کد خبر ۳۱۳۲۵ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۷
با حضور جمعی از پژوهشگران

کتاب «دین و مبانی ارتباطات» رونمایی شد

کتاب دین و مبانی ارتباطات با حضور پژوهشگران و دانشجویان رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، کتاب «دین و مبانی ارتباطات» ظهر امروز در تالار شیخ صدوق موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با حضور اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رونمایی شد.

این کتاب در قالب سه بخش و 13 فصل و 328 صفحه به چاپ رسیده است که بخش‌های گوناگون این کتاب را آشنایی با مباحث ارتباطات، دین و نظام ارتباطات توحیدی و دین و آینده ارتباطات تشکیل می‌دهد.

بخش نخست این کتاب به آشنایی با مباحث ارتباطات اختصاص دارد که هدف از تدوین این بخش آشنایی با مباحث ارتباطات و ارائه گزارشی منظم از آخرین مباحثی بوده که تاکنون در علم ارتباطات مطرح شده است.

نویسنده با نگاهی نو همراه با دسته‏‌بندی‏‌ها و نمودارهای جدید و روشن به طرح مباحث این کتاب می‌پردازد تا مخاطب برای بررسی این مباحث از نگاه دینی آمادگی پیدا کند.

مباحث بخش نخست کتاب در سه فصل تنظیم شده است که پرداختن به تفاوت‏‌های دو واژه «رابطه» و «ارتباط»، تشریح مدل ارتباطی منبع معنا به صورت ساده، توسعه ابزارهای ارتباطی به چهار حوزه نگهداری، تولید، ارسال و دریافت پیام و تقسیم‏‌بندی منطقی ارتباط از ابعاد گوناگون، مهم‏ترین ویژگی‏‌های مباحث این بخش هستند.

بخش دوم این کتاب، دین و نظام ارتباطات توحیدی نام گرفته است که نگاهی جامع به موضوع ارتباطات از منظر منابع دینی و تطبیق آن با مباحث مطرح شده در علم ارتباطات تا فراگیر از جمله اهداف تدوین این بخش کتاب دین و مبانی ارتباطات است.

مباحث بخش دوم این کتاب در 6 فصل مطرح شده که توجه به ماهیت و کارکردهای ارتباطی دین، ارائه طرح‏واره نظام ارتباطات توحیدی، تشریح انواع ارتباطات انسان، تطبیق و توسعه مدل ارتباطی منبع معنا فراتر از ارتباطات انسانی، بررسی عناصر اصلی و فرعی و گونه‏‌های ارتباطات در منابع دینی، مهم‏ترین ویژگی‏‌های این بخش هستند.

بخش سوم این کتاب نیز به دین و آینده ارتباط اختصاص پیدا کرده که هدف از تدوین این بخش؛ توجه به چشم‌انداز، پیامدها، لوازم و ظرفیت‏‌هایی است که توسعه فناوری ارتباطات در راستای جهانی‌شدن دین اسلام دارد.

مباحث این بخش از کتاب با نگاهی اخلاقی و تأکید بر ضرورت توجه به مبانی دینی در توسعه و بهره‌‏گیری از این فناوری، در چهار فصل مطرح شده است.

بررسی ویژگی‏‌های ارتباطی اسلام به عنوان برترین دین، توجه به ارتباط فناوری ارتباطات و مسئله قدرت و لزوم توسعه آن، توجه به روند تکاملی ابزارهای ارتباطی سنتی و صنعتی، نگاهی انسان‌‏واره به فناوری ارتباطات و ارائه تعریف سلامت و مدیریت ارتباطی بر اساس منابع دینی، مهم‏‌ترین ویژگی‏‌های این بخش از کتاب است.

کتاب «دین و مبانی ارتباطات» به قلم حجت‌الاسلام حجت‌الله بیات تالیف شده است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com