کد خبر ۳۰۵۸۱ انتشار : ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۱
با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان استان قم

هفدهمین جشنواره تئاتر در قم به کار خود پایان داد

هفدهمین جشنواره تئاتر قم که به همت انجمن هنرهای نمایشی استان قم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شده بود، با معرفی نفرات برتر در بخش‌های گوناگون به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر استان قم، جمعه شب 27 شهریور ماه سال جاری در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با حضور احمد امیر آبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، رسول موسوی‌نژادیان مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم و جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر برگزار شد.

هفدهمین جشنواره تئاتر استان قم از 24 تا 26 شهریور ماه سال‌جاری به مدت سه روز در پلاتو ماه و تالار بعثت سازمان جوانان و تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این جشنواره 6 نمایش که از سوی هیئت انتخاب برگزیده شده بود در بخش مسابقه به مدت زمان سه روز در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی به روی صحنه رفت.

اصغر نوبخت رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم، با صدور بیانیه‌ای از هنرمندان خواست تا آرای هیئت داوران را همان گونه که هست قبول داشته باشند، زیرا که این آرا با جدیت و حساسیت خاصی صادر شده است.

وی در این بیانیه از ضعف برخی متون نمایشی، ضعف در اجرا و غیر بومی بودن نمایش نامه‌ها خبر داد و گفت: هیئت داوران هفدهمین جشنواره تئاتر استان قم را افرادی با تجربه در زمینه هنرهای نمایشی تشکیل می‌دهند که پس از سه روز بررسی با دقت پنجشنبه شب تا ساعت 6 بامداد پس از تبادل نظر به بیان مصادیق ضعف و قوت آثار پرداخته و رای نهایی را بر اساس عدالت صادر کردند.

حجت الاسلام عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در این مراسم با اشاره به متون نمایشی ارسالی به دبیرخانه انجمن هنرهای نمایشی و آثار راه یافته به بخش بازبینی بیان کرد: به دلیل نبود امکانات، برخی از متون ارسالی به بخش اجرا نرسید که امیدواریم با تامین امکانات و برداشتن محدودیت‌های مالی از پیش روی هنرمندان هیچ متن نمایشی از اجرا باز نماند.

وی تئاتر را هنری دوست داشتنی، جذاب و فرح بخش عنوان کرد و با بیان اینکه این هنر به بخش‌های دیگری مانند سینما هم کمک شایانی می‌کند، افزود: هر آنچه که به عنوان اثری بدیع در سینما و تلویزیون مشاهده می‌شود، بستر و زیرساخت آن در تئاتر فراهم شده است.

دانشی با اشاره به متون پذیرفته شده و نمایش‌هایی که به مرحله بازبینی راه یافتند گفت: 28 متن نمایشنامه از سوی هیئت انتخاب به بخش بازبینی راه یافت که از این شمار فقط 16 نمایش برای اجرا آماده شد که این اتفاق به دلیل نبود امکانات رخ داد و نتوانستند فرصت ظهور پیدا کنند و امیدوارم در آینده فرصتی پیش بیاید که با فراهم کردن امکانات تمام متون نمایشی که منتخب می‌شوند فرصت ظهور و بروز را پیدا کنند.

وی از ضعف امکانات فرهنگی در قم خبر داد و گفت: با وجود اینکه قم یکی از کلان‌شهرهای کشور محسوب می‌شود ولی از ضعف و نبود امکانات فرهنگی رنج می‌برد و همین مسئله موجب فاصله آن با سایر کلان‌شهرهای فرهنگی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با تاکید بر اینکه در زمینه دسترسی به امکانات فرهنگی وضعیت خوشایندی نداریم گفت: در صورتی که به این شکل بخواهیم در عرصه فرهنگ و هنر حرکت کنیم نه تنها به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم بلکه از دیگر استان‌ها در این زمینه عقب افتاده و فاصله ما روز به روز بیشتر می‌شود.

وی از ذکر ارقام بودجه‌های فرهنگی در قم خودداری کرد و گفت: ارقامی که برای برنامه‌های فرهنگی در قم ابلاغ می‌شود بسیار ناچیز و نگران‌کننده بوده و نمی‌شود چنین بودجه و اعتباری را برای یک کلان‌شهر فرهنگی در نظر گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در پایان از رئیس انجمن هنرهای نمایش قم نیز درخواست کرد در کنار آثار جدی تئاتر، بخشی نیز به آثار طنز و کودک تخصیص یابد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com