کد خبر ۳۰۶۰۴ انتشار : ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۵

مزاحمان تلفنی دستگاه‌های امدادی تهدیدی برای سلامت جامعه

از بیکاری حوصله‌اش سر رفته گوشی تلفن را دست می‌گیرد و شروع می‌کند به شماره گرفتن، برایش هم فرقی نمی‌کند شماره‌ای که می‌گیرد شماره کجاست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از فارس ، مزاحمت‌های تلفنی مسئله‌ای است که به یک مشکل برای جوامع امروزی تبدیل شده و این موضوع زمانی به یک معضل تبدیل می‌شود که دامنه آن به نقاط حساسی که با جان مردم سر و کار دارد کشانده شود.

جلیل گودرزی کارشناس کنترل کیفی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم با ابراز تاسف از وجود مزاحمان تلفنی از این افراد به عنوان یکی از عوامل پر خطر یاد می‌کند و می‌گوید: زمانی که به عنوان پرسنل عملیاتی اورژانس در پایگاه اورژانس شهرک امام حسن (ع) مشغول خدمت بودم حادثه‌ برق‌گرفتگی‌ گزارش شد که مربوط به منطقه نیروگاه بود. در آن زمان آمبولانس پایگاه اورژانس منطقه نیروگاه برای انجام ماموریت از پایگاه خارج شده بود ماموریتی که بعد از اعزام نیروها مشخص شد ماموریت کاذبی بوده که توسط یک فرد مزاحم گزارش شده بود. زمانی که محدوده مربوط به حادثه، فاقد کد یا آمبولانس بشود مسافت و زمان امدادرسانی بسیار طولانی‌تر خواهد بود زیرا ناچار به گرفتن کمک از سایر پایگاه‌ها می‌شویم. زمانی که ما از پایگاه خود به نیروگاه رسیدیم 15 دقیقه طول کشید و ماموریتی که می‌توانست ظرف مدت دو دقیقه انجام شود به 15 دقیقه افزایش پیدا کرد زیرا آمبولانس آن منطقه به دلیل گزارش کاذب یک مزاحم از پایگاه خارج شده بود.

وی ادامه می‌دهد: 15 دقیقه از زمان حادثه گذشته بود و دیگر نمی‌شد برای آن فرد کاری انجام داد زیرا در این فاصله طولانی سلول‌های مغزی دچار مرگ شده بودند و احیای قلبی – ریوی، ماساژ قلبی و  CPR  موثر بود و متاسفانه این مرد 50 ساله جان خود را از دست داد. هیچگاه فرزندان قد و نیم قد آن پدر از یادم نمی‌رود. مسبب این مرگ و هزاران حادثه از این دست هیچکس نیست جز افرادی که با کار نازیبا و ناشایست خود با جان انسان‌ها بازی می‌کنند.

مهدی فراهانی معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم نیز در این زمینه می‌گوید: بحث مزاحمان تلفنی امروزه به یک معضل تبدیل شده و تمام دستگا‌های امدادی از جمله اورژانس، آتش‌نشانی و هلال احمر را درگیر کرده است. مزاحمان تلفنی از حیث روانی و فیزیکی بار گرانی بر دوش همکاران امدادی به خصوص اپراتورها تحمیل می‌کنند و کسانی که در حوزه 115 مشغول فعالیت هستند همگی از گروه کارشناسان زبده پرستاری هستند که با توجه به تجاربشان در حوزه بیمارستان‌ها و بخش‌های ویژه، در این قسمت مشغول به فعالیت می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: حساسیت تماس‌هایی که با اورژانس برقرار می‌شود بسیار بالاست زیرا نیازمندان واقعی به خدمات اورژانس با مراکز ما تماس می‌گیرند و ما سعی داریم زمان تماس‌ها و پاسخگویی به تماس‌ها و اعزام‌ها را کوتاه کنیم تا بتوانیم زمان را مدیریت و بهترین و بیشترین خدمت را در کوتاه‌ترین زمان ارائه دهیم اما عاملی به نام مزاحمان تلفنی به شدت در کار ما و حتی سایر دستگاه‌های امدادی اخلال ایجاد می‌کند.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم با بیان اینکه مزاحمان تلفنی اورژانس طیف‌های مختلفی دارند می‌افزاید: درگیری‌های روزانه ‌ما با این مزاحمان به هیچ وجه خوشایند نیست.

