کد خبر ۳۰۶۴۹ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۸
در سایه بی توجهی به اقتصاد مقاومتی؛

موج گسترده فارغ التحصیل بیکار در قم

در حالی که کشور ما شرایط خاصی را تجربه می کند و هجوم هیئت های تجاری از کشورهای اروپایی از ابتدای سال 94 در ایران سرعت گرفته است هنوز مسیرها مشخص نبوده و موج گسترده فارغ التحصیلان بیکار نیز در این شرایط نگرانی های بسیاری را به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، در حالی که کشور ما شرایط  خاصی را تجربه می کند و هجوم هیئت های تجاری از کشورهای اروپایی از ابتدای سال 94 در ایران سرعت گرفته است هنوز مسیر اقتصاد ایران مشخص نبوده و دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی در هشدارهایی به مسئولان اقتصادی از نفوذ دشمن به منابع بکر و دست نخورده اقتصادی و همچنین تبدیل ایران به وارد کننده صرف و همچنین در اختیار گرفتن بازار 80 میلیونی ایران  تذکر داده اند.

این شرایط در حالی ادامه دارد که برخی همچنان به صورت ذوق زده اقدام به صحبت هایی در خصوص اقتصاد و آینده ایران می کنند و به هر وسیله سعی دارند که حضور شرکت های مختلف خارجی و سرمایه گذاری آنها در ایران را فراهم کنند که البته این مهم در صورتی که به تولید داخل و باعث ورود تکنولوژی و علم کافی به ایران شود مشکلی نخواهد بود اما مشکل اینجاست که برخی کشورها به دنبال منافع خود و نفوذ در اقتصاد ایران پا به این میدان 80 میلیونی خواهند گذاشت.

از سوی دیگر، نگاه به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون زا مطمئنا در مقابل اقتصاد عاریتی که غرب به دنبال آن است موثر خواهد بود،قربانیان اقتصاد عاریتی امروز از همیشه بیشتر هستند شرکت ها و کارخانه هایی که به دلیل تحریم های ضالمانه غرب از کار افتاده اند و کارگرانی که به دنبال همین موضوعات از کار بی کار شده اند.

در تازه ترین مورد نیز کارگران شرکت سپنتا که برای مناطق نفت خیز جنوب کار می کنند صبح  امروز 30 شهریور در مقابل درب استانداری خوزستان تجمع کرده و می گویند یازده ماه است حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند.

البته این قربانیان در حالی از وضعیت کاری خود در بیشتر استان ها گله دارند که به نظر قربانیان دیگری نیز در راه هستند، طبق گفته امیرحمزه مهرابی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم تنها در استان قم 40 هزار فارغ التحصیل بیکار وجود دارد.

این آمارها در شرایطی اعلامی می شود که  استان قم در زمینه های کشاورزی و دامداری با وجود آب و هوای نامناسب از وضعیت خوبی برخوردار است و در این دو زمینه بخش مهمی از بازار کشور را در اختیار دارد ونیم نگاهی نیز به صادرات به کشورهای دیگر نیز دارد،البته شهرک های صنعتی نیز در قم کم نیستند وجود 3 شهرک صنعتی شکوهیه، محمودآباد و سلفچگان در اطراف قم این ظرفیت را به خوبی مشخص می کند.

این فارغ التحصیلان در حالی بیکار هستند که مهرابی می گوید: کارخانجات نزدیک به 40 هزار نفر نیرو لازم دارند و از طرفی دیگر 40 هزار نفر فارغ التحصیل بیکار داریم و به وجود آمدن چنین نقیصه‌ای به دلیل پذیرش دانشجو در رشته‌هایی است که کشور نیازی به آن‌ها ندارد.

مطمئنا با ادامه دارد بودن این شرایط نه تنها از آمارها کاسته نخواهد شد بلکه هر روز با افزایش آمارهای بیکاری و ضربه به اقتصاد مواجه خواهیم شد،و با این حال باید دید دولت یازدهم چه میزان بر سر وعده هایی که در خصوص بیکاری جوانان و همچنین ایجاد شغل داده است پایدار خواهد بود و آیا سیاست های اقتصاد مقاومتی که بارها بزرگان ودلسوزان بر آنها تاکید داشته بعد از گذشت دو سال از فعالیت دولت به کار  گرفته خواهد شدو یا همچنان بی اهمیت تنها به دنبال اقتصاد عاریتی خواهند رفت!

منبع : قم فردا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com