کد خبر ۳۰۵۲۳ انتشار : ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۳
ویژه مدیران روابط عمومی؛

دوره آموزشی کاربرد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در قم برگزار شد

دوره آموزشی کاربرد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ویژه مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل ازمهر ، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران ظهر چهارشنبه در دوره آموزشی کاربرد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که ویژه مدیران روابط عمومی دستگاه‌ها اجرایی استان قم در تالار معصومیه استانداری برگزار شد در سخنانی با اهمیت خواندن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در زندگی آحاد جامعه اظهار داشت: با گسترش روز افزون فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دیگر امکان مقابله با آنان وجود ندارد بلکه باید به سمت مدیریت کردن این فضا‌ها گام برداشت.

داود زارعیان بیان داشت: امروز اگر مدیریتی بر روی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی وجود نداشته باشد مشکلات عدیده‌ای برای آحاد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان رخ خواهد داشت و آسیب‌هایی را در این راستا شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در کشورهای غربی نیز امروز شاهد مدیریت و نظاممند شدن فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستیم، افزود: از سال‌های قبل در کشور ما تصمیم گرفته شد تا حوزه ارتباطات یک متولی فرا قوه‌ای داشته باشد که این امر منجر به تشکیل شورای عالی مجازی در کشور شد تا این شورا سیاست گذاری‌هایی در این عرصه داشته باشد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران اضافه کرد: شورای عالی مجازی در کشور سال‌های اخیر آنگونه که باید و شاید عملکرد مطلوبی نداشته که امیدواریم در این حوزه شاهد تصمیمات خوب و سازنده‌ای باشیم.

وی با بیان اینکه امروز رسانه‌ها به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند در حالی که در گذشته به دلیل محدودیت‌های موجود شاهد فعالیت کمتری از سوی رسانه‌ها بودیم، افزود: خوشبختانه با پیشرفت‌های علمی صورت گرفته در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دستیابی به آخرین اطلاعات و نیز اطلاع رسانی در موضوعات مختلف کار چندان دشوار و هزینه بری نیست.

استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی امروز اساس زندگی و اقتصاد شده است

زارعیان با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی امروز به اساس زندگی و اقتصاد تبدیل شده است، افزود: امروز در عرصه‌های اقتصادی نیز شاهد نقش آفرینی این ظرفیت هستیم و بانکداری الکترونیک و سایر اقداماتی که به صورت مجازی در راستای تسهیل ارائه خدمات صورت می‌گیرد از جمله کارکرد‌های مفید فضای مجازی و سایبر است.

وی بیان داشت: بر اساس آمارهای اعلامی امروز ۷۵ درصد اقتصاد دنیا بر پایه بهره برداری از فضای مجازی است و کشورهای مختلف نیز از سال‌های گذشته در این عرصه هزینه‌ها و سرمایه گذاری‌های خوبی کردند و امروز شاهد به بار نشستن آن‌ها هستند.

ضرورت توجه روابط عمومی‌ها به عرصه مجازی

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران با اشاره به ضرورت توجه روابط عمومی‌ها به عرصه مجازی ابراز داشت: امروز آموزش‌ها در حوزه ارتباطات و فضای مجازی می‌بایست به صورت روزانه باشد چرا که در مدت زمان اندکی شاهد پیشرفت‌ها و ایجاد شبکه‌های اطلاع رسانی و اجتماعی با کارکردهای جدیدتری هستیم.

زارعیان با بیان اینکه روابط عمومی‌ها می‌بایست برای پویایی بیشتر در راستای انجام رسالت اطلاع رسانی بهتر به جامعه خود را با پیشرفت‌های شبکه‌های اجتماعی همراه سازند، افزود: امروز روابط عمومی‌های هوشمند که از فضای سایبر برای تحقق اهداف خود بهره‌مند هستند موفق‌تر از سایرین عمل می‌کنند که البته نیروی انسانی کارآمد که دانش استفاده از ابزارهای مختلف اطلاع رسانی در حوزه مجازی را به همراه دارد نیز بی‌تأثیر نیست.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران ابراز داشت: یکی از آسیب‌های فضای مجازی در ایران عدم کنترل و مدیریت صحیح آن است و متأسفانه پروژه‌های ملی در حوزه مجازی همانند ایمیل ملی و جستجوگر ملی به علت عدم فرهنگ سازی و جلب اعتماد جامعه نتوانسته‌اند در بین مردم جایی داشته باشیند و به همین دلیل شاهدیم که دانشجویان و اساتید و بسیاری از از فعالان اجتماعی از یاهو و جیمیل برای ارسال پیام‌های خود استفاده می‌کنند.

