کد خبر ۳۰۳۵۴ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۳

آغاز به کار طرح پنج ساله آموزشی قاریان ممتاز نوجوان کشور در قم

سومین دوره طرح پنج ساله آموزشی تربیتی قاریان ممتاز نوجوان قرآن کریم موسوم به اسوه روز پنجشنبه با حضور جمعی از قاریان نوجوان از استان های مختلف کشور در مسجد مقدس جمکران قم آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، رییس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن و مدیر اجرایی طرح مذکور در این مراسم هدف از تدارک چنین طرح قرآنی را تربیت قاریان متخلق به اخلاق قرآنی و در عین حال مسلط به فن تلاوت عنوان کرد.
محمد تقی میرزاجانی با بیان اینکه این طرح به همت جامعه فرهنگی قرآنی عصر و مساعدت و همکاری شورای عالی قرآن کلید خورده است، افزود: در ابتدا این طرح در قالب یک برنامه یک ساله دو مرحله ای تنظیم، و سپس مقرر شد در این بازه زمانی برخی از مباحث آموزشی، معرفتی و تربیتی به شرکت کنندگان ارایه شود.
وی با بیان اینکه برای این دوره یک ساله 37 عضو از قاریان 10 تا 15 سال از حدود 20 استان کشور شناسایی شدند، افزود: با توجه به اقبال و تمایلی که نوجوانان عضو و همچنین خانواده های آنها از خود نشان دادند، همه تلاش ها بر این متمرکز شد که یک برنامه جامع تر، بلند مدت تر و زیر بنایی پیش بینی شود، که طرح 5 ساله اسوه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ترتیب یافت.
وی با بیان اینکه آغاز دوره سوم طرح اسوه در قم، نقطه عزیمت این طرح 5 ساله محسوب می شود، تصریح کرد: از این بعد قاریانی که برای این طرح پذیرفته می شوند، قاریان نخبه زیر 12 سال هستند، و هر قاری که به عضویت طرح اسوه در بیاید در صورت پشت سر گذاشتن مراحل پیش بینی شده، تا پایان این دوره 5 ساله در کلاس های مختلف آن شرکت خواهد کرد.
مدیر طرح اسوه با تبیین درس های متنوعی که برای این دوره 5 ساله پیش بینی شده، اصول قرائت شامل صوت، لحن، تجوید و همچنین وقف و ابتدا را از جمله آن بر شمرد و افزود: ترجمه قرآن، مفاهیم نهج البلاغه، آشنایی با ادعیه و زیارات، حدیث ولایت در برگیرنده مطالبی در خصوص اندیشه های حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب، اعتقادات و علوم قرآنی از دیگر درس هایی است که قاریان شرکت کننده آن را آموزش و فرا می گیرند.
میرزاجانی همچنین با اشاره به حفظ قرآن به عنوان یکی از حوزه هایی که در این دوره به شکل ویژه روی آن کار می شود، افزود: انتظار داریم، پس از این 5 سال قاریان آموزش دیده حداقل 15 جز قرآن کریم را حفظ شده باشند.
وی با اشاره به آموزش مکالمه زبان انگلیسی و همچنین شرکت در یکی از رشته های ورزشی طبق توانایی های جسمی به عنوان دو حوزه دیگری که برای آموزش آنها برنامه ریزی ویژه ای صورت گرفته است، تصریح کرد: شورای عالی قرآن به عنوان ستاد اجرایی صرفا هدایت آموزشی در این سه حوزه را بر عهده دارد، و آن را در یک برنامه ریزی مطلوب تعقیب و دنبال می کند.
وی با بیان اینکه در دوره سوم طرح اسوه که تا 27 شهریور ادامه پیدا می کند، 51 نفر از 23 استان کشور حضور دارند، تصریح کرد: طبق برنامه ریزی در پایان هر دوره آموزشی یک آزمون جدی برگزار می شود، که قاریان برای راه یابی به مراحل بالاتر باید در آن آزمون شرکت کنند.
میرزاجانی با بیان اینکه برای این 5 سال، 10 دوره آموزشی پیش بینی شده است، تصریح کرد: شرکت کنندگان در صورت پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز این تعداد دوره یک گواهی تخصصی با عنوان قاری اسوه، تلاوت با معرفت را دریافت می کنند.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com