کد خبر ۳۰۳۳۷ انتشار : ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۳
استانی که قرار است در سطح کشور ویژه باشد؛

مسیر اشتباه صالحی منش و آزمون سخت صادقی

صالحی منش در مدت یک سال و نیمی که به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان بود هیچ‌گاه نتوانست اختلافات درونی در استانداری قم را پایان دهد به‌طوری‌که در برخی زمان‌ها کار به وزارت کشور و پادرمیانی معاونان وزیر کشور نیز کشیده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا)  ، "همدلی و هم‌زبانی باید به معنای واقعی وجود داشته باشد، نه اینکه روی کاغذ بیاید یا به‌صورت شعار مطرح شود" این جمله شاید مهم‌ترین بخش از سخنرانی حجت‌الاسلام صالحی منش در مراسم معارفه صادقی استاندار جدید قم بود.

صالحی منش در مدت یک سال و نیمی که به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان بود هیچ‌گاه نتوانست اختلافات درونی در استانداری قم را پایان دهد به‌طوری‌که در برخی زمان‌ها کار به وزارت کشور و پادرمیانی معاونان وزیر کشور نیز کشید.

اختلافات وی با حجت‌الاسلام بنایی معاون سیاسی و امنیتی خود شاید خیلی رسانه‌ای نشد اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بیشترین ضربه را به استان زد.

به‌هرحال در شرایط بودجه‌ای سختی که کشور دچار آن بود هیچ‌گاه وحدت و انسجامی در داخل استانداری قم به وجود نیامد تا بتوان با رایزنی‌های لازم بودجه لازم را برای استان جذب کرد و دراین‌بین تنها ثمره حضور صالحی منش در استان عقب‌ماندگی استان بود، اتفاقی که شاید خود رییس‌جمهور هم چندان از آن رضایت نداشته باشد.

انتخاب‌های اشتباه استاندار قبلی تا جایی ادامه داشت که باوجود ارسال استعفای خود به وزارت کشور در خردادماه امسال، همچنان در حال عزل و نصب یا به عبارت بهتر جبران مافاتی بود که به نظر خیلی دیر می‌آمد.

در این میان 31 شهریورماه در حالی دو ماه از نشستن صادقی بر صندلی استانداری قم می‌گذرد که وی به‌خوبی از اشتباهات استاندار قبلی آگاه است.

این موضوع را به‌راحتی می‌توان در صحبت‌های وی مشاهده کرد، صادقی در آغاز کار خود و در جلسه معارفه‌اش اظهار داشت: از همه ظرفیت‌های استان قم در راستای پیشبرد اهداف عالیه این استان استفاده خواهد شد و من نیازمند حمایت و همکاری همه هستیم.

وی علاوه بر این در ابتدای همین ماه و در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به دلایل عدم انتخاب معاون سیاسی امنیتی استانداری گفت: بنده به‌دقت روی انتخاب فردی که بخواهد این مسئولیت را قبول کند، تمرکز می‌کنم تا فردی که دارای تجربه مناسب و نگاه فراجناحی است انتخاب شود، به‌خصوص با اتفاقات گذشته این انتخاب حساسیت بیشتری هم پیداکرده است.

این سخنان نشان می‌دهد که وی به‌خوبی در جریان اتفاقات و اختلافات قبلی در استانداری قرارگرفته و به‌نوعی نمی‌خواهد همین اشتباهات در دوره مدیریت وی اتفاق بیفتد.

در این میان همواره اعمال‌نظرهایی برای ورود برخی افراد در پست‌های کلیدی وجود داشته است و این روزها شایعاتی در گوشه و کنار شنیده می‌شود که گروهی از اصلاح‌طلبان در تلاش هستند تا افرادی را با گرایش‌های متبوع خود به استانداری وارد کنند که البته در مواردی نتوانستند موفقیتی حاصل کنند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که استان قم حداقل در شرایط فعلی به دلایل مختلفی نیاز بیش از پیشی به آرامش و تصمیم‌های صحیح دارد، نخست این‌که در طی دو یا سه ماه آینده تکلیف جمع‌بندی صورت گرفته در مذاکرات هسته‌ای مشخص خواهد شد و چه این جمع‌بندی اجرایی شود و چه اجرایی نشود، قطعاً رایزنی‌های فراوانی از سوی دولتی‌ها با علما و مراجع عظام صورت خواهد گرفت که این مهم بیش‌ازپیش نیازمند آرامش و وحدت مدیران استان است.

دوم این‌که عقب‌ماندگی دوساله در استان قم موضوعی است که تمامی مدیران و مسئولان استانی آن را قبول دارند و علاوه بر این انتظار عمومی مردم، خود رییس‌جمهور هم در جلسه هیئت دولت به آن اشاره داشته و استان قم را یک استان ویژه نامیده‌اند که باید شاهد پیشرفت آن بود.

به‌هرحال در چنین شرایطی آرامش و تصمیم‌های منطقی و فرا حزبی به‌دوراز هر نگرش خاص می‌تواند برای استان و کارنامه استاندار مفید باشد.

منبع : روزنامه جوان

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
0
فرهنگی ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۰۶

با سپاس از متن فوق ولی هیچ اشاره ای به لزوم بازنگری در انتصابات گذشته مدیران قم که همه ازسوی معاون خاص! انجام گردید در متن نشده است....

پاسخ