کد خبر ۳۱۵۱۴ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۱
در حاشیه ناتمام ماندن مجموعه پل های جمهوری؛

از قطعی شدن توافق با شركت دی تا نیاز 30 میلیاردی تومانی پروژه

بهمن ماه سال ۱۳۹۰ بود كه كلنگ مجموعه پل هاي جمهوري به دست حجت الاسلام موسي پور، استاندار وقت قم به زمين زده شد ،پروژه‌اي كه قرار بود در مدت ۱۸ ماه و با ۴۲ ميليارد تومان به پايان برسد!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، پس از گذشت اين ۱۸ماه وعده‌هاي دو ساله و سه ساله براي اتمام اين پل مطرح شد و رقم هزينه‌ها هم هر روز بالاتر رفت اما در نهايت اين طرح بعد از گذشت ۴ سال هنوز به اتمام نرسيده و قسمت مهمي از تملك آن باقي است.

كلان اين طرح اين است كه بلوار جمهوري بايد تا ميدان امام حسين (ع) امتداد داشته باشد تا به وسيله آن منطقه كمتر برخوردار شهر قم منطقه ۲ به منطقه برخوردار شهر متصل شده و جان دوباره بگيرد.

طولاني‌ترين تقاطع غيرهمسطح

مجموعه پل‌هاي جمهوري در واقع طولاني‌ترين پروژه تقاطع غير همسطح شهر قم است. اين پل در دست ساخت از ميدان سپاه در بلوار جمهوري اسلامي آغاز مي‌شود و پس از عبور از بلوار امين، خيابان ساحلي، بلوار زائر، خيابان اراك (امام موسي صدر) وارد منطقه ۲ شهري مي‌شود و در نزديكي خيابان جوادالائمه (ع) به زمين مي‌نشيند. اين مسير قطعه اثر خوبي بر كاهش ترافيك هسته مركزي، بلوار امين، ميدان جانبازان و خيابان دورشهر خواهد داشت.

همان سال ۹۰ كه كلنگ اين پروژه به زمين زده شد، مديران شهري مي‌گفتند تملكات از ۵ يا ۶ سال قبل آغاز شده اما در تمام طول اجراي اين پروژه مشكل تملك به عنوان يكي از معضلات اساسي پيشروي طرح معرفي شده است.

اين پل قرار بود يك پل كابلي باشد اما پيمانكار تجربه كافي نداشت، پيمانكار تعهد كرده بود اين پل را با مبلغ ۴۲ميليارد تومان و در مدت ۱۸ماه به بهره‌برداري برساند، اما تاخيرهاي پي در پي پل‌هاي جمهوري را به پل‌هاي ستوني تبديل كرد كه در يك نوبت هم در آبان ماه سال ۹۳ بخشي از سازه آن فروريخت. شايد غير اجرايي بودن ساخت يك پل كابلي و چه بسا مشكلات حاشيه‌اي ديگر موجب تغيير طرح اين پل شد.

به هرحال پيمانكار طرح جديد را هم نتوانست در زمان بندي ۲۴ماهه به بهره‌برداري برساند و در نهايت ساخت اين پل با گراني نرخ ارز و تورم كند شد.

در واقع مشكلات مالي موجب شد اجراي اين پروژه به ۲ فاز تبديل شود. فاز نخست عرشه اصلي پل است كه با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي در دي ماه سال گذشته و با ۲ سال تاخير به بهره‌برداري رسيد و فاز بعدي ساخت رمپ و لوپ ها ايمني خيابان جوادالائمه را به خطر انداخته و كارايي طرح را نيز در عمل نشان نداده است.

قطعي شدن توافق با شركت دي

معاون امورزيربنايي شهردار قم توقف اين پروژه را تائيد كرد. عليرضا قاري قرآن با اشاره به اين كه اين پروژه به دليل مساله قرارداد با شركت دي متوقف شده بود اظهار داشت: قرارداد با شركت دي را قطعي كرديم و قرارشد اين شركت يكي از رمپ و لوپ‌ها را تا پايان سال تحويل دهد.

وي افزود: ۳رمپ و لوپ بعدي ما نياز به تملك دارد و تصميم گرفتيم شركت دي خارج شده و سازمان عمران و توسعه وارد عمل شود. اين تغيير پيمانكار از طريق اعمال ماده ۴۸ صورت خواهد گرفت و به منظور ايجاد سرعت در اين عرصه است.

محمدتقي نادعلي، مديرعامل سازمان عمران و نوسازي شهرداري قم كسي است كه برآورد مي‌كند اين پل بيش از ۱۰۰ميليارد تومان هزينه داشته باشد. او البته برخلاف عده‌اي كه مي‌گويند اين تفاوت ارقام به دليل ضعف پيمانكار ايجاد شده مشكل را از معارضات ملكي اين طرح مي‌داند.

او مي‌گويد كل پروژه جمهوري هزار و ۱۰۰متر است كه شامل ۴ رمپ و لوپ در محدوده بلوار امام رضا (ع) و رمپ دسترسي از بلوار امام علي(ع) است. اگر پروژه را در مجموع نگاه كنيم تا كنون ۸۰درصد پيشرفت كاري داشته است.

به گفته وي درحال حاضر نيروهاي عمراني در جبهه رمپ و لوپ شمال غربي پروژه كه به خيابان جوادالائمه مي‌رسد درحال فعاليت هستند و قرار است اين كار تا آذرماه به اتمام برسد.

 مديرعامل سازمان عمران و نوسازي شهرداري قم ادامه داد: طبق برنامه‌ريزي‌ها در نظر داريم ۲ رمپ و لوپ ديگر را هم  اسفندماه به پايان برسانيم كه البته اين كار منوط به انجام تملكات لازم در زمان مقرر است.

وي افزود: يك رمپ و لوپ ديگر مي‌ماند كه به موازات بلوار امام رضا(ع) ساخته خواهد شد و برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه طي ۳-۴ماه ابتدايي سال آينده آن را به اتمام برسانيم.

نياز به ۳۰ميليارد تومان بودجه

نادعلي با تاكيد بر اين نكته كه بيشترين موضوعي كه عامل كندي پروژه شده مساله تملك است اضافه كرد: عمليات سازه اصلي پل دي ماه سال گذشته به پايان رسيد و تا اكنون اقدامات عمراني ۴۲ميليارد تومان هزينه داشته كه در مجموع هزينه‌اي كه براي اين طرح شده به بيش از ۷۰ميليارد تومان مي‌رسد.

تقريبا نزديك به ۳۰ميليارد تومان هم نياز است تا عمليات عمراني به پايان برسد و همين حدود هم براي تملك باقي مانده پروژه هزينه كرد. با وجود تمام تاخيرها و مشكلاتي كه در طي اجراي اين پروژه وجود دارد، پل‌هاي جمهوري را بايد يكي از طرح‌هاي موفق عمران شهري دانست كه مي‌تواند يك منطقه كمتر برخوردار شهري را از بن بست ترافيكي نجات داده و به آن رونق اقتصادي ببخشد.

شايد به دليل همين ويژگي طرح است كه سيد مرتضي سقائيان نژاد شهردار قم عقيده دارد ادامه بلوار جمهوري با وجود اين كه تملكات نفسگيري دارد و در اولويت‌هاي طرح‌هاي عمراني شوراي شهر نبوده بايد در دستور كار شهرداري قرار گيرد تا اين طرح در كلان خود به ثمر رسيده و مردم بتوانند در سال‌هاي آينده شيريني آن را حس كنند.

منبع: همشهری

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com