مدیران نگاه تشریفاتی به روابط عمومی‌ها نداشته باشند

زارعیان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: یکی از آسیب‌های حوزه روابط عمومی عدم شناخت درست رسالت و وظایف آن است و همین امر منجر شده تا مدیران نگاه تشریفاتی به روابط عمومی‌ها داشته باشند.

این کار‌شناس فضای مجازی و ارتباطات تأکید کرد: روابط عمومی کارآمد امروز می‌بایست با بهره گیری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی مناسبی در راستای جمع آوری اطلاعات، پردازش آنها و انتقال به جامعه داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز روابط عمومی‌ها می‌بایست به سمت هوشمند شدن حرکت کنند، افزود: داشتن منابع انسانی متخصص به این حوزه، پرسنل حرفه‌ای و با دانش بالا اجتماعی و ارتباطی و نیز نیروهای با انگیزه و علاقمند می‌توانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

شبکه‌های اجتماعی در ایران هنوز نتواسنته‌اند کارکرد سازنده‌ای داشته باشند

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی در ایران هنوز نتواسنته‌اند کارکرد سازنده‌ای داشته باشند، افزود: متأسفانه این شبکه‌ها در ایران به محلی برای ایجاد شایعات و ابهامات تبدیل شده است و از آن استفاده بهینه نمی‌شود در حالی که از این ظرفیت مناسب می‌توان به بهترین نحو به منظور اطلاع‌رسانی و تأثیرگذاری در افکار عمومی در راستای اهداف سازمانی بهره برد.

زارعیان با اشاره به رشد بسیار زیاد شبکه‌های اجتماعی در دنیا و ایران بیان داشت: در ایران ضریب نفوذ روزنامه‌ها با ۲۰۰ سال سابقه فعالیت به ازای صد نفر، ۲ و نیم روزنامه است در حالی که ضریب نفوذ تلفن همراه با ۲۱ سال عمر به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۱۳ است.

بیش از ۱۵ میلیون ایرانی در سال‌های اخیر عضو شبکه‌های اجتماعی شدند

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: در سال‌های اخیر نیز در ایران کسانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و عضو آن هستند به ۱۵ میلیون نفر رسیده است که این نشان دهنده رشد روز افزون و قابل توجه شبکه‌های اجتماعی است.

در ابتدای این دوره آموزشی نیز مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری قم اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تصمیم گرفته شد تا دروه‌ای اموزشی با حضور اساتید برجسته این حوزه برای مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شود تا ظرفیت‌های این عرصه برای روابط عمومی‌ها بیشتر شناسانده شود.

سید علیرضا طباطبایی از برگزاری دوره‌های آموزشی دیگر برای مدیران روابط عمومی نیز خبر داد و افزود: در هفته دولت روابط عمومی‌های استان مشارکت خوبی در راه اندازی نمایشگاه مجازی داشتند و قم اولین استانی بود که این نمایشگاه را افتتاح کرد که امیدواریم از روابط عمومی‌های فعال در این عرصه نیز بتوانیم در جلسه بعدی شورای هماهنگی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی استان با حضور استاندار قم تقدیر کنیم.

در ادامه نیز موضوع مدیریت روابط عمومی با حضور مهندس قاسمی عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران ارائه شد که موضوعات مختلف مدیریتی در حوزه روابط عمومی برای مدیران روابط عمومی استان بیان و در انتها جلسه پرسش و پاسخ نیز برگزار شد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com