کد خبر ۳۰۷۷۹ انتشار : ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۸

دولت های اسلامی به داد حجاج مظلوم برسند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، اگر در حادثه وحشتناک سقوط چرثقیل بر سر حجاجی که در حال طواف بودند یا حوادثی مشابهی که به حجاج آسیب رساند مانند پنکه حرم ،آتش سوزی هتل وحادثه قطار دولت های اسلامی موضع درست اتخاذ می کردند. قطعا شاهد این فاجعه انسانی در منا برای حجاج احرام بسته پاک شده در صحرای عرفات نبودیم و اگر همچنان دولت های اسلامی به وظایف ذاتی و انسانی خود عمل نکنند و همه عمر حکومت خود را به متاع دنیوی گره بزنند هیچ تضمینی برای تکرار نشدن اقدامات مشابه درحج امسال برای حجاج در روز های باقی مانده در سرزمین وحی وجود ندارد.

اگرچه توکل حجاج بیت الحرام به خداوند بزرگی است که به دعوت او به این مکان مقدس وارد شده اند. اما همان خداوند بزرگ وظایف سنگینی را بردوش حاکمان اسلامی قرار داده است که اگر بر این وظایف پایبند نباشند . حتما تقدیر الهی براساس نفس قدسی مسلمانان مظلوم کشته شده در این ماجرای بزرگ انتقام آنان را خواهد گرفت .

اگرچه که باورسقوط طبیعی جرثقیلی که ماموریت آن از مدت ها قبل در حرم تمام شده بود و باز کردن پایه های آن قبل از طوفان مکه بسیار سخت بود باوراتفاق منا که جان صد ها مسلمان احرام بسته را گرفت بسیارسختر است چراکه حرکت از چادر ها ی منا به سوی رمی جمرات راههای زیادی وجود دارد اما هدایت سیل حجاج احرام بسته فقط به یک خیابان کم عرض و مسدود کردن انتهای این خیابان بطوری که هیچگونه خروجی نداشته باشد ان هم در گرمایی وحشتناک روز عید قربان منا اگر نگویم عمدی بوده است نمی توانیم بگوییم با عقل هیچ بنی بشری سازگارباشد .

وقتی به عنوان یک شاهد عینی مثل بقیه کشته شدگان در این خیابان گرفتار شده بودم پس ازاحساس خطرخودم را از معرکه خارج کردم از فرعیات این خیابان خودم را به انتها رساندم با کمال تعجب دیدم یک چرثقیل با دیواری از مامورین روی آن انتهای خیابانی که ازد حام حجاج در آن بود رامسدود کرده اند وشاهد مرگ حجاج احرام بسته بودند. مشاهده مرگ دسته جمعی حجاج توسط مامورین هم نتوانست راه خروج را برای سایرین حجاج فراهم نماید .

خدا قسمت هیچ کس نکند که این صحنه ها را ببیند اما نتواند هیچ کمکی برای این فرشته های پاک شده در صحرای عرفات ومیهمانان خدا انجام دهد. در لحظه این اتفاق هیچگونه خدمات امدادی در محل وجود نداشت و براثر بی تدبیری ماموران سعودی زائرانی که گرما زده شده بودند بدون هیچ اقدامات فوتی وفوری آن ها را روی هم می ریختند تا انان نیز به جمع فوتی ها اضافه شوند.

اینگونه بود که آمار تلفات در یک زمان کوتاه تصاعدی بالا رفت . بعد از حداقل یک ساعت ان هم نه به اندازه عمق حادثه ماموران امنیتی و آمبولانس ها آژیرکشان فضای منا را تحت تاثیر قرار داد ه بودند . شیوه امداد رسانی بسیار ضعیف و متناسب با حادثه اتفاق افتاده و حجم جمعیت مصدومان نبود .که این خود باعث افزایش تلفات شد ه است . اف بر انسان های جاعل پر مدعا که از حوادث های قبلی برای حج امسال مانند سقوط چرثقیل ، پنکه ، قطاروآتش سوزی در هتل درس نگرفتند تا نمره مردودی در میزبانی میهما نان خدا در پرونده خود ثبت کنند .

اگرمسوولین مرتبط با این موضوع ودولت های اسلامی در حوادث قبلی عکس العمل مناسب دردفاع از حجاج خود بروز می دادند . امروز این فاجعه انسانی برای حجاج احرام بسته خانه خدا رقم نمی خورد . با مدیریت کنونی آل سعود هنوز هم دیر نشده است باید برای جلوگیری از حوادث مشابه اقدام عاجل به عمل آورد . چرا که حجاج روز های زیادی را تا پایان سفر خود در این کشور هستند.


گزارش یک شاهد عینی از حادثه منا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com