فراهانی تصریح می‌کند: در واقع هر کسی که برای موارد غیرفوریتی خطوط 115 را اشغال کند از دید ما یک مزاحم محسوب می‌شود زیرا موجب می‌شود تا نیازمندان واقعی از دریافت خدمات محروم شوند.

وی با ابراز تاسف از اینکه عده‌ای با تماس‌های دروغین و ایجاد مزاحمت، گزارش‌های کاذب به اپراتور می‌دهند، اضافه می‌کند: این مزاحمان با عمل نازیبای خود موجب خروج پرسنل و آمبولانس از پایگاه می‌شوند که این گروه از مزاحمان بسیار خطرناک هستند.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم تاکید می‌کند: این گروه از مزاحمان بیشتر از سایر مزاحمان موجب به خطر افتادن جان نیازمندان واقعی در همان لحظات حساس می‌شوند زیرا لحظاتی که فردی به کمک نیاز دارد، آمبولانس برای انجام ماموریت کاذب که به دروغ گزارش شده از پایگاه خارج شده است.

فراهانی اطلاع‌رسانی در این زمینه را لازم می‌داند و می‌گوید: متاسفانه دانش آموزان و جوانان عمده این مزاحمان را تشکیل می‌دهند که اغلب از باجه‌های تلفن عمومی اقدام به ایجاد مزاحمت می‌کنند.

وی با اعلام اینکه اغلب آقایان مبادرت به ایجاد مزاحمت می‌کنند ادامه می‌دهد: متاسفانه در میان مزاحمان افراد مسن نیز وجود دارند.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم در خصوص دسته‌بندی تماس‌های برقرار شده با اورژانس قم اظهار می‌کند: تماس‌های برقرار شده یا بدون اقدام از طرف تماس گیرنده قطع می‌شود، یا در مسیر مشاوره است یا اینکه منجر به اعزام می‌شود، در غیر اینصورت تماس برقرار شده تماس مزاحم محسوب می‌شود.

فراهانی تماس‌های برقرار شده با اورژانس قم در پنج ماهه اول سال 93 را 164 هزار و 670 مورد اعلام می‌کند و می‌افزاید: 17 درصد از این تماس‌ها یعنی 28 هزار و 203 مورد مربوط به تماس‌های مزاحمان بوده است.

وی بیان می‌کند: در پنج ماهه اول سال 94 نیز 170 هزار و 30 مورد تماس در اورژانس قم ثبت شد که 18.5 درصد از این تماس‌ها یعنی 31 هزار و 299 تماس تماس‌های مزاحم بوده است.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم می‌گوید: آمار کل تماس‌ها 3.3 درصد افزایش نشان می‌دهد و این در حالی است که در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد تماس مزاحمین افزایش داشته است.

فراهانی با ابراز تاسف از اینکه در حوزه قضایی هیچ تعریفی برای برخورد قانونی با این افراد تعریف نشده است اضافه می‌کند: متاسفانه در این حوزه نقص بزرگی وجود دارد و تمهیداتی که برای مزاحمان مراکز عادی دیده شده برای مراکز امدادی به خصوص اورژانس که با جان مردم در تماس است دیده نشده است. قانون می‌گوید باید فرایندهای قضایی را طی کنیم و ما به این مسئله ایراد و خرده می‌گیریم.

وی ابراز می‌کند: تا طی شدن پروسه اداری چگونه می‌توانیم پاسخگوی کسی باشیم که جانش با این مزاحمت‌ها به خطر افتاده است. ضابط قضایی باید مشخص کند که برخورد باید آنی باشد نه اینکه به دنبال پروسه‌های معمول و وقت‌گیر اداری باشیم. مزاحمی داشتیم که با ترفند خاص خود تمام خطوط تلفنی سه رقمی را به یکدیگر انتقال می‌داد و ممکن بود کسی که با اورژانس تماس می‌‌گیرد با پاسخ‌دهی اپراتور 118 یا جاهای دیگر مواجه شود.

