کد خبر ۳۱۲۱۸ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۸

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی درگذشت حقوقدان برجسته کشور در فاجعه منا راتسلیت گفت

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی درگذشت دکتر ناصر قربان نیا از حقوقدانان برجسته قم و کشور در فاجعه منا را تسلیت گفت و یادآورشد: مرحوم دکتر قربان نیا در برخوردها و رفتارهای خود، سوز ایمان و دغدغه دین مدارانه را با لطافت طبع، صفای درون و احساس و اخلاق انسانی در آمیخته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، وی در پیام آورده است: آن مرحوم عمر پربار علمی خود را صرف پاسخگویی به نیازی که عمیقا به آن باور داشت نمود؛ یعنی حضور راهگشا، فنی و موفق فقه در ساحتهای تخصصی دانش حقوق. 
پیام حاکیست: خبر درگذشت دوست فاضل و محقق اندیشمند جناب آقای دکتر ناصر قربان نیا درحادثه جانگداز منا موجب تاثر و تالم شدید شد، ارتحال شهادت گونه این اندیشمند ارزنده حوزه و استاد و حقوقدان برجسته کشور، جامعه حقوق دانان و مجموعه فقه پژوهان را سخت متاثر ساخته است. 
دربخش دیگری ازاین پیام آمده است: مرحوم دکتر قربان نیا به مسائل مهم اجتماعی معاصر در عرصه هایی نظیر حقوق بین الملل و حقوق بشر از خاستگاه دین می نگریست و در این حوزه ها صاحب اندیشه های در خور توجه بود. 
پیام حاکیست: مرحوم قربان نیا، استادی صاحب ایده و نکته سنج بود که حضورش در مجامع علمی با اخلاقی فروتنانه و منشی بزرگوارانه همراه گردیده بود، این فقه پژوه اندیشمند پیگیر شناخت علمی جنبه ها و رگه های اخلاقی در فقه بود و می کوشید با شوق بسیار که در گفتار و چهره اش هویدا می گشت- به تبیین حقوقی آن ها بپردازد. 
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی دراین پیام آورده است: تلاش های ارزنده وی در زمینه هایی همچون نسبت شناسی فقه و حقوق، نسبت شناسی فقه و اخلاق، نسبت شناسی اخلاق و قانون و پاسخ شناسی دین نسبت به نیازهای انسان معاصر درخشان و ارزنده بود، او بیانی شیرین، اقناع کننده و گویا داشت که نمی توانست نگاه های انسانی تعبیه شده در دین را در لابلای بیان علمی خود بازنگوید. 
استاد حوزه علمیه قم در این پیام افزوده است: مرحوم دکتر قربان نیا در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی حضوری جدی داشت، عضویت در گروه فقه و حقوق مرکز، عضویت در کنفرانس بین المللی فقه و قانون مرکز، عضویت در هیات تحریریه مجله دین و قانون مرکز و.. حاکی از اهتمام او به مرکز بود. 
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این پیام یادآورشده است: این استاد دست پرورده حوزه و دانشگاه مظلومانه در حادثه منا در هیأت و لباس پرمعنویت احرام به دیار حق شتافت، ارتحال شهادت گونه حاجیان در این مراسم بسی دشوار و رقت بار بوده است؛ وضعیتی که طی آن مجموعه گسترده ای از مومنان، به صورت دسته جمعی و در حالتی غیرقابل تصور، نظاره گر مرگ خود و همراهان خویش شدند. 
مبلغی دربخش دیگری ازاین پیام آورده است: این مجموعه بزرگ، در اوج تنهایی، به نحو حزن انگیزی تلاش برای رهایی از مرگ را بی فایده یافتند و با رنج و خستگی و تشنگی بسیار، و بعضا به تدریج و آرام آرام، به کام آن فرو افتادند،اینجانب درگذشت دکتر قربان نیا را به همگان از جمله خانواده آن مرحوم، همکاران علمی و شاگردان ایشان و نسل حقوق آشنایان فقه پژوه تسلیت عرض می کنم. 
دکتر ناصر قربان نیا مدیر گروه حقوق دانشگاه مفید قم، معاون پژوهشی دانشگاه مفید، استاد حقوق بین الملل و حقوق بشر بود که در فاجعه دردناک منا جان خود را از دست داد.
پیکر مطهر وی امروز پنجشنبه در شهر مقدس قم تشییع و در گلزار شهدای علی ابن جعفر(ع) به خاک سپرده می شود.
فاجعه منا همزمان با روز عید قربان حین رمی جمرات زائران، بر اثر سوءمدیریت مسئولان سعودی رخ داد.
در اثر این فاجعه 464 زائر ایرانی کشته شدند.
بیش از چهار هزار زائر از کشورهای مختلف نیز در فاجعه منا جان خود را از دست دادند.
امسال 64 هزار زایر ایرانی راهی عربستان شده بودند. 

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com