کد خبر ۳۱۵۱۲ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۰
در جلسه ستاد تسهیل و رفع موارد تولید مطرح شد:

انتقاد استاندار قم از عملکرد ضعیف بانک‌های خصوصی در حمایت از تولید و صنعت در قم

سید مهدی صادقی استاندار قم با اشاره به اهمیت کمک بانک‌ها به رونق تولید ، منابع مالی بانک‌های خصوصی را قابل توجه دانست و افزود : متاسفانه بانک های خصوصی منابع دریافتی خود را در استان قم هزینه نمی کنند و مشخص نیست این هزینه در کجا انجام می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، سید مهدی صادقی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موارد تولید که شامگاه شنبه در استانداری قم تشکیل شد، با اشاره به اهمیت استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کمک به تولید و کسب و کار ابراز داشت: همه ما باید از ابزارهایی که در اختیار داریم برای این موضوع استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت کمک بانک‌ها به رونق تولید گفت: در این زمینه بانک صنعت و معدن عملکرد خوبی داشته اما از بانک‌های خصوصی گله جدی داریم چرا که در این عرصه کوتاهی می‌کنند.

استاندار قم منابع مالی بانک‌های خصوصی را قابل توجه دانست و افزود: با این حال این منابع در استان قم هزینه نمی‌شود و مشخص نیست که به کجا می‌رود.

وی همکاری تمام دستگاه‌ها و ذی‌نفعان برای تولید اجناس با کیفیت و قیمت مناسب را هدف نهایی فعالیت‌های اقتصادی استان دانست و گفت: در این عرصه در عین حال که به قانون پایبند هستیم از ظرفیت‌های قانونی هم استفاده خواهیم کرد.

صادقی اظهار داشت: جلساتی که برای رفع موانع تولید برگزار می‌شود، هدفش دفاع از حقوق دولت نیست بلکه هدف نهایی تمام این فعالیت‌ها رونق کسب و کار و پیشبرد امور از طریق درست است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رویه اداره‌کل تعاون استان قم در زمینه بازنشستگی‌های بیش از موعد به دلیل سختی کار انتقاد کرد و افزود: به نظر می‌رسد در گذشته در این زمینه زیاده‌روی و سهل‌انگاری شده است.

استاندار قم گفت: در گذشته به این خاطر که برخی از واحدهای تولیدی در معرض ورشکستگی بودند، با این بهانه نیروها تعدیل شده‌اند که این رویه غلط موجب ایجاد توقع در کارگران شده است.

وی افزود: ادامه این شرایط هم به ضرر دولت است چرا که تعهدات مالی برای دولت ایجاد می‌کند که باید این موضوع اصلاح شود.

کاهش ۳۰ درصدی بازنشستگان مشاغل سخت

نصرالله بازوند، مدیرکل کار، تعاون و امور اجتماعی استان قم در این جلسه با اشاره به رویه‌ای که در گذشته برای بازنشستگی پیش از موعد نیروها وجود داشته اظهار داشت: مدیران استانی در گذشته از این روش برای کمک به صنعتگرانی که در حال ورشکستگی بودند استفاده می‌کردند که این موضوع موجب ایجاد توقع در میان کارگران شده است.

وی ادامه داد: با این حال ما در کمیته‌ای که  برای این موضوع ایجاد شده موضوعات مرتبط را بررسی می‌کنیم و در صورتی که شرایط کاری مطابق با قوانین باشد با این بازنشستگی‌ها موافقت خواهیم کرد.

مدیرکل کار، تعاون و امور اجتماعی استان قم به مشکلاتی که رویه قبل برای او ایجاد کرده اشاره کرد و گفت: همان مشاغلی که در گذشته بازنشسته می‌شدند امروز از سوی ما در صورتی که شرایط را نداشته باشند، مورد تأیید قرار نمی‌گیرند و همین موجب شده دیوان عدالت اداری در این قضیه ورود پیدا کند و مشکلاتی برای ما ایجاد شود.

وی افزود: در حال حاضر ما شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که کارفرما خودش می‌تواند شرایط کاری را بسنجد و از هر شرکتی که قبول دارد در این آزمایشات استفاده کند. این کار مانع از این می‌شود که کارگر شرایط کاری را نامناسب کرده و بخواهد از این طریق رای کمیته مربوط را تغییر دهد.

بازوند با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور در سال گذشته اظهار داشت: از ۲۳۰ هزار بیمه شده قمی سال گذشته ۷۰۰ نفر از این طریق بازنشسته شده‌اند این درحالی است که این شاخص در کل کشور افزایش داشته است.

به گفته وی، سخت‌گیری در این زمینه موجب شده حتی برخی از واحدهای تولیدی دچار مشکلاتی شوند چرا که کارگران انگیزه کاری خود را از دست داده‌اند.

۲ هزار نفر طی ۶ سال

سید مجتبی موسوی، مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم هم در این جلسه با اشاره به اینکه بازنشستگی‌های پیش از موعد برای تأمین اجتماعی بار مالی دارد اظهار داشت: تمام موارد در کمیته مربوط به دقت بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از کارگران متقاضی بازنشستگی پیش از موعد در این فرایند رد می‌شوند و به کار بازمی‌گردند.

به گفته مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم، طی ۶ سال گذشته در استان قم ۲ هزار نفر از این طریق بازنشسته شده‌اند که از نظر استاندار قم این رقم بزرگی است.

تولیدکنندگان و اعضای اتاق صنعت که در این نشست حضور داشتند معتقد بودند بازنشستگی از طریق مشاغل سخت و زیان آور در قم ساده اتفاق می‌افتد و کارفرما در این عرصه ضرر می‌کند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com