس جمکران در جوار روستای  جمکران می باشد و از لحاظ سیاسی و مذهبی و اجتماعی مورد توجه عموم می باشد لازم است جهت کنترل و کاهش اسیب های احتمالی به دلیل شرایط نامناسب محیطی و خدماتی اقداماتی جهت بهبود شرایط منطقه صورت گیرد.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع : ثامن
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
1
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۱

سلام من ازاهالی جمکران هستم بعضی ازاین تصاویر زمین های متعلق به پولداران جمکران هست, یکی ازتصاویرقلعه تاریخی گبری جمکرانه,, هرجا که زمینی خالی باشد محل انباشت زباله می شود,,جمکران داروخانه ودرمانگاه وبانک وتاکسی تلفنی دارد
داخل هرکوچه چندتا سوپرمارکت داره گیم نت داره .اتوبوس وتاکسی برای داخل شهرروبری درب 2مسجد.مردم جمکران داخل منازلشون آب شیرین کن دارند. اینترنت پرسرعت adsl و اینترنت 3Gو4G
شما طوری تیترزدید که انگار جمکران متروکه است.

پاسخ
لیدا ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۰

منم اقوامم جمکرانی هستن و سالهاست به این روستا رفت و آمد دارم.جز حقیقت صاحب این پیج چیزی ننوشته.روستای جمکران در فقر و بی امکاناتی میسوزه و متاسفانه در چند متری این روستا مسجد جمکران غرق پول!

1
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۶

اسم مسجد جمکران نیست, باید بگید مسجد مقدس جمکران. جمکران اسم منطقه است .مسجد داخل منطقه است ومی گویندمسجدمقدس جمکران.
دورترین نقطه جمکران باپای پیاده تامسجد 15دقیقه تانیم ساعت پیاده روی آرامه .البته بیشتراهالی باموتورتردد میکنندوازلحاظ حمل ونقل مشکلی نیست

پاسخ
1
۱۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۰

نویسنده خیلی عقده ای بوده دلیلشو من نمی دونم شما چطور شاید ...

پاسخ