فراهانی اضافه می‌کند: مشکل بزرگ این است که فرایندهای قضایی بسیار وقت‌گیر است. وقتی مزاحمی داریم که در طول 24 ساعت شبانه‌روز بیش از هزار و 400 مرتبه خطوط اورژانس را اشغال می‌کند چه برخوردی می‌شود کرد.

وی می‌گوید: تسریع در این امر بسیار مهم است و قانون نیاز به اصلاح دارد و باید به کمک دستگاه‌های امدادی بلکه به کمک مردم بیاید.

ملیکا محمدزاده کارشناس حقوقی نیز در این ارتباط اظهار می کند: قانون برای کسانی که مزاحمت ایجاد می‌کنند مجازات‌هایی اندیشیده است. قانون مجازات اسلامی با این موضوع به صراحت برخورد می‌کند ولی این قوانین یا بازدارنده نیست یا برای برخی اشخاص تفهیم نشده است که با ایجاد مزاحمت برای نهادهای امدادی با جان و مال مردم بازی می‌کنند.

خانم کاشفی یکی از شهروندانی که ساکن خیابان صفائیه است در این خصوص می‌گوید: کسانی که به صورت عام و برای مراکز امدادی به صورت خاص ایجاد مزاحمت می‌کنند باید خودشان را جای کسانی بگذارند که دچار مشکل هستند و به کمک احتیاج دارند و با مزاحمت آنها از دریافت خدمات به موقع محروم می‌شوند. لحظه‌ای به این فکر کنند اگر جای آنها بودند چه اتفاقی می‌افتاد و اگر یکی از نزدیکان ایشان به دلیل دیررسیدن نیروهای امدادی جان خود را از دست می‌داد چه حالی پیدا می‌کردند.

مهرداد خلیلی یکی دیگر از شهروندان قمی در این خصوص اظهار می‌کند: به نظر من این افراد فاقد شعور و فهم کافی هستند. دور از شأن یک انسان با فرهنگ و فهیم است که چنین رفتارهایی را از خود نشان بدهد.

داوود شعبانیان استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی نیز در این خصوص می‌گوید: مقوله مزاحمت‌های تلفنی دارای ابعاد مختلفی از جمله فرهنگی، اجتماعی و آموزشی است.

وی با بیان اینکه انجام برخی رفتارها برای شهروندان به صورت یک عادت درآمده و برایشان جنبه تفریحی پیدا کرده است اظهار می‌کند: آنچه مسلم است این افراد درک عمیقی از مقوله‌ای که آن را به بازی گرفته و برایشان یک وسیله مفرح محسوب می‌شود، ندارند.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی می‌افزاید: اگر این افراد درک عمیقی از بحث نجات و امدادرسانی داشته باشند دست به این کار نمی‌زنند.

شعبانیان ادامه می‌دهد: این افراد قطعا به لحاظ روانی، اجتماعی و شخصیت روانی صرف دچار مشکلاتی هستند که با هنجارهای اخلاقی و قوانین و ارزش‌های اخلاقی خوب پیوند نخورده‌اند. لازم است تا با بررسی شخصیت آنها از انگیزه آنها مطلع و برای آنها راه حلی اندیشیده شود.

وی تاکید می‌کند: ارائه آگاهی‌های لازم به شهروندان در این زمینه برای تفهیم حساسیت موضوع  از اهمیت بسیاری برخوردار است و صداوسیما در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده دارد.

آنچه مسلم است از بین بردن یک معضل اجتماعی نیازمند عزم همه مسئولان امر است و خود مردم نیز در این زمینه مسئول هستند و نباید خود را کنار کشیده و به سادگی از کنار موضوع گذر کنند چرا که ممکن است یک بار هم که شده این مزاحمت‌ها و تاخیر در حضور ماموران امدادی برای خود ایشان رقم بخورد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com