کد خبر ۳۰۹۰۷ انتشار : ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۲۶
مدیر عامل شرکت تعاونی ناشران قم :

نشر دینی حمایت نمی‌شود/ تغییر کاربری مجتمع ناشران قم فاجعه است

سید محمود حسینی مدیر عامل شرکت تعاونی ناشران قم با بیان اینکه از نشر دینی حمایت خاصی نمی‌شود، گفت: باید دستگاه‌های اجرایی از نشر دینی قم حمایت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم ، سید محمود حسینی با اشاره به مشکلات نشر دینی، اظهار داشت: قم به‌عنوان یک مرکز کتب دینی از لحاظ رتبه‌بندی تولید کتاب با ۱۲۰۰ ناشر و بیش از ۲۵۰ مرکز چاپخانه و لیتوگرافی و صحافی دومین شهر کشور است.

وی بیان کرد: قم با وجود حوزه‌های علمیه و بارگاه حضرت معصومه(س) پایگاه تولید فکر و اندیشه است و به‌عنوان اولین شهر تولید نشر دینی کشور فعالیت می‌کند اما از لحاظ فروش کتاب و استقبال به نسبت حوزه‌های دیگر نشر در پایین‌ترین رده‌ها قرار دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران قم با اشاره به گرانی مواد اولیه برای تولید کتاب، گفت: به غیر از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره ارشاد قم هیچ‌گونه حمایت دیگری از تولید کتب دینی در سطح عمومی نمی‌شود و این‌گونه حمایت‌ها هم کفاف حجم عظیم تولید نشر مذهبی را نمی‌دهد و به همین دلیل کتب دینی در پایین‌ترین سطح تقاضا قرار دارد و در سبد خانوار کمرنگ‌ترین کالا است.

وی تصریح کرد: صنعت نشر به‌عنوان یک حوزه اقتصادی آن‌قدر که کنترل و رصد می‌شود، حمایت خاصی از سوی دستگاه‌های اجرایی استان به‌منظور تولید کتاب صورت نمی‌گیرد.

پنجمین دوره نمایشگاه کشورهای اسلامی برگزار نمی‌شود

سید محمود حسینی

حسینی با تأکید بر اینکه باید دستگاه‌های اجرایی از نشر دینی قم حمایت کنند، چرا که مشکلات نشر دین روزبه‌روز بیشتر می‌شود، یادآور شد: به دنبال این بودیم که پنجمین دوره نمایشگاه کشورهای اسلامی را امسال هم مانند سال‌های گذشته در قم برگزار کنیم اما به دلیل نبود فضا و امکانات کافی برگزاری این نمایشگاه امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق شهر مراکز پخش کتاب و محصولات فرهنگی نداریم، گفت: به شورای اسلامی شهر پیشنهاد دادیم که مراکز پخش کتاب و محصولات فرهنگی داشته باشیم چندین مکان مناسب را هم پیشنهاد دادیم اما این مهم تاکنون محقق نشده است.

تغییر کاربری مجتمع ناشران یک فاجعه است

مدیر عامل شرکت تعاونی ناشران قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر مجتمع ناشران بهترین و تخصصی‌ترین ساختمان مجتمع مربوط به حوزه نشر است که با کمک و مشارکت شهرداری ساخته شده است، عنوان کرد تغییر کاربری برای مجتمع ناشران یک فاجعه است و زیبنده قم و نشر دینی نیست، چرا که این مجتمع، تنها مجتمع نشر دینی کشور است.

وی افزود: به دنبال فراهم کردن تسهیلات و تأمین نقدینگی برای حوزه نشر دینی هستیم که همه ناشران فعال دینی در مجتمع ناشران مستقر شوند و اکثر دفاتر مراجع و مراکز علمی و فرهنگی در این ساختمان فعالیت دارند.

حسینی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد املاک مجتمع ناشران مربوط به شهرداری است، گفت: تعاونی ناشران با کمک شهرداری مجتمع ناشران را بنا کرد اما هنوز به دلیل پیچ و خم‌های اداری پایان کار این مجتمع گرفته نشده است.

وی اظهار داشت: ناشران به دلیل قطع ارتباط با مشتریان و از دست دادن مخاطبین خود برای استقرار در مجتمع ناشران تمایلی از خود نشان نمی‌دهند؛ در حالی که ناشران در این مکان می‌توانند با هم ارتباط خوبی برای تولید کتاب‌های فاخر و مناسب داشته باشند.

مجتمع ناشران قم

مدیر عامل شرکت تعاونی ناشران قم ادامه داد: مجتمع ناشران برای ۳۲۰ مرکز تخصصی انتشاراتی پیش بینی شده که ۲۱۴ ویترین عرضه کتاب و ۱۰۴ واحد اداری وجود دارد که واحدهای تجاری آن تاکنون بیش از ۳۰ درصد فعال نشده است.

وی نبود سرویس ایاب و ذهاب برای مجتمع ناشران را یکی از مشکلات اساسی دانست که دسترسی به این مکان را برای رفت و آمد مردم مشکل کرده و گفت: تمام حوزه‌های مربوط به نشر و بخش فرهنگی می‌توانند در مجتمع ناشران مشغول شوند و ۱۲ شغل برای مستقر شدن در این مجتمع تعریف شده است.

توزیع یک میلیون و ۵۵ هزار جلد کتاب درسی

حسینی همچنین با اشاره به توزیع کتاب درسی در قم، اظهار کرد: ۲۸ سال است که تعاونی ناشران قم با همکاری اداره آموزش‌وپرورش توزیع کتاب‌های درسی مقطع متوسطه و راهنمایی را در کل نقاط شهر به عهده دارد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴، ۱۱۶ عامل عرضه کتاب‌های درسی مقطع متوسطه و دبیرستان در سطح استان قم را به عهده دارند، ادامه داد: امسال در دوره‌های متوسطه و دبیرستان ۸۷ هزار و ۸۰۰ دوره کتاب به تعداد یک میلیون و ۵۵ هزار جلد و به ارزش ۲۰ میلیارد ریال در استان قم توزیع شده است.

منبع:مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com