کد خبر ۳۱۸۰۳ انتشار : ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۸
دبیر فعالان اقتصادی استان قم:

رفع تحریم ها زمینه خوبی برای تکمیل کارخانه فولاد قم ایجاد کرده است

دبیر شورای فعالان اقتصادی قم گفت: رفع تحریم ها پس از اجرای برجام زمینه بسیار خوبی را برای تکمیل کارخانه فولاد گستر قم ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، ابوالفضل حجازی عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: احداث کارخانه فولاد گستر قم 10 سال پیش آغاز شده و برای تولید سالانه 75 هزار تن محصول در فاز اول به 250 میلیارد ریال سرمایه ریالی نیاز است و سرمایه ارزی آن نیز 16 میلیون یورو تخمین زده شده است.
وی با اشاره به این که راه اندازی کارخانه فولاد گستر قم در مجموع نزدیک به یکهزار و 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد گفت: تاکنون نزدیک به 120 میلیارد ریال سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی در این پروژه صورت گرفته است.
وی با اشاره به این که با افتتاح کارخانه فولاد گستر قم برای 200 نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی می شود ،بیان داشت: محصولات این کارخانه می تواند مواد اولیه 200 کارخانه تولید پیچ و مهره سازی کشور را تامین کند که به صورت غیرمستقیم 10 هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.
حجازی با اشاره به ویژگی های کارخانه فولاد گستر قم گفت: این کارخانه، اولین کارخانه تولید مفتول های آلیاژی است که مواد مورد نیاز پیچ و مهره کشور را تامین می کند.
وی همچنین میزان پیشرفت فیزیکی این طرح را نزدیک به 60 درصد عنوان کرد و به برخی مشکلات در جهت اخذ تسهیلات طرح اشاره کرد و افزود: ارائه تسهیلات به این کارخانه در سه سال گذشته توسط صندوق توسعه ملی تصویب شد اما به دلیل برخی مشکلات اداری، ارائه وام به کارخانه فولاد گستر قم ابطال شده است.
وی افزود: تسهیلاتی که برای کارخانه فولاد گستر قم در نظر گرفته شده برای ورود تجهیزات و ماشین آلات است که تاکنون به دلیل تحریم ها نمی توانستیم آن ها را به کشور وارد کنیم اما رفع تحریم ها می تواند مایه افتتاح هرچه سریع تر کارخانه شود.
دبیر شورای فعالان اقتصادی استان قم، امنیت را از ضرورت های سرمایه گذاری در کشور عنوان کرد و افزود: استاندار و معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری قم نشست های خوبی را با مدیران بانک صنعت و معدن داشتند تا مشکل تسهیلات کارخانه فولاد گستر رفع شود و در این زمینه نیازمند همکاری مستقیم شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت هستیم.
وی تاکید کرد: طرح احداث کارخانه فولاد گستر قم از طرح های اقتصادی ملی است و باید وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری لازم را برای احداث آن داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی توجه به توان داخلی است و باید سرمایه گذاران عاشق تولید مورد تشویق قرار گیرند.
حجازی بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد کشور ،در حال حاضر بخش خصوصی به نحوه فعالیت آگاه است و از این رو طرح ایجاد کارخانه فولاد توجیه اقتصادی دارد و جزو اولویت های اول وزارت صنعت و نیاز مبرم کشور برشمرده می شود.

منبع : ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com